با خشک شدن تدریجی دریاچه شهدای شهر بهمن، آبزیان و ماهی‌های این دریاچه با خطر مرگ مواجه هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، دریاچه ۵۶ هکتاری شهدای شهر بهمن شهرستان آباده که با هدایت آب‌های سطحی، جاری شدن آب از کوه‌های اطراف و جمع آوری آب قنات، جان دوباره گرفته بود با کاهش شدید سطح آب مواجه شده و آبزیان این دریاچه درحال تلف شدن هستند که مردم برای نجات ماهی‌ها درتلاش هستند.

اداره محیط زیست شهرستان آباده طی اطلاعیه‌ای از مردم خواسته است که به صورت داوطلبانه نسبت به جمع آوری‌های ماهی‌ها و انتقال آن‌ها به استخر‌ها و حوضچه‌ها اقدام کنند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان آباده با بیان اینکه هزاران ماهی در پی خشک شدن دریاچه فصلی شهر بهمن در حال تلف شدن هستند، گفت: از مردم و علاقه‌مندان به طبیعت درخواست داریم که با جمع آوری این موجودات زیبا و انتقال آن‌ها به محل‌های مناسبی همچون استخر‌های کشاورزی و حوض‌های خانگی آن‌ها را از مرگ حتمی نجات دهند.

علیرضا فرخی با بیان اینکه تالاب و دریاچه ها، زیستگاه‌های مناسبی برای پرندگان مهاجر و آبزیان به حساب می‌آیند گفت: دریاچه فصلی شهربهمن، امسال با کمبود شدید آب مواجه شده و خطراتی را برای آبزیان بوجود آمده است.

او افزود: اگر این دریاچه فصلی، حفاظت و مدیریت نشود قطعا در چند ماه آینده به سرنوشت دیگر تالاب‌های استان فارس مبتلا خواهد شد.

فرخی بیان کرد: با وجود مشکلاتی که برای دیگر دریاچه‌ها و تالاب‌های استان فارس پیش آمده می‌توان با تقویت، حراست و نظارت، این دریاچه را به زیست بوم پرندگان آبزی و مهاجر تبدیل کرد.

شهردار آباده گفت: در پی اعلام اداره محیط زیست شهرستان مبنی بر کاهش سطح آب دریاچه شهدای شهر بهمن تلفات شدید ماهی‌ها تعداد ۲تانکر آب به این مجموعه ارسال شده است.

غلامعباس زارع افزود: تاکنون بیش از ۷۰ هزار لیتر آب به دریاچه تزریق شده است و می‌توان امید داشت زمان تلف شدن ماهی‌ها به تعویق بیفتد تا بتوان با همراهی مردم بخشی از این ماهی‌ها را به حوضچه‌ها و استخر‌ها منتقل کرد.

رحیمی شهردار شهر بهمن گفت: با توجه به خشک شدن دریاچه این شهر دوستداران محیط زیست و نیرو‌های مردمی برای جلوگیری از مرگ دسته جمعی ماهی‌ها، دست به کار شدند و به نجات ماهی‌ها پرداختند.

او افزود: با هماهنگی شهرداری شهر بهمن و آباده و محیط زیست این شهرستان این آبزیان به دریاچه مصنوعی پارک سرآسیاب آباده انتقال یافتند و در این محل رهاسازی شدند.

رحیمی با بیان اینکه این اقدام در روز‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت گفت: برای نجات آبزیان، چند تانکر آب به دریاچه شهدای شهر بهمن تزریق شد تا فرصت کافی برای نجات ماهی‌ها وجود داشته باشد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار