صالحی گفت: دانش آموزان در محیط ایزوله تربیت نمی‌شوند، اگر فضای تعلیم و تربیت را محدود کنیم به اهداف خود نمی‌رسیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان با اشاره به اینکه نهاد‌های آموزش محور ما مانند خانواده، دین و مدرسه و رسانه همگرا بودند، اظهار کرد: فرزندان در این نهاد‌ها تربیت می‌شدند، اما امروز شاهد از هم گسستگی نهاد‌های چهارگانه هستیم که تعالیم و تربیتش با سایر نهاد‌ها همسان نیست.

او ادامه داد: دانش آموزان در محیط ایزوله تربیت نمی‌شوند؛ نهاد تعلیم و تربیت می‌تواند از این فرد هر چه می‌خواهد بسازد و اگر فضای تعلیم و تربیت را محدود کنیم به اهداف خود نمی‌رسیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه برای تحقق همگرایی باید بستر لازم را بیابیم، تصریح کرد: این کانون اوقات فراغت دانش آموزان است و در این بخش با انعطاف می‌توان همگرایی را توسعه داد.

صالحی با اشاره به نظر سنجی که پیشتر انجام شده است، گفت: اوقات فراغت در ایام درسی به اذعان دانش آموزان بیش از ٢ ساعت است ضمن اینکه در ایام تعطیل این زمان افزایش یافته و حتی تا ۴٧ درصد بیش از ۵ ساعت، اوقات فراغت داشتند.

او یادآوری کرد: بخش مهمی از مشکل ما در خروجی تعلیم و تربیت این است که هر کدام از نهاد‌های چهارگانه راه خودشان را می‌روند. یکی از ظرفیت‌های موجود در وزارت ارشاد، وجود ٢۶ هزار کانون است که حدود یک میلیون دانش آموز می‌توانند در آن فعالیت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه کتاب و کتابخوانی مشکلاتی وجود دارد و مدرسه قفسی از کتاب درسی برای دانش آموزان می‌سازد، گفت: در مطالعه‌ای دریافتیم که ٣٠ درصد دانش آموزان زیر ١٨ سال، کتاب غیردرسی مطالعه می‌کردند.

صالحی ادامه داد: کتاب درسی باید دریچه باشد و اینجاست که مناسبات کتابخوانی مطرح است. در ایام فراغت تابستانی توجه به این نکات اهمیت دارد.

او به زیست مذهبی دانش آموزان هم اشاره کرد و گفت: این نوع تربیت با شرکت در مناسک مذهبی رخ می‌دهد. نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد برخی حتی در طول یکسال، یکبار هم در مراسم دینی شرکت نمی‌کنند. اگر دین تضعیف شود، نه فقط دین بلکه هویت ایرانی هم تضعیف می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ۴١/۶ دانش آموزان هم در تشکل‌های اجتماعی شرکت داشتند و برخی نهاد‌ها مانند مسجد می‌توانند در تربیت جمعی تاثیرگذار باشند.

صالحی تاکید کرد: خلاقیت هنری صرفا تولید یک اثر هنری نیست، بلکه ارتقای وجودی است که هر فردی در کنار دانشی که می‌آموزد به او کمک می‌کند.

او بیان کرد: اینکه دانش آموزان به چه چهره‌هایی علاقه‌مند هستند، اهمیت دارد. در بررسی‌ها یافتیم در ١٠ نفر اول، چهره علمی را ندیدیم، در واقع در چهره سازی افراد مورد علاقه دانش آموزان، کار‌هایی زیادی داریم که باید انجام دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: فشاری که به آموزش و پرورش برای خروجی‌های آن وجود دارد، غلط است. باید ببینیم که چه مقدار همگرایی تاکنون با این مجموعه وجود داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.