مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از ساخت مکمل‌های کلسیم برای درمان پوکی استخوان به همت دانشمندان ایرانی خبر داد.

فرهاد بخشی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فناوری نانو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه شرکت ما علاوه بر حوزه نانو در حوزه‌های مختلف دندان پزشکی، ارتوپد و مکمل‌های داروی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: از سال ۸۴ روی ساخت ماده هیدروسیاپاتیک که جزو اصلی مواد سازنده استخوان و دندان است، کار کردیم و توانستیم از لحاظ فیزیکی و شیمایی این ماده را باز تولید کنیم و نکته مهم این است که اولین شرکت تولید کننده این ماده در داخل کشور هستیم.

او افزود: نمونه‌هایی از این محصول در قالب هیدروسیاپاتیک نانو موجود است که از کلسیم، فسفات و هیدروکسیدی تولید شده است، اما این ماده بطور طبیعی در بدن علی‌رغم کلسیم و فسفات و هیدروکسیدی یون‌های دیگری مانند منیزیم، سدیم، روی، فلوراید و پتاسیم را در ترکیب خود دارد که محصول تولیدی ما نزدیک‌ترین نوع به ماده طبیعی موجود در داخل استخوان و دندان است.

بخشی بیان کرد: از سال ۹۵ به فکر تولید و تجاری سازی این محصول بوده ایم که متاسفانه تا به امروز موفق به اخذ مجوز‌های لازم برای تجاری سازی محصول نشده ایم، این اختراع توسط ستاد توسعه فناوری نانو مورد حمایت قرار گرفته است همچنین در حال انجام ثبت پتنت در آمریکا هستیم؛ از جمله کاربرد‌های این، مواد ساخت مکمل‌های کلسیم برای درمان پوکی استخوان است. براساس آزمایش‌ها و تحقیقات انجام شده یک هفته بعد از مصرف این دارو درد ناشی از پوکی استخوان کاهش یافته و حتی می‌تواند ۱۵ درصد روند پیشرفت این بیماری را کاهش دهد و به بهبود پوکی استخوان در افراد میانسال کمک کند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: کشور‌های اروپای مدعی هستند افرادی که نیازمند جراحی زانو و مفاصل بودند بعد از مصرف این دارو مشکلشان برطرف خواهد شد؛ استفاده از این دارو قابلیت کاهش درد‌های مفصلی را دارد و تفاوت ما با نمونه‌های خارجی فرمولاسیون به کار رفته در این محصول بوده که کاملا به ترکیب طبیعی بدن نزدیک است و درنتیجه عملکرد بهتری را خواهد داشت.

بخشی افزود: باتوجه به این که کمبود منیزیم یکی از علل ابتلا به پوکی استخوان است که نمونه‌های تولید شده در داخل کشور نه تنها از میزان زیادی منزیم ترکیب شده است بلکه به راحتی و ۱۰۰ درصد جذب بدن می‌شود. درحالی که قرص‌های کلسیم موجود در بازار تنها ۲۰ درصدشان جذب می‌شود و مصرف این دارو‌ها برای کلیه هیچ آسیبی را برخلاف قرص‌های کلسیم موجود در بازار نخواهد داشت.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: یکی از موانع بسیار جدی ما موضوع مجوز‌ها بوده که متاسفانه سبب شده است تا بعد از ۵ سال  همچنان مجوز لازم برای تجاری سازی این محصول را نداشته باشیم در حالی که کشور‌های اروپایی مجوز را یک ماهه دریافت خواهند کرد.

او با اشاره به این که این شرکت از جمله شرکت‌های حاضر در دیدار با مقمام معظم رهبری بوده است، اظهارکرد: وجود نشست‌هایی صمیمانه‌ای با رمقام معظم رهبری می‌تواند نقش حمایتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد، زیرا برگزاری این برنامه‌ها نشان دهنده ارزشی است که ایشان برای نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان قائل هستند همچنین این دیدار‌ها می‌تواند انگیزه مضاعفی را برای ما داشته باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار