سرمازدگی برداشت زردآلو در ماهنشان را به ۳ هزار تُن کاهش داد/ زردآلو نگین طلایی میوه‌های تابستانی

زردآلو از جمله محصولات مهم باغی ماهنشان به شمار می‌رود که سطحی بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از باغات شهرستان ماهنشان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، فصل چیدن زردآلو این میوه خوش طعم و لذیذ هم رسید...

با فرا رسیدن فصل تابستان استقبال مردم از میوه های سر درختی هم در بازار رونق گرفته است.

در این میان زردآلوی خوش آب و رنگ ماهنشان هم خودش را به بازار استان زنجان رسانده و خودنمایی می کند.

 

 

 

زردآلو

زردآلو یکی از محصولات باغی شناخته شده شهرستان ماهنشان است که به عنوان گونه ای نادر از زردآلوی کشور در این خطه از استان زنجان برداشت می شود و ارقام تولید شده در این شهرستان بادامی، شاهرودی، قیصی، زودرس و محلی است.

در ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از باغات شهرستان ماهنشان زردآلو به  بار می‌نشیند که  هرساله به طور میانگین ۲۰ هزار تن محصول زردآلو سوار بر جعبه‌ها راهی میدان تره بار می‌شود، اما امسال با توجه به سرمازدگی بهاره این میزان ۶۰ تا ۹۰ درصد کاهش یافته و به ۳ هزار تن رسیده است.

زردآلو ماهنشان

با  اینکه سرمای امسال میزان تولید زردآلوی ماهنشان را به طور چشمگیری کاهش داده است اما پیش بینی می شود از محل فروش این محصول  ۷۵ میلیارد تومان  عاید بهره برداران شود.

آقای محمدی یکی از باغداران شهرستان ماهنشان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان گفت: ۵ هکتار باغ زردآلو دارم و انواع مختلف زردآلو را کاشته ام که بیشترین آن ها زردآلوی شاهرودی، بادامی، شکرپاره است.


باغدارماهنشانی
او ادامه داد: از مسئولین تقاضا داریم که در بحث مکانیزاسیون کمک حال باغداران باشند تا ما بتوانیم تا حدودی جلوی سرمازدگی و کاهش محصولات کشاورزی را بگیریم.  

محمدی افزود: در صورتی که شرایط برای راه‌اندازی واحد‌های بسته‌بندی و فرآوری این میوه تابستانی در شهرستان ماهنشان فراهم شود، در بالا بردن ارزش افزوده برای باغداران منطقه تأثیر به‌سزایی دارد.

زردآلو ماهنشان

آقای رضایی هم که از استان گیلان برای خرید زردآلو به ماهنشان آمده است در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به جرأت می توان گفت زردآلوی ماهنشان باتوجه به عطر و طعم لذیذ و کیفیت بالایی که دارد جزو بهترین ارقام زردآلوی کشور به شمار می رود و از آنجایی که در استان گیلان هم از بازار پسندی بسیار بالایی برخوردار است ما همه ساله با فرارسیدن فصل برداشت زردآلو راهی زنجان می شویم تا این محصول با کیفیت و خوش طعم را به بازار هدف در استان گیلان برسانیم. 

جلالی کارشناس جهادکشاورزی

جلالی کارشناس مسئول جهادکشاورزی شهرستان ماهنشان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان  گفت:  برداشت زردآلو در شهرستان ماهنشان از اواخر خردادماه آغاز شده و  تا اواخر تیرماه ادامه دارد.

او افزود: سطح باغات زردآلوی شهرستان ماهنشان ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار است که از این میزان ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار  آن بارده است و سالانه به طور میانگین ۲۰ هزار تن محصول زردآلو از باغات ماهنشان برداشت و روانه بازار می‌شود.

جلالی گفت: امسال به دلیل سرمازدگی بهاره به  ۶۰ الی ۹۰ درصد از باغات زردآلوی ماهنشان خسارت وارد شده و میزان برداشت این محصول را نسبت به سال گذشته با کاهش چشمگیری روبرو شده به طوری که پیش بینی می‌شود امسال نهایتا ۳ هزار تن زردآلو از باغات ماهنشان برداشت شود.


زردآلو ماهنشان
کارشناس مسئول باغبانی جهادکشاورزی ماهنشان زردآلو‌های بادامی و شاهرودی را بهترین نوع زردآلو خواند و افزود: این ارقام بیشترین بازار پسندی را دارند و علاوه بر عرضه در استان زنجان به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، البرز و گیلان نیز صادر می‌شوند.

او گفت: بیشترین زردآلوی تولید شده در شهرستان ماهنشان به صورت تازه خوری به فروش می‌رسد و درصد ناچیزی هم پس از فرآوری به صورت سنتی در بازار عرضه می‌شود.


فراوری زردآلو
جلالی بااشاره به اینکه به دلیل نبود صنایع تبدیلی برای فرآوری محصول در ماهنشان زردآلوی درجه یک این شهرستان هنوز جایگاه اصلی خود را در بازار پیدا نکرده است، گفت: این در صورتی است که با تغییراتی اندک می‌توان این محصول با کیفیت را هم به صورت تازه و هم به شکل فرآوری شده به بهترین قیمت به کشور‌های دیگر نیز صادر کرد.

بادامی، عسگرآبادی، شاهرودی، اُردآباد، شکرپاره و قیسی عمده ارقام زردآلو موجود در ماهنشان است که هر یک در بازار مشتریان خاص خود را دارد.

جلالی کارشناس جهادکشاورزی
او بااشاره به اینکه روستاهای خلج، میراخور، ایلی بلاغ، بهستان، مادآباد و قلعه جوق سیاه منصور و  ماهنشان عمده مناطق تولید کننده زردآلو در شهرستان ماهنشان هستند، افزود: زردآلوی تولیدی بهره برداران ماهنشانی علاوه بر تأمین نیاز استان زنجان ظرفیت بالایی هم برای صادرات دارد، اما باز هم نبود صنایع تبدیلی سبب شده تا این محصول با کیفیت و خوش طعم از نظر‌ها غافل بماند.

کارشناس مسئول جهادکشاورزی شهرستان ماهنشان ادامه داد: اگر سرمایه گذاری بخواهد در حوزه فرآوری محصول و صنایع تبدیلی سرمایه گذاری کند جهادکشاورزی آمادگی همکاری های لازم در این زمینه را دارد.

گزارش شیرین محمودی 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۰ تير ۱۴۰۰
به به زردآلوهارو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۰ تير ۱۴۰۰
چه زردآلوهاییییی