هاله ماه زیبا بر فراز رصدخانه لاسیا تشکیل شد

اخیرا پدیده حلقه ماه که بسیار زیبا و از نظر منجمان حیرت انگیز است بر فراز رصدخانه ای در جنوب اروپا بوجود آمد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از‌ای اس او؛ هاله‌ای بسیار زیبا و حیرت انگیز از ماه که با نام هاله ۲۲ درجه هم شناخته می‌شود اخیرا بر فراز رصدخانه La Silla در جنوب اروپا تشکیل شد. این هاله بسیار زیبا در علم نجوم و بین ستاره شناسان به حلقه ماه یا هاله زمستان هم نامگذاری شده است.


بیشتر بخوانید


پدیده هاله زمستان چیست؟

هاله زمستان پدیده نوری است که بر اثر برخورد نور ماه به میلیون‌ها بلور یخ معلق در جو تشکیل می‌شود. اندازه این هاله ماه بسیار بزرگ تخمین زده شده و شعاع آن نیز تقریبا اندازه یک دست انسان یعنی از شانه تا انگشتان است. این پدیده بسیار زیباست و تصاویر بسیار زیبایی نیز از آن ثبت می‌شود، اما مشکلی هم دارد و مشکل اینجاست که این پدیده شرایط نامناسبی را برای مشاهدات نجومی فراهم می‌کند.

طبق گفته‌های رصدخانه لاسیا در جنوب اروپا علت ایجاد مشکل در مشاهده این پدیده این است که ابر‌ها و نور ماه بر کیفیت و دقت رصد منجمان اثر گذار هستند، اما با وجود این مسائل نیز باز هم برخی از ستاره‌ها را همچنان می‌توان رصد کرد.

هاله ماه زیبا که بر فراز رصدخانه لاسیا تشکیل شد

گفتنی است که این پدیده نجومی را نباید با خرمن ماه اشتباه گرفت. در پدیده خرمن ماه حلقه‌هایی رنگی در اطراف ماه دیده می‌شوند که درست شبیه به هاله‌های رنگی دور چراغ‌های خیابان در هوای مه آلود یا چراغ خودرو‌ها هستند. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که ابر نازک سردی بخش بزرگی از آسمان را بگیرد و در این ابر کریستال سرد یخی وجود داشته باشد. نور خورشید که از طریق ماه انعکاس پیدا می‌کند در برخورد با این کریستال‌های یخی در بالای جو شکسته می‌شود و این پدیده را بوجود می‌آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۲ تير ۱۴۰۰
نه بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۲ تير ۱۴۰۰
خیلی زیباست