معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بیان توضیحاتی درباره رشد نامتوازن داوطلبان در برخی رشته‌های دانشگاهی پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران و در حاشیه جلسه برگزاری کنکور ۱۴۰۰، گفت: تعداد داوطلب در رشته تجربی بیشتر شده و علوم پایه به دلایلی مغفول واقع شده و تعداد داوطلب این رشته‌ها کاهش پیدا کرده است.

معاون وزیر علوم ادامه داد: مجموعه از عوامل و سیاست‌ها منجر به افزایش تعداد داوطلبان در رشته علوم تجربی شده و این سیاست‌ها فقط مختص وزارت علوم نیست، بلکه سیاست‌های سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها هم در بروز و ظهور این وضعیت تاثیر گذار بوده است.

خاکی صدیق گفت: در درجه اول با این تصمیمات و سیاست‌ها رشته‌های علوم پایه لطمه خورده اند و داوطلبان خیلی کمتر به سمت این رشته‌ها می‌روند.

او با بیان اینکه این روند ۲۰ سال است که در کشور شروع شده است، ادامه داد: در چند سال اخیر گرایش به سمت رشته‌های علوم تجربی خیلی بیشتر شده است. البته وضعیت در رشته‌های مهندسی و فنی هم همین طور است.

این مقام مسئول گفت: یک معضل دیگر مهاجرت نخبگان است که بازار کار در آن موثر بوده است. وزارت علوم کارگروهی برای رسیدگی به وضعیت علوم پایه تشکیل داده است، این روند بررسی شود تا ببینیم که برای حل این معضل چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.

معاون وزیر علوم با تاکید بر اینکه رسیدگی به این وضعیت خیلی سخت است، توضیح داد: وضعیت به وجود آمده ناشی از عرضه و تقاضا است و دانش آموز از دوران مدرسه به این سمت سوق داده می‌شود.

خاکی صدیق گفت: درست است که اگر شغل و زمینه لازم برای اشتغال زایی داوطلبان ایجاد شود آن‌ها قطعا به سمت رشته‌های دیگر هم می‌روند، اما مسئله این است که رسیدگی به آن دست وزارت علوم نیست.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: حقوق مهندس و پزشک را وزارت علوم تعیین نمی‌کند و راه حل این مسئله فرا ارگانی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۸:۲۲ ۰۹ دی ۱۴۰۰
عوامل مختلفی در آینده رشته های دانشگاهی علوم تجربی نقش دارند مانند اختصاص ارز دولتی به دارو و درمان درصد مالیات شاغلین این بخش جامعه وضعیت سلامتی جامعه در اثر عوامل زیست محیطی غذا سموم کشاورزی و اخری پوشش خدمات پزشکی و دارو توسط بیمه ها دولت ها میتوانند با دستکاری عوامل بالا به راحتی میزان ورود به این رشته را کنترل کنند