معاون میراث‌فرهنگی زنجان از اتمام مرمت موزه مردم شناسی پیراحمد زهر نوش در شهرستان ابهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، محمد پور معاون میراث‌فرهنگی زنجان گفت: اقداماتی از جمله  استحکام‌بخشی قسمت فوقانی گنبد و مرمت ساق و کلاهی گنبد بنای تاریخی پیراحمد زهرنوش، تعویض آجر‌های فرسوده، تراش گچ کاری زیر گنبد و گچ کاری، تعویض آجر‌های فرسوده، رنگ‌آمیزی نرده­ ها و در و پنجره، ایزولاسیون و عایق‌بندی پیرامون گنبد، بازبینی و اصلاح نورپردازی، بازبینی و اصلاح سیستم آبرسانی و لوله کشی در این موزه انجام شد.

او افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از تجمع، این موزه مردم‌شناسی تعطیل بود که این شرایط فرصت مناسبی را برای تسریع در روند مرمت و احیای موزه پیراحمد زهرنوش فراهم کرد.

محمد پور با اشاره به مدت‌زمان انجام عملیات مرمت این بنای تاریخی تأکید کرد: عملیات مرمت اضطراری این مجموعه تاریخی به مدت سه هفته و با صرف هزینه‌ای بالغ‌بر ۳۲۰ میلیون ریال به اتمام رسید.


بنای معروف به پیر احمد زهر نوش، در منتهی الیه جنوب شهر ابهر و در وسط میدان پیر قرار دارد. در این موزه ۲۴۸ قلم آثار باستانی از دوره‌های مختلف نگهداری می‌شود که در ۴ بخش آثار دوره‌ی تاریخی و ماقبل تاریخ، آثار دوره‌ی اسلامی، کتاب‌ها، سنگ‌نوشته‌ها و کتیبه‌ها طبقه‌بندی می‌شود. ابهر یکی از شهر‌های استان زنجان و مرکز شهرستان ابهر است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.