دولت آینده، باید دولت خانواده محور باشد یعنی برنامه و تلاش‌هایی برای جوان نگه داشتن جمعیت کشور انجام دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، خلیل علی محمد زاده پزشک متخصص و استاد دانشگاه درباره ارتباط خانواده محوری با افزایش نرخ رشد جمعیت گفت: در طی سه دهه اخیر نرخ باروری کل در کشور بسیار افت پیدا کرده است. از میانگین فرزندان خانواده که بیش از ۶ بود به ۶/۱ فرزند رسیده ایم. تک فرزندی و یا کم فرزندی مشکلات فراوانی را در جامعه به وجود آورده است. از جمله وابستگی افراطی والدین به فرزند اول و نگرانی‌هایی که نسبت به فرزندانی که به شهر یا کشوری مهاجرت کرده اند، باعث افسردگی والدین در دوران سالمندی می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: به تدریج تا ۱۰ سال روند سالخوردگی افزایش خواهد یافت. ولی بعد از سال ۱۴۰۹ نرخ سالخوردگی با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت تا جایی که در سال ۱۴۲۵ به ۲/۵ الی ۳ برابر، جمعیت بالای ۶۰ سال خواهد رسید. دولت‌های آینده حتما باید خانواده محور باشند به این معنا، مشکلاتی که در خانواده‌ها وجود دارد و اجازه نمی‌دهد نرخ باروری کل در کشور افزایش پیدا کند، رسیدگی کنند.

علی محمدزاده افزود: یکی از مشکلات جوانان، ازدواج است.۱۰ میلیون جوان داریم که حاضربه ازدواج هستند، ولی زمینه هایش فراهم نیست. مشکلات شغل و گرانی مسکن مانع ازدواج جوانان می‌شود. از طرفی دیگر در حوزه سلامت با مواردی مانند ناباروری مواجه هستیم. زمانی که ازدواج به موقع صورت نمی‌گیرد و با تاخیر طولانی اتفاق می افتد، زن یا مرد نابارور زود تشخیص داده نمی‌شوند و درمان سخت انجام می‌شود.

وی گفت: در ارتباط با حوزه سلامت با مشکلاتی همچون سقط جنین که در کشور روزانه بیش از ۱۰۰۰ مورد وجود دارد، روبه رو هستیم. دولت آینده، باید دولت خانواده محور باشد یعنی برنامه و تلاش‌هایی برای جوان نگه داشتن جمعیت کشور انجام دهند. برنامه راهبردی، فهم درست از مسئله و بستر فرهنگی، گره گشایی از ذهن‌ها و مانع زدایی از بخش‌هایی که دشواری به وجود آورده است. مانند ازدواج، مسکن و شغل.

وی خاطر نشان کرد: همان طور که وزارت بهداشت در گذشته پیشران بحث تهدید موالید بود، در حوزه افزایش نرخ باروری هم باید وظایف قسمت‌های مختلف جامعه را به آن‌ها گوشزد کند. تولیت سلامت هر جامعه برعهده‌ی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. ۷۵ درصد وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خارج از سازمان خودش است یعنی باید به بخش‌های مختلف، تامین سلامت را مرتبا هشدار دهد و از آن‌ها پیگیری کند.

وی تصرح کرد:در ۳-۴ دهه اخیر نرخ سالخوردگی افزایش پیدا کرده است و باروری، کاهش مستمر و بی رویه ای دارد. سالمندی نوآوری، خلاقیت و ابتکار را در جامعه محدود می‌کند. یک قول معروفی است که می‌گویند جامعه پیر فقط به دنبال حفظ وضع موجود است در حالی که ما در پیشرفت به دنبال این هستیم که وضع موجود را به وضع مطلوب برسانیم.

وی بیان کرد: بنابراین سالمندی هزینه‌های بالایی دارد و فشار‌های اقتصادی می‌تواند بر دولت وارد کند. سالمندی به معنای عدم تولید و دوره‌ی مصرف است. یکی از مشکلات سالمندی، ازدیاد بازنشستگان است. سالمندی باعث افزایش هزینه‌های پزشکی می‌شود. زیرا که سالمندی بار بیماری‌ها را افزایش می‌دهد و الگوی بیماری‌ها را تغییر می‌دهد؛ بنابراین هزینه‌های زیادی را در بر دارد که می‌تواند رفاه جامعه را تحت تاثیر قرار دهد و نیروی کار را در کشور کم کند.


بیشتر بخوانید


علی محمدزاده گفت: اگر بخواهیم نیروی کار را از جا‌های دیگر تامین کنیم، هزینه‌های بیشماری بر دولت تحمیل می‌شود؛ بنابراین افزایش نرخ باروری کل در کشور در افزایش بازدهی اقتصادی موثر خواهد بود. این جوانان هستند که فکر، اندیشه و خلاقیت را پیگیری می‌کنند وابتکار عمل به خرج می‌دهند و رشد و پیشرفت اقتصادی کشور را تضمین می‌کنند. ایران جزو مناطقی است که دارای ۱۵ همسایه است و یک رقابت اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی بزرگی در موقعیت جغرافیایی خود دارد.

وی ادامه داد: ایران جزو کشور‌های استثنایی است. بعد از روسیه و چین که ۱۶ همسایه دارد، ایران در مقام دوم جهان است. وضعیت جمعیت کنونی جامعه معمولی است. ولی بحث در این جا است که در سال ۱۴۲۵ پنجره جمعیتی بسته شود. برای افزایش نرخ باروری کاری نمی‌توان انجام داد. بحث مدیریت جمعیت از آن بحث‌هایی است که حداقل باید دو سه دهه قبل از آن برنامه ریزی و عملیاتی شود.

وی افزود: بیش از ۱۵ سال از این دوره طلایی پنجره جمعیتی گذشته است؛ بنابراین دولت آینده مهم است که معیشت و سلامت مردم را درست کند و مراحل مختلف پیشرفت را دنبال کند. درنتیجه بدون جوانان نمی‌توان به رفاه اقتصادی رسید. اگر به دنبال خوب شدن وضع کشور هستیم باید مشکلات خانواده‌ها را از سر راه برداریم.

وی خاطرنشان کرد: بحث جمعیت یک مدیریت چند وجهی را می طلبد. مطالبه کردن برای افزایش جمعیت یا مدیریت کمی و کیفی جمعیت از یک یا چند وزارتخانه خاص ناقص است. زمانی که کشور در دوره پنجره جمعیتی قرار گرفته و ساختار سنی جمعیت به خطر افتاده است همه‌ی بخش‌های جامعه یعنی قوای سه گانه، تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در اجرای سیاست‌های کلی جمعیت وارد میدان می‌شوند.

وی در پایان  افزود: سیاست‌های کلی در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ابلاغ شده است و بیش از ۷ سال می‌گذرد و هنوز به برنامه نرسیدیم. خوشبختانه مجلس یازدهم اخیرا طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را تصویب کرده است و دارای ۷۴ ماده است و مشکلات جامعه و سلامت مادر و کودک را به خوبی دیده و بیان کرده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۰۷ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
من فرزندبیارین مگه میشه باحقوق3میلیون‌به‌عنوان‌یک‌کارمندوبااین‌همه‌گرانی‌وتورم‌‌همین‌که‌مابتونیم‌شکم‌‌خودمون‌سیر‌کنیم‌خیلی‌چه‌برسه‌بچه‌‌بااین‌هزینه‌های‌گران‌دوران‌بارداری‌وپس‌ازآن‌تولدبچه‌وهزینه‌های‌پوشک‌شیرخشک ‌درمان‌وغیره....حرف‌بسیاراست‌‌چه‌کسی‌دیگرعمل‌می‌کند
آخرین اخبار