باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

قطعی برق نمایندگان مجلس را به کمیسیون انرژی کشاند/ از دردسرهای کشاورزان تا توپ پر نماینده خوزستانی از وزیر نیرو

قطعی پی در پی برق، همزمان شدن آن با تابستان گرم و قرمز شدن رنگ شهرهای کرونا زده، امروز مسئولان مربوط را به مجلس کشاند.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، قطعی پی در پی برق روزهای گذشته در کشور، همزمان شدن آن با تابستان گرم ۱۴۰۰ و قرمز شدن رنگ شهرهای کرونا زده، امروز صبح اعضای کمیسیون انرژی مجلس را به ساختمان پارلمان و محل برگزاری جلسات کمیسیون کشاند. در این نشست که علاوه بر آقای اردکانیان وزیر نیرو و همچنین تعدادی دیگر از کارشناسان صنعت برق، برخی نمایندگان خارج از کمیسیون انرژی نیز همراه اصحاب رسانه حاضر شدند. 

قطع برق و دردسرهای کشاورزان

در حالیکه جلسه دقایقی پیش از حضور رسانه‌‍‌ها آغاز شده بود،  بر اساس دستور کمیسیون، نمایندگان شروع به اظهار نظر کردند. حجت الاسلام احد آزادیخواه نماینده ملایر به مشکلات ایجاد شده برای کشاورزان به دلیل قطع برق چاه‌های آب کشاورزی اشاره کرد و تصریح کرد «قطع برق خانگی، مرحله آخر قطعی‌ها باشد و بر اساس برنامه‌ریزی صورت بگیرد.» او خطاب به وزیر نیرو گفت که «از تهران اعلام می‌کنند صرفه جویی باید بیشتر شود و به همین خاطر در شهرستان، برنامه ریزی قطع برق به هم می‌ریزد و مردم و کسبه دچار مشکل می‌شوند.» این نماینده همچنین خواستار قطع برق صنایع غیر لازم شد تا قطعی برق برای مصارف مهم‌تر کاهش یابد.

دل پر نماینده خوزستانی از وزیر نیرو؛ مدیریت قابل قبول نیست

حجت الاسلام مجید ناصری نژاد نماینده شادگان که به نظر می‌رسید دل پری از عملکرد وزارت نیرو دارد، با ناراحتی و عصبانیت در بخشی از گفته‌هایش اظهار کرد که «چرا می‌گذارید مردم به آستانه حضور در خیابان‌ها برسند؟ جلسات باید خروجی داشته باشد. مدیریت قابل قبول نیست. اگر قرار است از فردا وضع بهتر شود، چرا امروز نشده است؟» این نماینده با اشاره به گرمای بسیار خوزستان، خواستار مستثنی شدن این استان  از قطعی برق شد.

مالک شریعتی نیاسر نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در ادامه به قطعی بی‌برنامه برق پرداخت و گفت که «دو شب پیش به دیسپچینگ و شرکت توانیر رفته و مسئولان به او گفته بودند قطعی خارج از برنامه اتفاق نیفتاده است.» اما شریعتی نیاسر اضافه کرد همانجا در جلسه با مسئولان توانیر با چند شهروند که پیشتر خطاب به او از قطعی‌ها گلایه کرده بودند، تماس گرفته و شهروندان هم از قطعی خارج برنامه خبر دادند.

نشست مجلس

شریعتی: با تداوم ناهماهنگی زمستان هم مشکل قطعی برق داریم

این نماینده تأکید کرد که «کف انتظار مردم اطلاع‌رسانی دقیق است و جمع شدن این مشکلات هم حاصل کم کاری‌های قبلی است. افزایش نیافتن ظرفیت تولید نیروگاه و بی‌توجهی به ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر دو عاملی است که ما را به اینجا رسانده و با این روند و ناهماهنگی در دولت، در زمستان هم ۱۴۰۰ با مشکل قطعی برق مواجه خواهیم بود.» این نماینده تهران و عضو کمیسیون انرژی به تکالیف برنامه ششم توسعه در حوزه انرژی اشاره کرد که مسئولان درباره آن گفته‌اند یا پول کافی را برای اجرای آن ندارند یا به صرفه نیست.

شریعتی خطاب به وزیر نیرو تصریح کرد که برای مطالبات این وزارتخانه، کمیسیون انرژی گزارش ماده ۲۳۴ برای ارسال عملکرد سازمان هدفمندی به قوه قضائیه تصویب کرده بود و نشان داد پیگیر مطالبات صنعت برق بوده است. او افزود «بارها بخش خصوصی به ما مراجعه داشته و اعلام کرده که حاضر به تولید است، اما مجوز صادرات خواسته است که به آنها اجازه نداده‌اید، انحصار در صادرات به چه علت است؟»

عضو کمیسیون انرژی خواستار پیگیری‌‍ ترک فعل‌ها شد. او تأکید کرد که سرمایه اجتماعی به راحتی به دست نمی‌آید و زحمات مجلس و وزارت نیرو با بی‌تدبیری از بین رفته است. در حالیکه نیروهای وزارت نیرو در سیل و حوادث مانند آن از بین می‌روند و تلاش خود را می‌کنند.

خاموشی‌ها عادلانه باشد

در حالیکه نمایندگان در حضور وزیر نیرو به اظهار نظر می‌‌پرداختند، پس از پایان گفته‌های مالک شریعتی، ناصری نژاد با عصبانیت گفت که این کشور را دارند نابود می‌‎کنند، چه پیشنهادی بدهیم؟

کیوان مرادیان کوچکسرایی نماینده قائمشهر، سوادکوه، جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی نفر بعدی بود که شروع به انتقاد و اظهار پیشنهاد کرد. او از نگاه غلط در حوزه برق و نگاه متمرکز به مدیریت مصرف به جای افزایش تولید گفت و افزود که «تولید بر حسب نیاز رخ نداده و مدیریت مصرف باید به گونه‌ای باشد که افزایش بار داشته باشیم. برنامه ششم گفته ۵ هزار مگاوات برق از منابع تجدیدپذیر و تولید ۲۵ هزار مگاوات باید رخ می‌داده، چقدر این تکالیف محقق شده است؟»

این نماینده تصریح کرد که سوء تدبیر شده و حتی نگرانی دارد این اتفاقات هدفمند باشد تا نظام به چالش کشیده شود. 

او تأکید کرد که «خاموشی‌ها باید عادلانه صورت بگیرد.» تبدیل نیروگاه‌ها به نیروگاه سیکل ترکیبی پیشنهاد این نماینده بود که علاوه بر هشدار درباره امکان قطعی برق در زمستان، اظهار کرد که از مجموعه‌هایی مانند ایمیدرو برای تولید برق و از ظرفیت سرمایه‌گذاری‌ها بهره برده شود.

نشست مجلس

عضو دیگر کمیسیون انرژی که شروع به صحبت کرد، علیرضا ورناصری نماینده مسجد سلیمان بود. او بیان کرد کرد که «ایران در انرژی ابرقدرت است و پس از ۴۰ سال در حوزه نفت، گاز و انرژی‌های پاک می توانسته ظرفیت‌سازی کند. در این چالش‌ها باید هنرمندانه برای حل مشکل عمل کرد.»

ورناصری اصلاح الگوی مصرف یا تأمین برق از سوی برخی صنایع را اقداماتی موقتی خواند و گفت که «بهره‌مندی سیصد روزه ایران از انرژی خورشیدی در کشور چندان به تحریم ارتباط ندارد و باید به ظرفیت‌ها و دانشمندان کشور بها و میدان داده شود. همچنین نیروگاه‌های کوچک کمتر مورد توجه بوده و به نمایندگان مراجعه می‌شود که به آنها اهمیت ندادند. این مسائل اکنون مستمسکی برای دیگران شده است.»

نخعی: طرح جامع انرژی دیر مصوب شد

مصطفی نخعی که در اجلاسیه دوم مجلس یازدهم به عنوان سخنگوی کمیسیون انرژی جایگزین مالک شریعتی نیاسر شده است، تأکید کرد که «انرژی پاشنه آشیل نظام مدیریت و برنامه‌ریزی در آینده می‌تواند باشد، وگرنه چالش‌های بزرگی خواهیم داشت. «تهیه طرح جامع انرژی در سال اول برنامه ششم» با سه سال تأخیر به تصویب هیئت وزیران رسید و سیاست‌های توسعه و مشکلات سیاست‌های قیمتی باعث بروز این مسائل شده است. در کوتاه مدت کاری جز مدیریت توزیع درست نداریم و باید با اطلاع رسانی صحیح انجام شود. به علاوه، نقش رمز ارز را پررنگ‌تر بر اساس جداول مصرف توضیح داده شود.»

اردکانیان: بیش از ۳ هزار مرکز غیر مجاز استخراج رمزارز کشف شده است

رضا اردکانیان وزیر نیرو میانه اظهار نظرها شروع به صحبت کرد. او خبر داد که «با کمک دستگاه‌ها و نیروی انتظامی در هفته‌های اخیر، ۳ هزار و ۶۴۸ مرکز غیر مجاز شامل ۱۹۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه ماینر کشف و جمع آوری شده و برق مصرفی آنها ۵۷۰ مگاوات غیر مجاز و ۳۲۱ مگاوات هم مجاز بوده است. این اقدامات نظارتی ادامه دارد و یکی از دلایل تداوم شیب مصرف در نیمه شب می‎تواند همین استخراج رمز ارزها باشد.»

او همچنین به دستور دادستانی برای مقابله با استخراج غیر مجاز رمز ارز هم اشاره کرد و افزود «شب گذشته جلسه مفصلی در این زمینه برگزار شد و دادستان کل کشور به همه مراکز اعلام کرد دستگاه‌های جمع آوری شده تا پایان تابستان نگهداری شوند و تحویل داده نشود.  قرار است براساس مصوبات جلسه دیروز، برخی از صنایع دو هفته تعطیل شوند تا هم از فرصت تابستان و هم با توجه به شرایط حاد کرونایی کشور برای کاهش فشار بر شبکه استفاده شود. بحمدالله اثر جلسات دیشب مشاهده شد، بنده از دیروز صبح در هر جلسه‌ای که حضور داشتم و احساس کردم یک عزم جدی و مشترک در این زمینه ایجاد شده است، ان‌شاء‌الله بتوانیم از دو هفته آتی که با افزایش دما و افزایش مصرف مواجه هستیم، عبور کنیم.»

ستاد بحران تشکیل دهید؛ اوضاع بحرانی است

محمدنژاد کارشناس حوزه برق حاضر در جلسه تأکید کرد «از آنجا که در زمینه تولید برق به بحران می‌رسیم، باید ستاد بحران تشکیل شود.» او ضربه خوردن جدی تأسیسات در بحث استفاده و توزیع برق پرداخت و اظهار کرد «مصرف منطقه‌ای بعضاً زیاد است.»

این کارشناس در بخشی دیگر از اظهار نظرهای خود یادآور شد که «باید به ادارات و اماکن عمومی خاموشی گسترده داده شود. استانداری، ادارات و مانند آنها باید به ۵۰ درصد مصرف خود برسند. سال آینده هم در زمینه تأمین برق مشکل داریم که اواخر شهریور برنامه ریزی خواهیم کرد.»

نشست مجلس

سنگدوینی: مردم گرگان تحمل دمای ۵۵ درجه را ندارند/ چاه‌های کشاورزی را وارد شبکه کنید

رمضانعلی سنگدوینی نماینده گرگان و آق‌قلا از وضعیت شهر و حوزه انتخابیه خود پس از قطعی‌ برق گفت. او هم مانند نمایندگان دیگر به مشکلات کشاورزان و مردم در تأمین آب کشاورزی و شرب پرداخت و توضیح داد که «با قطع برق، آب شرب نیز قطع می‌شود و این اتفاق رو سه وعده حدود سه ساعته رخ می‌دهد.»

سنگدوینی بیان کرد که مردم حوزه انتخابیه‌اش مانند خوزستانی‌ها تجربه تحمل دمای ۵۵ درجه را ندارند. او خطاب به وزیر نیرو بیان کرد «منابع آب شرب شهر در گرگان از منابع زیرزمینی است و تجهیز برخی چاه‌ها به خوبی انجام نشده است. به شما گفته بودم مشکل آب داریم. از آنجا که چاه‌هخای کشاورزی حاکمیتی است، امکانش بود برای چند ماه هزینه کشاورزان تأمین می‌شد و چاه‌ها برای تأمین آب شهروندان به شبکه داده می‌شد.»

احمد مرادی نایب رئیس کمیسیون انرژی در گفته‌های خود اظهار کرد که «از بخش خصوصی استفاده نشده و بازسازی نیروگاه ها به بهانه نبود پول انجام نشده است. مشکلات با صداقت به مردم گفته شود. مردم در دمای بالای ۶۰ درجه هرمزگان تحمل ۱۰ دقیقه بی برقی را ندارند و وضع کرونا فوق قرمز است.»

جمع‌بندی نشست به جلسه سران قوا ارائه می‌شود

حسنوند رئیس کمیسیون انرژی در پایان اظهار نظرها و پیشنهادها از پیگیری‌های محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در زمینه تأمین برق و مشکلات ناشی از قطع آن گفت. او خبر داد که «امروز صبح جلسه‌ای با رئیس مجلس برگزار کردیم و بر پیگیری وضعیت تأکید شد. مقرر شد تا جمع بندی این جلسه در جلسه سران قوا مطرح شود.»

علی نیکزاد نایب رئیس اول مجلس بر عبور از چالش‌های جدی و همکاری دستگاه‌ها به محوریت اردکانیان تأکید کرد. او گفت «تنها کاری که دولت می‌تواند انجام دهد، یاری به وزیر نیروست. در برخی مناطق حوزه‌های انتخابیه، بحران در حال رخ دادن است.»

هشدار نیکزاد نسبت به لزوم تأمین کالای اساسی

نایب رئیس اول مجلس در سال دوم با اشاره به پیگیری مصوبات و انتقاد از اطلاع رسانی‌ها اظهار کرد «گفته رئیس جمهور مبنی بر اینکه خاموشی را از صنعت تأمین می‌کنیم، درست و کارشناسی نیست.» او به اردکانیان گفت شما دانشگاهی هستید، طرح‌های الف-ب وزارت نیرو جلو می‌رفت اما کار به خوبی تمام نشده است. شما عاجز از توسعه نبودید اما دولت یاریتان نکرد. چه دستگاه‌هایی نمی‌گذارند بخش خصوصی کار کند، نمی‌دانیم. درباره رمز ارزها هم باید اقدام شود و نباید این مشکلات به مسائل امنیتی تبدیل شود.»

نیکزاد همچنین درباره تأمین کالاهای اساسی نیز هشدار داد.

اردکانیان در جمع‌بندی گفته‌هایش در این جلسه تأکید کرد که «تمام حق با مردم است، با این وجود،همه دستگاه‌ها و مردم فراموش نمی‌کنند که ما در یک نبرد سخت با دشمنان هستیم. چراکه تحریم‌ها را ایجاد کرده‌اند اما در این سال‌ها در زمین دشمن بازی نکردیم.»

او یادآور شد «کشور را از حیث آب و برق در شرایط مناسبی به دولت سیزدهم تحویل خواهیم داد و به دنبال عزم جزم شده در این روزها و همکاری در سطح بالاتر بین اعضای دولت و صنایع بزرگ، میزان خاموشی‌ها در دو روز گذشته کاهش پیدا کرده است. چرا که ما روز دوشنبه این هفته شش هزار مگاوات خاموشی داشتیم، اما این میزان شب گذشته به هزار و پانصد و کمتر از آن رسید. البته سهم مردم و همکاریشان در این دستاورد بسیار بالاست.»

وزیر نیرو تصمیم‌های نشست را کارگشا خواند و گفت که «تمرکز ما بر عبور ایمن از این شرایط است تا بتوان با تحمل سختی کمتر، این روزها را طی کنیم و کمترین خاموشی به مصارف خانگی و صنایع داده شود. همچنین این خاموشی‌ها نیز دارای نظم مشخصی باشد.»

در پایان، فریدون حسنوند راه حل‌‌های برون رفت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را برای خروج از وضعیت کنونی کشور در تأمین برق مطرح کرد. اما با اعلام ختم جلسه، ناصری نژاد به سوی اردکانیان رفت و با صدای بلند نسبت به شرایط اعتراض کرد. او خطاب به وزیر نیرو گفت که خوزستان را از قطعی برق مستثنی کنند. 

گزارش از ابراهیم اسدی بیدمشکی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار