از پیشنهاد اضافه شدن ۴ وام دانشجویی تا واکسیناسیون دانشجویان نوورود از آذر ماه

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «پیشنهاد اضافه شدن ۴ وام دانشجویی از مهر ۱۴۰۰ ارائه شد/ اعلام میزان مبلغ وام‌ها در مرداد»، «لزوم توجه دولت سیزدهم به افزایش مهارت آموزی دانشجویان/ زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری آموزش عالی با مشکل رو به روست»، «شکل گیری آینده جهان مبنی بر فناوری های هوشمند»، «۲۵ تیر آخرین مهلت ثبت نام برای تاسیس موسسات اعزام دانشجو به خارج»، «دانشجویان نوورود مهر ۱۴۰۰ از آذر ماه واکسینه می‌شوند»، «دلیل افزایش اشتباهات تایپی در صفحات مجازی چیست؟»، «بیش از ۱۰ موسسه پایان‌نامه‌نویسی در آستانه پلمب قرار دارند/ پیگیری وزارت علوم برای جلوگیری از تقلب های علمی»، «قطعی برق امتحانات دانشگاه علامه طباطبایی را به تعویق انداخت» همراه بود. 

پیشنهاد اضافه شدن ۴ وام دانشجویی از مهر ۱۴۰۰ ارائه شد/ اعلام میزان مبلغ وام‌ها در مرداد

مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره افزایش وام‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدیداظهار کرد: پیشنهاد اضافه شدن وام‌های دانشجویی در ابتدا باید به هیئت امنا ارائه شود تا بعد از تصمیم گیری آن‌ها بتوانیم اطلاع رسانی‌های لازم را انجام دهیم.

او افزود: سالانه برای سال تحصیلی جدید به دلیل افزایش قیمت‌ها و درک زندگی دانشجویی تصمیم می‌گیریم تا متناسب با منابع مالی، مبالغی را به وام‌های دانشجویی اضافه کنیم و از آن جایی که این افزایش باید منطبق با مصوبه هیئت امنا باشد؛ بنابراین پیشنهاداتی از سوی صندوق رفاه انجام می‌شود و بعد از بررسی‌های هیئت امنا در این زمینه موافقت صورت می‌گیرد یا حتی از این میزان احتمال دارد که کمتر شود.

مطیعی تصریح کرد: با توجه به اینکه جلسات هیئت امنا هنوز تشکیل نشده؛ بنابراین نمی‌توان گفت که به چه میزانی وام‌ها افزایش خواهند داشت، اما پیشنهاد افزایش وام برای ۴ وام تحصیلی مانند: وام تحصیلی، وام ضروری، وام‌شهریه، وام ودیعه مسکن به هیئت امنای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شده است.

او گفت: در ۶ مرداد ما جلسه هیئت امنا داریم که در آن میزان مبالغ وام‌ها به تصویب هیئت امنا می‌رسد و سپس اعتبارات و مبالغ این وام‌ها اطلاع رسانی خواهد شد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: برای نیمسال دوم سال تحصیلی یعنی ترمی که گذشت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که به دانشجویان پرداخت شد.

مطیعی بیان کرد: مصوبات هیئت امنا برای افزایش میزان ۴ وام دانشجویی از اول سال تحصیلی جدید یعنی مهر ۱۴۰۰ قابل اجراست و اعتبار نیم سال اول و نیم سال دوم سال ۱۴۰۰_۱۴۰۱ در مرداد ماه اعلام خواهد شد.

لزوم توجه دولت سیزدهم به افزایش مهارت آموزی دانشجویان/ زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری آموزش عالی با مشکل رو به روست

محمد عادلی نیا رئیس مرکز آموزش های آزاد دانشگاه فنی و حرفه ای در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره انتظارات جامعه دانشگاهی از دولت آتی برای بهبود سیاست های آموزش عالی اظهار کرد: باید به اندازه کافی به بحث «مهارت آموزی دانشجویان» توجه شود تا آن ها بتوانند بعد از فارغ التحصیلی استعدادها و توانایی های خود را در جامعه نشان دهند و به اینصورت با بکارگیری ظرفیت های خود پیشرفت همه جانبه کشور را رقم بزنند.

او افزود: سیاست های وزارت علوم در زمینه توجه به مهارت افزایی دانشجویان باید به سمت و سویی رود تا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی مهارتی کسب کنند که بلافاصله به شغل مورد نظر دست پیدا کنند.

عادلی نیا تصریح کرد: باید در کنار آموزش های مهارتی به دانشجویان چگونگی جذب مشتری را هم یاد دهیم تا بعد از اینکه در جامعه مشغول به کار شدند، بتوانند استعدادهای خود را در زمینه های مناسب تری بکار گیرند.

رئیس مرکز آموزش های آزاد دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: دولت آتی باید سعی کند تا میزان کافی دوره های آموزش مهارتی رایگان را به صورت گسترده در اختیار تمامی عموم قرار دهد که در این زمینه به بسترهای نرم افزاری  و سخت افزاری احتیاج دارد.

او اضافه کرد: همچنین دولت آتی باید بودجه هایی را به دانشگاه ها اختصاص دهد تا استادان بتوانند دروس مهارتی را آموزش دهند، گفتنی است که این بودجه می تواند برای افراد حقوقی و حقیقی در نظر گرفته شود تا آن ها بتوانند فارغ التحصیلاتی حوزه مهارتی تربیت کنند؛ چرا که اگر در زمینه مهارت های نرم و مهارت های سخت دانشجویان کار نشود صددرصد مشکلاتی حاد در جامعه و کشور به وجود خواهد آمد.

عادلی نیا با بیان اینکه آموزش های مهارتی تقریبا در جامعه حفظ می شوند، تاکید کرد: از دولت سیزدهم تقاضا داریم که روی بسترهای نرم افزاری و بسترهای سخت افزاری و بحث آموزش های مهارتی کار کند و آن ها را ارتقا دهد؛ بنابراین لازم است تا آموزش های مهارتی ابتدا در اکوسیستم مدارس و سپس دانشگاه وارد شوند.

رئیس مرکز آموزش های آزاد دانشگاه فنی و حرفه ای اضافه کرد: یکی از مشکلات آموزش و پرورش در دولت فعلی این است که دانش آموزان با مهارت های نرم آشنا نمی شوند و از همین رو در مباحثی مانند: حل مسئله، کارتیمی، مذاکره و مناظره دچار مشکل هستند که باید دولت سیزدهم در این زمینه سرمایه گذاری کند تا بتواند مهارت دانشجویان را در زمینه های مختلف ارتقا دهند.

عادلی نیا تاکید کرد: باید در آینده دانشجویانی تربیت کنیم تا هم مهارت های نرم در آن ها قوی شود و هم اینکه توانمندی های تجربی آن ها افزایش یابد تا به اینصورت آموزش عالی مشکلی از بابت مهارت در دانشگاه ها و مشاغل مختلف نداشته باشد.

شکل گیری آینده جهان مبنی بر فناوری های هوشمند

امیرعباس صبوری رئیس دانشگاه پیام نور واحد پرند در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره افتتاحیه و کلنگ زنی نخستین پارک علم و فناوری دانشگاه پیام نور شهرک پرند اظهار کرد: افتتاحیه پارک علم و فناوری حرکت قشنگی است و باعث می‌شود تا ارتباطات همواره رشد پیدا کند.

او افزود: امروزه دنیا در حال پیشرفت بوده و در جهان مدرن مبنی بر اطلاعات و فناوری‌های هوشمند سوق پیدا می‌کند و همین عامل باعث شده تا به سمت آن‌ها همواره در حال حرکت باشیم.

صبوری تصریح کرد: آینده جهان مبنی بر ارتباطات شکل می‌گیرد و افتتاح پارک علم و فناوری پرند یک حرکت مبارک و جدید است؛ بنابراین با وجود ظرفیت‌های شهر پرند و تعداد جمعیت آن‌ها و همچنین اهمیت رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه پیام نور در حوزه تحصیلات تکمیلی باید گفت که این حرکت باعث می‌شود تا همکاری بین شرکت عمران پرند و دانشگاه پیام نور به خوبی صورت گیرد.

رئیس دانشگاه پیام نور واحد پرند ادامه داد: همکاری بین شرکت عمران پرند و دانشگاه پیام نور نه تنها برای منطقه، بلکه برای تمامی جامعه مفید خواهد بود. اگر بتوانیم در آینده نتایج خوبی از این تعاملات بگیریم، این موضوع می‌تواند به عنوان یک نمونه برای جامعه و شهر‌های جدید مورد توجه قرار گیرد.

صبوری تاکید کرد: با حمایت‌های دولت و شرکت عمران و دانشگاه پیام نور می‌توانیم حرکت و ارتباطات خوب دانشگاه با جامعه را حفظ کنیم.

۲۵ تیر آخرین مهلت ثبت نام برای تاسیس موسسات اعزام دانشجو به خارج

بر اساس اعلام کارگروه نظارت بر عملکرد مؤسسات اعزام دانشجو وزارت علوم، متقاضیان تأسیس مؤسسات و شرکت‌های اعزام دانشجو، تا پایان روز جمعه، ۲۵ تیر فرصت دارند برای ثبت نام اقدام کنند.

متقاضیان واجد شرایط می‌توانند، ضمن توجه به نکات ذیل، در خواست‌های خود را در سامانه مذکور ثبت کرده و از این طریق، مراحل کار را پیگیری کنند.

۱- این مهلت قابل تمدید نیست.

۲ -به در خواست‌های ناقص، ترتیب اثر داده نخواهد شد.

۳ -مسئولیت صحت اطلاعات ارائه شده با متقاضی بوده و در صورت ارائه اطلاعات غیر واقعی و نادرست در هر مرحله از فرایند ثبت نام، از ادامه آن ممانعت به عمل خواهد آمد.

دانشجویان نوورود مهر ۱۴۰۰ از آذر ماه واکسینه می‌شوند

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم درباره زمان واکسیناسیون دانشجویان ورودی جدید که از مهر ۱۴۰۰ وارد دانشگاه می شوند، گفت: وزارت بهداشت تعهدی برای واکسیناسیون دانشجویان ورودی جدید در ابتدای سال تحصیلی پیش رو نداده است.

او افزود: واکسیناسیون دانشجویان ورودی جدید از آذرماه به بعد با اولویت بندی انجام می شود و ترم نخست تحصیلی آنها از مهرماه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: زمان شروع کلاس های حضوری این دانشجویان را در صورت انجام واکسیناسیون از نیمسال دوم سال تحصیلی آینده خواهد بود.

خاکی صدیق درباره نوع واکسنی که به دانشجویان تزریق می شوند، گفت: نوع واکسن را وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

معاون آموزشی وزیر علوم درباره آموزش‌های الکترونیکی ترم جدید مهرماه  بیان کرد: اگر واکسیناسیون تا مهرماه انجام نشود، ۵۰ درصد آموزش‌ها بر اساس نظام نامه آموزش الکترونیکی باید مجازی باشد.

گفتنی است؛ نظام نامه آموزش الکترونیکی دانشگاه‌ها سال گذشته از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم ابلاغ شد که بر اساس آن، تا چهار سال آینده، سهم آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها ۵۰ درصد است.

دلیل افزایش اشتباهات تایپی در صفحات مجازی چیست؟

بهادر باقری عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره افزایش غلط‌های املایی افراد با روی آوردن به صفحات مجازی با وجود شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: گسترش فضای مجازی باعث شده تا با استفاده از آن تایپ کردن در گوشی موبایل و کامپیوتر و ... جایگزین قلم و کاغذ شود.

او افزود: یکی از آسیب‌های روی آوردن به فضای مجازی از بین رفتن صفا و زیبایی خط به ویژه خط خوش است که یکی از هنر‌های اصیل و ارزشمند فرهنگ ایرانی به شمار می‌رود و استفاده مداوم از آن باعث کاستی‌های خوش نویسی خواهد شد.

باقری تصریح کرد: تایپ کردن با گوشی و سیستم، سرعت کار افراد و دانشجویان را افزایش داده و باعث رشد ارتباطات در سطح ملی و بین جهانی افزایش می‌شود، اما بهتر است برای جلوگیری از آفت‌های فضای مجازی حتما افراد و دانشجویان اوقاتی را برای نوشتن روی کاغذ اختصاص دهند.

عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: امروزه اشتباهات تایپی زیادی در فضای مجازی دیده می‌شود؛ چرا که سرعت روی زندگی انسان‌ها تاثیرگذاشته و همین عامل باعث شده تا در سریع‌ترین زمان ممکن پیام خود را به مخاطب ارسال کنیم و از همین رو دقت کافی در نگارش و درست نویسی نداشته باشیم.

باقری اضافه کرد: امیدواریم فضای مجازی ضمن استفاده خوب و مطلوب باعث قطع ارتباط با ریشه‌های فرهنگی و ایرانی نشود، بلکه افراد باید در هر چیزی دقت را رعایت کنند.

پذیرش دانشجویان جدید در خوابگاه‌های دانشگاه تهران متوقف شد

سعیدحبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره استقرار فعلی دانشجویان در خوابگاه اظهار کرد: مطابق نظر ستاد ملی مقابله با کرونا تنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی، یعنی مقاطع ارشد و دکتری برای انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی اجازه ورود به خوابگاه‌ها را دارند و می‌توانند در آن جا مستقر شوند.

او افزود: هم اکنون ۳ هزار دانشجو در خوابگاه‌های دانشگاه تهران مستقر هستند، اما بعد از اعلام قرمز شدن تهران طی چند روز اخیر ورود دانشجویان تحصیلات تکمیلی جدید هم برای اسکان در خوابگاه‌ها متوقف شد تا بتوانیم بعد از بهبود شرایط برنامه ریزی‌های لازم را متناسب با شرایط آن زمان در دستور کار خود قرار دهیم.

حبیبا تصریح کرد: در حال حاضر مطابق نظر ستادملی مقابله با کرونا هیچ گونه پذیرشی برای دانشجویان کارشناسی در خوابگاه‌ها نداریم.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران درباره مشکلات دانشگاه‌ها بعد از بازگشایی حضوری آموزش‌ها اظهار کرد: یکی از مشکلات دانشگاه‌ها در خصوص بازگشایی حضوری نرخ غذای دانشجویی است که با توجه به جهش قیمت‌ها و تورم معضلاتی را برای دانشگاه‌های وزارت علوم ایجاد کرده است؛ بنابراین از این بابت نگران آغاز بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها هستیم.

حبیبا اضافه کرد: باید توجه جدی به افزایش بودجه صندوق رفاه دانشجویان و بودجه دانشگاه‌ها شود؛ چرا که هزینه‌ها بسیار بالاست و در خصوص تامین غذای دانشجویان با مشکل مواجه هستیم، در واقع هر پرس غذای دانشجویی بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان برای دانشگاه‌ها هزینه دارد؛ بنابراین از صندوق رفاه درخواست داریم که با تامین بودجه مورد نیاز مشکلات ما را در زمینه تامین غذای دانشجویان رفع کنند.

فریدون جعفری دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره تخلف موسسات پایان نامه نویسی کشور اظهار کرد: یکی از معضلات اساسی وزارت علوم طی چند سال اخیر تقلب‌های علمی مانند: تخلف در پایان نامه‌های ارشد و دکتری، مقاله‌های علمی و پژوهشی، ترجمه ها، ISI و تالیف کتب بوده که فعالیت‌های ارزشمند کشور را تحت شعاع قرار داده است.

او افزود: همواره تلاش برای کنترل این آسیب و فساد علمی در وزارت خانه مورد توجه وزرا و مدیران مرتبط بوده، تا اینکه در سال ۱۳۹۶ قانون «مقابله با تقلب و پیشگیری از تخلف» به تصویب رسیده و آئین نامه‌ای هم در این خصوص ابلاغ شده است.

جعفری تصریح کرد: وزارت خانه‌های علوم و بهداشت بعد از تصویب آئین نامه «مقابله با تقلب و پیشگیری از تخلف» یک ابزار قانونی را برای مقابله با تخلف پیدا کرد و قانون این اختیار را به آن‌ها به عنوان ضابط خاص داد تا بتوانند از تمام تلاش و ظرفیت خود برای مقابله با پدیده تقلب علمی و فساد علمی استفاده کنند.

دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در همین راستا وزارت علوم و وزارت بهداشت فعالیت‌های متعدد و ارزشمندی انجام داده اند که اصولا در وعده اول باید متخلفان، موسسات، اشخاص حقیقی و حقوقی را در زمینه آثار علمی به صورت محسوس و نامحسوس شناسایی می‌کردند که این کار انجام شده و در طول ۴ سال اخیر یعنی در زمان دولت فعلی اقدامات ارزنده‌ای انجام شده است.

جعفری اضافه کرد: وزارت خانه علیه ۳۷ شخص حقوقی یا موسسه حقوقی، ۴۳ شخص حقیقی، ۵۴ سایت و کانال تلگرامی فعال غیرمجاز، ۱۳۵ رشته خط تلفن ثابت یا سیار که تخلفات علمی انجام داده اند طرح دعوی کرده و بعد از شناسایی آن‌ها را به دستگاه قضایی اعلام کرده است.

دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اسامی و آدرس موسساتی که فعالیت غیرعلمی انجام می‌دهند هم به موسسات قضایی اعلام شده و تعداد آن‌ها بیش از  ۱۰ عدد است و از آن جایی که وزارت خانه به صورت اجرایی فعالیت می‌کند؛ بنابراین نمی‌تواند در زمینه‌های پلمپ کاری انجام دهد و این روند بر عهده دستگاه‌های قضایی است که منتظر پلمپ آن‌ها هستیم.

جعفری افزود: هم اکنون منتظر هستیم تا برخورد قاطع در دستگاه قضایی با این ۱۰ موسسه متقلب انجام شود و به اینصورت با فساد علمی مبارزه‌ای صورت بگیرد. ۱۵۰۰ مقاله تقلبی، ۵۰۰۰ پایان نامه تقلبی و تعداد زیادی جعل مدارک دانشگاهی تاکنون شناسایی شده و به دستگاه قضایی معرفی شده اند، اما هنوز در مرحله بازپرسی و تحقیق شعبات گوناگو ن قضایی قرار دارند و به مرحله مطلوب نرسیده است.

دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امیدواریم که دستگاه قضایی با جدیت و قاطعیت بتواند این فعالیت‌های ارزشمند وزارت علوم را که در مسیر شناسایی آسیب‌های علمی صورت گرفته به سرانجام برساند.

جعفری در پایان یادآوری کرد: کمتر از ۱۰ درصد دانشگاه‌های دولتی در زمینه تقلب‌های علمی فعالیت می‌کنند و بیش از ۹۰ درصد آن‌ها مربوط به دانشگاه‌های غیر دولتی و دانشجویان و اعضای هیئت علمی آن هاست که این موضوع به عنوان معضل اساسی گریبانگیر وزارت علوم شده است.

قطعی برق امتحانات دانشگاه علامه طباطبایی را به تعویق انداخت

شجاع احمدوند معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره تجربه دانشگاه از برگزاری امتحانات پایان ترم اظهار کرد: امتحانات پایان ترم دانشگاه علامه طباطبایی از ۵ تیر ماه برای تمامی مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برگزار شد.

او افزود: دیروز، یعنی در تاریخ ۱۶ تیرماه یکی از امتحانات دانشگاه به تعویق افتاد؛ چرا که قطعی مکرر برق در سرورهای دانشگاه علامه طباطبایی اختلالات جدی به وجود آورده و به تبع آن دانشجویان را در زمان امتحان دچار مشکل کرده است.

احمدوند تصریح کرد: دو کلان سرور در دانشگاه علامه طباطبایی برای سیستم داریم که دارای زیرمجموعه های کوچک تر هستند و قطعی و نوسانات برق باعث ازدسترس خارج شدن این سرورها یا اختلال در آن ها خواهند شد که همین عامل مشکلاتی را در امتحانات پایان ترم پدید می آورند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در روز یک شنبه ساعت ۱۶، یعنی تاریخ ۱۳ تیرماه در منطقه ای که سرورهای دانشگاه مستقر هستند برق‌شان قطع شد و به همین علت دچار مشکلاتی شدیم که در نهایت توانستیم ۳۰ دقیقه به زمان امتحانات دانشجویان اضافه کنیم و به اینصورت مشکل را رفع کنیم، اما دیروز از همان اوایل صبح برق قطع بود و با تلاش دوستان توانستیم مشکل را حل کنیم و به اینصورت با ابلاغ اطلاعیه ای تعویق امتحان را اعلام کردیم که تمامی امتحانات روز چهارشنبه، در روز شنبه یعنی در تاریخ ۱۹ تیر همان ساعت برگزار خواهند شد.

احمدوند اضافه کرد: دیروز سامانه دانشگاه علامه طباطبایی تا حدودی بروز رسانی شد، اما به علت کاهش امنیت در امتحانات از برگزاری آن ها صرف نظر کردیم تا نمره دانشجویان به خطر نیفتد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی درباره ترم تابستانی گفت: دانشگاه علامه طباطبایی ترم تابستانی ندارد، اما دانشجویان می توانند با ارائه درخواست خود به دانشگاه های دیگر مهمان شوند و دروس خود را بگذرانند. در واقع هیچ محدودیتی از جانب ما برای ترم تابستانی دانشجویان وجود ندارد، مگر اینکه پرونده آموزشی دانشجویان نیاز به بازنگری داشته باشد و به اینصورت دچار مشکل شوند.

احمدوند گفت: از آن جایی که ترم تابستانی دارای تعداد واحد کمی است؛ بنابراین دانشجویان مشروطی در این زمینه هم مشکلی نخواهند داشت و به راحتی می‌توانند برای ترم تابستانی آماده شوند.

 انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار