آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره نبود تطابق میان طراحی سوالات کنکور و کتاب درسی و شروط بازگشایی مدارس گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره طراحی سوالات کنکور، شرایط واکسیناسیون کادر آموزشی و تغییرات هدایت تحصیلی دانش آموزان سپری شد.

هدایت تحصیلی دانش آموزان امسال چه تغییراتی کرده است؟

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره روند اجرای طرح هدایت تحصیلی دانش آموزان در سال تحصیلی جدید با اشاره به تغییراتی که نسبت به سال‌های گذشته در نظر گرفته شده است، بیان کرد: خانواد‌ه‌ها با مراجعه به سایت همگام که از طریق مدرسه به آن‌ها اطلاع رسانی شده است، فرم‌های شماره  ۶ که جنبه مشورتی و فرم شماره ۷  که جنبه اجرایی دارد دریافت کنند که این فرم ها هم از مدرسه مبدا و هم از مدرسه مقصد قابل دریافت بوده است و نیاز  به مراجعه حضوری به مدرسه نیست.

کاظمی به دیگر اقدام جدید آموزش و پرورش برای اجرای هدایت تحصیلی اشاره و بیان کرد: آگاهی دانش آموزان از رشته‌ها و مشاغل بومی هر استان موضوع مهمی است تا آنها را با فرصت‌های اشتغال زایی منطقه خود آشنا کنیم، بر این اساس اپلیکیشنی تهیه شده است که در اختیار استان هاست و می‌توانند آن را با دانش آموزان به اشتراک بگذارند البته هنور البته رونمایی نشده است و به زودی این فرآیند اجرا خواهد شد.

او اضافه کرد: همچنین مراکز مشاورره را هم فعال کردیم تا با آگاهی رسانی از طریق آن، دانش‌آموزان از خدمات مشاوران بهره بگیرند، این فرآیند در ساعات موظف همکاران مشاور رایگان بوده و مشاور مدرسه برای همین کار در نظر گرفته شده است.

کدام سوالات با کتاب درسی منطبق نبود؟!

تنها عایدی در پاسکاری میان سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش، تشدید بلاتکلیفی و نگرانی داوطلبانی است که از طرح سوالات کنکور آن هم با وجود شرایط خاص آموزشی طی ١-٢ سال اخیر غافلگیر شده‌اند.

طی گفت و گویی با علی نظر نژاد و سروش موئینی معلمان ریاضی دوره متوسطه، کیفیت طراحی سوالات و میزان انطباق آن با محتوای درسی را بررسی کردیم.

نظرنژاد درباره طراحی سوالات با اشاره به درس ریاضی آزمون کنکور ١١ تیر گفت که آنچه برای داوطلبان رشته تجربی رخ داد، هنوز کابوسی ناباورانه است. سوالاتی دشوارتر از حد معمول، محاسبات حجیم و بودجه بندی متفاوت با همیشه، پایانی مرگبار داشت؛ در هفت سوال پایانی، دو تست خارج از سرفصل‌های کتاب درسی (جایگشت دایره‌ای و معادله وتر مشترک) و دو سوال فاقد گزینه درست (یک احتمال بسیار پرزحمت و یک تست هندسه)، تمام امید‌های داوطلب به خود و درس ریاضی را نابود کردند.

او ادامه داد: برای بسیاری از داوطلبان، آسیب به اینجا خاتمه نیافت و خستگی و دل‌شکستگی این درس، تأثیر خود را در سه درس اختصاصی بعدی هم نشان داد و در نتیجه زیست، فیزیک و شیمی نیز آنطپز که باید مورد تجزیه و تحلیل و در نهایت پاسخگویی قرار بگیرد، نشد.

نوستالژی به نام آموزش حضوری/ هیاهوی دانش‌آموزان مهر ١۴٠٠ به مدارس می‌رسد؟!

بیش از یک سال و نیمی می‌شود که شیوع کرونا هیاهوی مدارس و حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس را ازبین برده و دانش‌آموزان به ناچار خانه نشین شده اند و ناگزیرند که از پشت لپ‌تاپ، تبلت و گوشی همراه با هزاران چالش عجیب و غریب از کندی اینترنت تا قطع و وصل کلاس و هزاران مشکل دیگر دوران تحصیل را سپری کنند.

آنطور که بار‌ها کارشناسان و حتی مسئولان حوزه تعلیم و تربیت اذعان داشتند، آموزش حضوری جایگزین هیچ روش دیگری نیست و بر اساس همین تئوری بود که چند بار البته به شکل محدود بازگشایی مدارس مطرح شد؛ هرچند که استقبال چندانی از آن حاصل نشد، اما چندان بی نتیجه هم نبود به ویژه برای دانش آموزان مناطق کمتر توسعه یافته که به سختی با آموزش مجازی و زیرساخت آن ارتباط برقرار می‌کنند.

دومین سال تحصیلی کرونایی هم با تمام مصائب به پایان رسید و در شرایط کنونی زمزمه‌هایی جدید از وضعیت بازگشایی مدارس به گوش می‌رسد، دوراهی آموزش حضوری یا مجازی؟!

آزمون استخدامی آموزش و پرورش لغو می‌شود؟

ناصر سلیمان زاده رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: آزمون استخدامی نیرو‌های نهضت سوادآموزی جامانده از سال گذشته، نیرو‌های طرح امین و مربیان قرآنی، در صورت موافقت ستاد ملی کرونا، در روز ۲۵ تیرماه برگزار خواهد شد، البته تاکنون مجوزی برای برگزاری این آزمون از سوی ستاد ملی کرونا صادر نشده است.

او ادامه داد: امیدواریم با بهبود شرایط شیوع کرونا، مجوز برگزاری آزمون نیرو‌های نهضت سوادآموزی جامانده از سال گذشته، نیرو‌های طرح امین و مربیان قرآنی از سوی ستاد ملی کرونا صادر و این آزمون در موعد مقرر برگزار شود، اما در صورت عدم امکان صدور مجوز از سوی ستاد ملی کرونا، با هماهنگی این ستاد تاریخ دیگری را برای برکزاری آزمون اعلام خواهیم کرد.

شرایط واکسیناسیون کادر آموزشی اعلام شد

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به واکسیناسیون کادر آموزشی، از اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای این امر خبر داد و اظهار کرد: معلمان و کادر مدارس شامل مشاوران و مربیان تربیتی در مجموع ٩٢٠ هزار نفر هستند که در ارتباط با دانش آموزان قرار می‌گیرند و در مرداد واکسینه می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در شرایط کنونی وزارت بهداشت روزانه ۵٠٠ هزار دوز واکسیناسیون انجام می‌دهند و با روند در نظر گرفته شده نگرانی بابت واکسیناسیون معلمان نداریم، الان کد ملی معلمان را خواستند که آماده و در اختیار وزارت بهداشت قرار دادیم.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: چنانچه محدودیت‌هایی برای واکسیناسیون وجود داشته باشد، اولویت بندی معلمان انجام شده است، در مورد واکسینه کردن رانندگان سرویس مدارس هم چون هنوز تعداد دانش آموزان و مسافت مشخص نشده است، شهریور ماه و قبل از شروع سال تحصیلی تصمیم گیری نهایی می‌شود و قول واکسیناسیون رانندگان را گرفتیم.

بهترین مدرسه برای دانش‌آموزان چه مدرسه‌ای است؟

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه انتخاب مدرسه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین است، عنوان کرد: امیدوارم سیاست کاهش تنوع مدارس در کشور بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

حکیم‌زاده اضافه کرد: بهترین مدرسه برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، نزدیک‌ترین مدرسه است.

او با اشاره به اینکه تمام معلمان مدارس دولتی با تجربه و حرفه‌ای هستند، افزود: فاصله جغرافیایی اندک میان منزل تا مدرسه به دانش‌آموز آرامش خیال می‌بخشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار