معاون میراث‌فرهنگی استان کرمان گفت: عملیات مرمتی بازار قلعه محمود کرمان که به عنوان قدیمی‌ترین بازار شهر کرمان شهرت دارد، آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مجتبی شفیعی، معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به آغاز عملیات مرمتی بازار قلعه محمود کرمان گفت: در این عملیات مرمتی، استحکام بخشی، نماچینی و اندود‌گچ بخشی از این بازار تاریخی با اعتباری معادل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال انجام می‌شود.

او افزود: در سال‌های گذشته نیز فعالیت‌های مرمتی، همچون سبک‌سازی و اندود کاهگل، سقف‌پوشی و همچنین سیمگل (نماچینی) نمای کوچه این بازار انجام شده است.

شفیعی با اشاره به اینکه قدمت بازار قلعه محمود کرمان به قرن هشتم تا دوره قاجار باز می‌گردد، بیان کرد: این بازار که به عنوان قدیمی‌ترین بازار این شهر شهرت دارد، دارای حمام، آب انبار، تکیه و مسجد است.

او با بیان این بنای تاریخی، دارای یک راسته به طول ۲۸۵ متر و یک مسیر فرعی در سمت غرب است، تصریح کرد: در ۲ طرف کل راسته بازار، حجره‌هایی با کاربری اقتصادی و تجاری موجود بوده است که با گذشت زمان کاربری خود را از دست داده اند و در حال حاضر ۷ حجره با کاربری‌های بقالی، آهنگری، نانوایی، لحاف‌دوزی و خیاطی مشغول به فعالیت هستند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان تصریح کرد: این بازار دارای ۲ ورودی اصلی از سمت خیابان‌های امام (ره) و احمدی (شهید مطهری) است که در جهت شمالی‌جنوبی قرار گرفته است و در سمت شرقی این بازار سه ورودی فرعی وجود دارد که به خیابان سام (پیروزی) می‌رسد.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار