ترکیدگی انار، دومین عامل خسارت در باغ‌های ارسنجان

کارشناس مسئول باغبانی مدیریت جهادکشاورزی ارسنجان گفت: ترکیدگی انار، عامل بیش از ۱۰ درصد خسارت محصول انار در شهرستان ارسنجان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی ملک حسینی کارشناس مسئول باغبانی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ارسنجان اظهار کرد: ترکیدگی انار، یکی از مهم‌ترین ناهنجاری های فیزیولوژیکی و عامل بیش از ۱۰ درصد خسارت محصول انار در این شهرستان است.

او تصریح کرد: کدرو (زرده انار)، رباب، سریزدی، ملس، فاروق و شیرین شهوار از مهم‌ترین ارقام انار در این شهرستان است که رقم رباب نسبت به سایر ارقام از مقاومت بیشتری در مقابل ترکیدگی برخوردار است.

ملک حسینی، ترکیدگی میوه را دومین عامل بروز خسارت در باغات انار مطرح کرد و گفت: اختلاف شدید درجه حرارت شب و روز، کم آبی آبیاری سنگین درختان در خاک‌های شنی و سبک، دور آبیاری نامنظم، تغذیه نامتعادل بویژه در زمان گردویی شدن میوه تا پایان دوره برداشت و سرمای زودرس پاییزه در هنگام برداشت را از عوامل اصلی بروز این عارضه برشمرد.

ترکیدگی انار

او اضافه کرد: تنظیم دور آبیاری، تهویه و ایجاد تخلخل و نفوذپذیری در خاک سنگین و سخت، تغذیه متعادل درختان برای افزایش استحکام پوست میوه و استفاده از کود‌های پتاسه، کلسیم و اسید آمینه از مهم‌ترین روش‌های کنترل آن عنوان کرد.

هندوانه آباده روانه بازار شد

مهدی امینی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده اظهار کرد: برداشت هندوانه از سطح ۶۰۰ هکتار مزارع شهرستان از اوایل تیر شروع شده است و تا مهر ادامه دارد.

او افزود: در سال‌های اخیر کشاورزان شهرستان به کشت هندوانه روی آورده اند که محصول تولیدی نیز از بازارپسندی و کیفیت مطلوب برخوردار است.

هندوانه

امینی گفت: میانگین تولید هندوانه در شهرستان آباده ۴۰ تن در هر هکتار است و پیش بینی می‌شود ۲۴ هزار تن محصول برداشت و روانه بازار شود.

او، کمبود آب و خشکسالی چند سال اخیر و نوسان قیمت محصول را از جمله عوامل محدودکننده کشت این محصول برشمرد.

آغاز کشت دانه روغنی کنجد در شهرستان داراب

معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان داراب از آغاز کشت ۲۵۰ هکتار دانه روغنی کنجد در شهرستان داراب خبر داد.

سید احمد صدری معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان داراب با اشاره به نیاز کشور به افزایش تولید گیاهان روغنی، برنامه ریزی برای توسعه کشت کنجد را از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی معرفی کرد و گفت: کشت این گیاه روغنی در ۲۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان داراب از ۲۰ تیر ماه آغاز شده و تا اوایل مرداد ماه ادامه دارد.

او با تاکید بر انجام کشت حفاظتی کنجد در شهرستان داراب، افزود: عمده کشت این محصول به صورت بی خاک ورزی یا کم خاک ورزی انجام می‌شود که به دلیل حفظ بقایای گیاهی محصول قبل در زمین، نقش مهمی در جلوگیری از فرسایش و حفظ رطوبت خاک و همچنین کاهش هزینه‌های عملیات خاک ورزی دارد.

کشت کنجد

او مقاوم بودن کنجد به خشکی و گرما را یکی از عوامل مهم توسعه کشت تابستانه این محصول در مناطق خشک و نیمه خشک دانست و ادامه داد: مهمترین مزیت‌های کشت این محصول نیاز آبی کم، دوره رشد کوتاه و قرار گرفتن در تناوب زراعی با غلات و جایگزین مناسب برای محصولات با نیاز آبی بالا مثل ذرت است.

معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی داراب، مهم‌ترین مشکل توسعه نیافتگی کشت این محصول را هزینه کارگری بالا در هنگام برداشت این محصول عنوان کرد و افزود: معرفی ارقام ناشکوفا متناسب با آب و هوای منطقه که بتوان به صورت مکانیزه برداشت شود نقش مهمی در توسعه کشت این محصول و افزایش در آمد کشاورزان منطقه دارد.

او، مهم‌ترین ارقام کنجد که در شهرستان داراب کشت می‌شود را ارقام داراب ۱ و ۲ و سایر ارقام محلی عنوان کرد.

ترویج محصول گواهی شده و استاندارد در شهرستان آباده

مدیر جهاد کشاورزی آباده از ترویج محصول گواهی شده و استاندارد با تکیه بر توان افزایی جوامع محلی و زنان روستایی در شهرستان آباده خبر داد.

مهدی امینی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده اظهار کرد: این طرح طی تفاهم نامه بین دفتر توسعه فعالیت‌های زنان روستایی وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور زنان نهاد ریاست جمهوری در سال ۹۹ در روستای صادق آباد و امسال در روستای علی‌آباد اجرا می‌شود.

او تصریح کرد: از جمله دستاورد‌های این طرح می‌توان به فرهنگ سازی در مورد مزیت‌های تولید و مصرف محصولات استاندارد و گواهی شده برای حفظ سلامت اعضای خانواده، حفاظت از محیط زیست به ویژه آب و خاک، راه اندازی جریان فرهنگی برای کاهش مصرف نهاده‌های شیمیایی، و تقویت گفتمان تولید و مصرف محصولات استاندارد در درون خانواده و جامعه روستایی اشاره کرد.

امینی افزود: امسال این طرح در سطح ۵ هکتار باغ زردآلو اجرا شد.

مزارع نشایی پیاز آباده آماده برداشت است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده گفت: ۳۳ هکتار از مزارع نشایی پیاز شهرستان آباده آماده برداشت هستند.

مهدی امینی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده اظهار کرد: سطح ۳۳ هکتار از مزارع نشایی پیاز شهرستان آباده آماده برداشت هستند و عملیات مذکور به تدریج آغاز شده است.

او ادامه داد: پیش بینی می‌شود به طور میانگین از هر هکتار مزارع نشایی پیاز شهرستان آباده ۸۰ تن محصول برداشت شود؛ این در حالی است که متوسط عملکرد مزارع پیاز کشور ۴۰ تن در هر هکتار است.

برداشت پیاز

امینی با اشاره به اینکه محصول پیاز شهرستان آباده از ارقام زرد، سفید و قرمز است، تصریح کرد: پیاز کاران در سطح ۱۳ هکتار از مزارع پیاز نشایی این شهرستان موفق به اخذ گواهی استاندارد تشویقی محصول شده اند.

او با بیان اینکه محصول پیاز تولیدی به دلیل کیفیت و مزه از بازار پسندی بالایی برخوردار است، اضافه کرد: اقلیم مناسب در شهرستان آباده، استفاده از روش کاشت نشایی، آبیاری اصولی و رعایت اصول فنی کاشت، داشت و برداشت از سوی کشاورزان از جمله دلایل تولید پیاز با کیفیت در این شهرستان است.

تولیدکنندگان گیاهان دارویی، تسهیلات کم بهره می‌گیرند

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آباده از پرداخت تسهیلات کم بهره با نرخ سود ۴ درصد به منظور کشت و توسعه انواع گیاهان دارویی در شهرستان آباده خبر داد.

مهدی امینی مدیر جهادکشاورزی شهرستان آباده با اشاره به حمایت‌های دولتی و پرداخت تسهیلات کم بهره با نرخ سود ۴ درصد به منظور کشت و توسعه انواع گیاهان دارویی در شهرستان آباده، اظهار کرد: این تسهیلات شامل تسهیلات سرمایه ثابت و در گردش است.

او ادامه داد: این تسهیلات به گیاهان دارویی آبی و دیم یک ساله و چند ساله از جمله آویشن، زیره سبز و سیاه، شیرین بیان، سیاه دانه، موسیر، رازیانه، زنیان، گشنیز، پنیرک، مرزه، بادرنجویه، بابونه، نعناع، نعناع فلفلی، اسطوخدوس، رزماری، زعفران و گل محمدی تعلق می‌گیرد.

امینی تصریح کرد: سقف تسهیلات پرداختی به هر متقاضی حقیقی و حقوقی ۴۰میلیارد ریال است و مبالغ بالاتر، بسته به تایید معاونت باغبانی، معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آباده با اشاره به اینکه آورده اولیه برای مجری طرح ۲۰ درصد مجموع هزینه‌های سرمایه ثابت و در گردش تعیین می‌شود، گفت: ایثارگران و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی به میزان ۵۰ درصد آورده اولیه معاف می‌شوند.

این مقام مسئول بیان کرد: متقاضیان دریافت این تسهیلات، در صورت داشتن شرایط احراز مانند داشتن سند مالکیت زمین، پروانه بهره برداری چاه کشاورزی، طرح توجیهی و نداشتن بدهی معوقه در سیستم بانکی کشور؛ می‌توانند با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی و ارائه درخواست تسهیلات در سامانه سیتا، به آدرس https://cita.maj.ir، ثبت‌نام و درخواست خود را ارائه کردند.

متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرایط باز پرداخت تسهیلات و کسب اطلاع از مدارک لازم به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار