در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده شد؛

خودروی لوکس یا قدیمی؛ کدام باید مالیات بدهند؟

کارشناس اقتصادی گفت: براساس میزان آلایندگی و اثرات خارجی، خودرو‌های قدیمی‌تر باید مالیات بیشتری بپردازند در حالی که در کشور ما کاملا برعکس است.

محمد وصال کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اخذ مالیات از خودرو‌های لوکس از امسال، اظهار کرد: چند نکته قابل توجه است. نکته اول این است که عوارض سالیانه خودرو‌ها در حال حاضر بسیار کم است، عوارض سالیانه خودرو‌های ساخت داخل در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.

او افزود: رقمی که تحت عنوان مالیات بر خودرو‌های لوکس وضع می‌شود، رقم قابل توجهی است و از خودرویی که قیمت آن ۱.۵ میلیارد تومان است، به میزان ۱ درصد نسبت به مازاد ۱ میلیارد تومان (۵ میلیون تومان) مالیات اخذ می‌شود. این رقم به صورت درصدی بسیار زیاد نیست، اما در مقایسه با مالیاتی که از خودرو‌های داخلی (۴۰۰ هزار تومان) اخذ می‌شود رقم قابل توجهی است.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: طبقات قیمتی که بالاتر می‌رود درصد اخذ این مالیات وضع شده نیز از ۱ تا ۲ و ۳ درصد افزایش پیدا کرده و خودرو‌هایی که ارزش آن‌ها بیش از ۴.۵ میلیارد است، نسبت به مازاد آن تا ۴ درصد باید مالیات بپردازند. با این شرایط حتی ممکن است میزان مالیات سالانه یک خودروی لوکس به ۱۰۰ میلیون تومان نیز برسد که رقم قابل توجهی است. به هر میزان که خودرو ارزش داشته باشد، به نظر می‌آید که اخذ چنین مالیاتی منصفانه نباشد.

مالیات از خودروی لوکس فقط در ظاهر حمایت از فقراست

او تصریح کرد: تنها توجیهی که می‌توان برای این شکل مالیات مطرح کرد مبنی بر این است که، چون ما نمی‌توانیم براساس پایه‌های مالیات بر درآمد یا مالیات بر سود شرکت‌ها از این افراد مالیات بگیریم، می‌خواهیم از مصرف کالا‌های لوکس از آن‌ها مالیات اخذ کنیم. منطق دیگری را نمی‌توان برای چنین مالیاتی متصور بود. این در حالی است که به جای تاکید روی این موضوع باید روی بهبود مالیات‌ستانی در پایه‌های دیگر تمرکز کرد.

او ادامه داد: درصد خودرو‌های لوکس در کشور ما بسیار زیاد نیست و این مالیات احتمالا درآمد زیادی را نصیب دولت نخواهد کرد و صرفا در ظاهر نشان دهنده حمایت قانون‌گذار از فقراست. اما از نظر درآمدی رقم قابل توجه نخواهد بود و بهتر است که براساس مالیات بر درآمد، مالیات اخذ شود.

وصال یادآور شد: نکته دیگری که نسبت به مالیات بر خودرو در سایر کشور‌ها مطرح می‌شود این است که علت مالیات گیری اضافه‌تر بر خودرو‌ها براساس میزان آلایندگی و اثرات خارجی است که استفاده از خودرو دارد. بر اساس این منطق خودرو‌های قدیمی‌تر باید مالیات بیشتری بپردازند در حالی که در کشور ما کاملا برعکس است. البته اکنون عوارض خودرو با عمر بیش از ۱۰ سال را داریم، اما مبلغ چندان زیادی نیست.

او در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که عوارض سالانه خودرو رشدی نمی‌کند، خودرو‌های فرسوده در مجموع عوارض کمتری می‌دهند. با همین منطق خودرو‌هایی که مصرف زیادی دارند مانند خودرو‌های شش سیلندر، هشت سیلندر یا با حجم موتور بالا باید عوارض بالاتری بدهند. اما منطقا این عوارض نمی‌تواند خیلی زیاد باشد و به عنوان مثال تا دو برابر یا سه برابر عوارض خودرو‌های کمتر آلاینده باشد و نمی‌تواند تا ۱۰ برابر یا ۲۰ برابر آن وضع شود.

مالیاتی که به سبب افزایش تورم اخذ می شود، ناعادلانه است

این استاد دانشگاه بیان کرد: نکته سوم نیز این است که ارقامی که در قانون مجلس آمده، ارقام اسمی بوده و برحسب ریال مشخص می‌شوند. بدیهی است که طی دو سال گذشته افزایش بسیار شدیدی در قیمت خودرو‌ها به وجود آمده، به طوری که قیمت یک خودروی ۱۰۰ میلیونی در حال حاضر تا حدود میلیارد است. حالا سوال این است که باید از او مالیات مضاعفی گرفته شود؟ آیا مالکی که این خودرو را داشته مسئول افزایش قیمت آن بوده است؟ آیا این فرد الگوی مصرفی خود را تغییر داده و خودروی به شدت لوکسی را خریداری کرده است؟

او در ادامه اظهار کرد: پاسخ تمام این سوالات منفی است. اینگونه تصور می‌شود که دولت به دلیل کسری بودجه نقدینگی ایجاد کرده و باعث ایجاد تورم شده، تورم نیز سبب افزایش قیمت کالا‌های سرمایه‌ای مانند خودرو شده است. حالا این افزایش قیمت باید تحت CGT (مالیات بر عایدی سرمایه) یا مالیات بر خودرو‌های لوکس از آن مالیات اخذ شود. به بیان دیگر، دولت باعث افزایش قیمت‌ها شده و مجلس نیز به او اجازه می‌دهد که مالیات مضاعف و شاید نا عادلانه‌ای را اخذ کند.

او در پایان اشاره کرد: نکته پایانی اینکه عوارض ورودی و تعرفه بالایی روی خودرو‌های لوکس اخذ می‌شود که خود باعث افزایش قیمت آن‌ها است. اخذ مالیات بر اساس این قیمت افزایش یافته خود به بی عدالتی بیشتری منجر می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
حتما خودروی قدیمی دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
پژوی 206 دارم سال تولید 1386 معاینه فنی برتر چندساله میگیرم امسال هم گرفتم خودروهای جدید به این کیفیت نیستند .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۰۵ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
در این مملکت هیچ چیز بر پایه درستش مالیات گرفته نمیشود مالیا ت بر اساس در امد و یا فروش باید باشد نه اینکه فردی مانند کارگر و کارمند مالیا ت انها سریعا کسر میشود ولی میلیارد با دست کاری در امدش از دادن مالیات فرار کند ماشین عهد قدیم مالیات دارد جدید میلیاردی نداشته باشد خانه کلنگی مالیات بدهد کاخ میلیاردی ندهد در پایتخت از همه امکانات استفاده شود مالیات ندهد در یک شهر بدون امکانات مالیات اب و برق و گاز و تلفن وخودرو ان با پایتخت یکی باشد و مالیات همه چیز داشتن که ندارد بدهد چه چیزی اکنون بر اساس واقعیت است که مالیات باشد
Iran (Islamic Republic of)
ک.م
۲۰:۳۹ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
چند سوال و انتقاد :
۱ - اگر منظور خودروهای لوکس است، اگر اعضای خانواده مجموع خودرو هایشان قیمتش بالای ۱ میلیارد برسد، باز هم مالیات می گیرید که این مالیات براموال است نه خودرو لوکس.
۲_ قیمت خودروهای وارداتی به سبب عوارض گمرکی میلیاردی شده و دولت مالیات سنگین آن را یک بار گرفته و مسبب گرانی خودش است پس نباید مالیات بر مالیات بگیرد‌.
۳- تورم را به غلط عایدی سرمایه ترجمه کرده اند و در اصل تورمی که مردم در آن نقشی جز قربانی بودن ندارند را زمینه مالیات کرده اند و جریمه می کنند.
۴- چه کسی گفته هر خرید و فروش بیش از یک بار در سال با هدف سود است؟ بسیاری موارد مردم به دلیل مشکلات و تصادف و تبدیل به احسن و بدهی و... مجبور به فروش می شوند در کمتر از یک سال .این مالیات ۳۰ در صد و... اجحاف به آنان است.
این حق الناس است و باید رعایت شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
در مورد سوال اول باید بگم که درسته، مجموع خودروهای یک فرد یا افراد تحت تکفل او اگر بیش از ۱ میلیارد باشد، مشمول مالیات خودروهای لوکس خواهد شد، نه عایدی سرمایه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
ممنونیم که به فکر فقرا هستید فقیر مادرزاد فقر است هیچ عاملی در فقیر بودن تاثیر نذار چون یه چیز ذاتی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
من بدبخت که بنز اس 500 دارم اون زمان پدرم خریده بودش 20 میلیون تومن .
الان دارایی میگه قیمت ماشینت 2 میلیارد تومنه و باس 20 میلیون تومن مالیات بدی . رفتم بنگاه میگه 700 تومن هم نمیبرنش . همش داغونه . موتورش .رنگ داره و ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
آقای دکتر وصال لطف میفرمایید اول حقوق دریافتی و سپس خودرو شخصی خود را شفافف عنوان کنید بعدا تز بدهید.
بیمه به بهانه تجدید مدل باید بیشتر بشه(با اینکه تا الان هیچ تصادفی برای خودرو ثبت نشده حتی جریمه هم ندارد با این که مدل 79 هست )
عوارض شهرداری هم به خاطر مدل باید زیاد بشه
شما مسئولین مرفعه بی درد طرحی هم برای جایگزینی خودرو به اصطلاح شما فرسوده ارائه کردید؟
دکترم ارزوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
دکتر وصال نظر کارشناسی خودشون رو توضیح دادن. قانونی است که در مجلس تصویب شده است. باید از جا و کس دیگری مطالبه گری کنید.
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۹:۰۱ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
صحبت نویسنده تا حدی درسته ولی تو کشور کلا این بحث مالیات از خودروی لوکس و حتی گرفتن مالیات از خودروی قدیمی کلا ایراد داره.
دلیل گرفتن مالیات از خودروی لوکس رو خود نویسنده گفتن.
ولی خودروی قدیمی رو چرا میگم اشتباهه ؟ کاملا مشخصه، تو کشور ما رشد تکنولوژی در صنعت خودرو نداریم یعنی خودرویی که در 20 سال پیش تولید شده میزان مصرف سوخت و آلایندگیش تفاوت زیادی با خودرویی تولیدی در حال حاضر نداره .
کلا گرفتن این مالیات بیشتر برای پر کردن جیب دولت بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
خودروهای که قیمت میلیاردی دارن باید مالیات بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
مزخرف نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
اگه پول میداشتیم که ماشین لوکس بدون آلایندگی میخریدیم! الان طوری کردن که پراید دسته چندم هم نمیتونی بخری !
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۰۰ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
به جای بازی با مال مردم اون هم از نوع خودروئی بهتره امثال زالوهایی مثل خاوری و........که هنوز هم دارن خون مردم رو میمکند برخورد کنید که چه بسا اموال نامشروع یکی از اونها شاید چند برابر کل مالیاتیه که میخواین از مردم بگیرید.بسه دیگه این بازیها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
شما شرایط مارو مثل اروپا کن دوبرابر مالیات بگیر .

این اسمش مالیات نیست اسمش باج هست پول زور هست .
مالیاتی که معلوم نیست چطور حساب میشه پول زوره .
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۷:۰۶ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
مملکتی که شده خیریه همینه.
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس
۱۶:۰۹ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
سال ساخت و مدل خودرو بهیچوجه ملاک فرسوده بودن نیست؛ مثال میزنم بعنوان مثال طرف خودروی داخلی مدلِ سال 1380 داره ولی کل این مدت رو تو پارکینگ خوابیده بوده یا مثلاً 18 سال تو پارکینگ خواب بوده و 2 سال کار کرده پس درواقع مدل این خودرو 1398 هست و قدیمی و فرسوده نیست؛ یا مثلاً خودروی خودم یک پرشیای مدل 85 هست ولی تمام قطعاتش رو تعویض کردم از سرسیلندر گرفته تا دیسک و صفحه و میل لنگ و دنده های گیربکس و پلوس و قطعات جلوبندی و توپی چرخها و هیدرولیک فرمان همه و همه تعویض و نو شده حتیچرخها و صندلی ها را کمپلت تعویض نموده ام آیا خودروی من فرسوده است؟؟
Germany
علی
۲۰:۴۸ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
عزیزم شما خودروت رو زدی از نو ساختی توی سایر کشور ها این همه زحمت نمیدن به خودشون ی خودروی نو میخرن دیگه چه کاریه اخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
بله فرسوده است، ملاک فرسوده بودن سن خودرو است نه میزان کار یا نوسازی خودرو ...
Iran (Islamic Republic of)
يوسف
۱۵:۱۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
نويسنده محترم فقط به اين نكته اشاره نكردي كه بطور مثال بنده كه خودرو سمند 17 سال پيش را دارم و كاركرد پايين دارد و بنده فقط در مواردي كه واقعا نياز است از خودرو استفاده كنم از آن استفاده ميكنم ولي بدليل قيمت بالاي خودروهاي داخلي كه واقعا امكان تعويض و خريد خودروي كم سن و سال را ندارم چرا بايد ماليات بيشتر بدهم حاضرم خوددروي خودم را با يك سمند سه سال كاركرد در هر محلي كه بفرمايند از نظر مصرف سوخت و هر آيتم ديگر تحت نظر كارشناسان اين كار مورد مقايسه بگذارم كه مشخص شود آيا كيفيت خودروهاي مدل پايين سالم بهتر است يااين خودروهاي بي كيفتي كه اين روزها توليد ميشود نبايد مبنا را سال ساخت قراردادچه بسا خودروهاي قديمي بدليل كيفيت بالاي قطعات هم استهلاك و هم مصرف كمتري نسبت به همان مدل خودرو اما جديد دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
خودروی شما مشمول مالیات نمیشه، خودروهایی با قیمت بالای ۱ میلیارد تومان.
آخرین اخبار