به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در تشریح مشکلات سؤالات کنکور سراسری ۱۴۰۰ و میزان سؤالات طراحیشده از بخش حذفیات و یا خارج از کتابهای درسی اظهار کرد: دانشآموزان عزیز مطمئن باشند که سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در جهت منافع و مصالح آنها حساس است و موضعگیری لازم را خواهد داشت.
وی با تأکید بر تشکیل کارگروهی مشترک برای رسیدگی به اعتراضات دانشآموزان بیان کرد: پیشنهادم این است که کارگروهی با حضور کارشناسان سازمان پژوهش، صاحبنظران و سازمان سنجش تشکیل شود و بهطور دقیق و علمی مشخص شود که آیا این مسائلی که مطرح میکنیم واقعی هستند؟ آنچه اعلام کردیم منطبق بر واقعیت بوده و با استانداردهای معین کاملاً منطبق است.
ملکی تصریح کرد: کتابهای درسی در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تولیدشده و خانوادهها و دانشآموزان نیز از ما انتظار دارند مدافع منافع یادگیری آنها باشیم، ما قبلاً حذفیات را به سازمان سنجش اعلام کرده بودیم اگر اینطور نبود سازمان سنجش میتوانست بگوید که حذفیات را به آنها اعلام نکرده یا دیر اعلام کرده ایم. انتظار نداشتیم این نکات مورد بیاعتنایی قرار بگیرد. مسئله این است که دانشآموزان نتوانستندبه این سؤالات پاسخ دهند؛ مشخصاً دانشآموزان اولین تستی که میزنند مربوط به درس ریاضی است و با سؤالاتی مواجه میشوند که در حذفیات اعلامشده و بهطور طبیعی ازنظر روانی به هم میریزند و بهاحتمالزیاد نتوانستند دیگر سؤالات را پاسخ دهند.
وی در خصوص اینکه با توجه به اتمام کنکور انتظارتان از سازمان سنجش چیست و آیا آنها میتوانند در پذیرش داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ تغییراتی ایجاد کنند؟ گفت: انتظار داریم تدبیری بیندیشند. مسئلهدار بودن این سؤالات را سازمانی بیان میکند که کتابهای درسی را تألیف کرده است. وقتی سازمانی که خودش کتابهای درسی را تولید کرده به این نتیجه رسیده که برخی از سؤالات خارج از اهداف کتاب و برخی از سؤالات از بخش حذفیات اعلامشده طراحیشده؛ بر خودمان وظیفه میدانیم از منافع دانشآموزان دفاع کنیم. فکر میکنم کارگروه مشترک ما و سازمان سنجش و تعدادی از صاحبنظران موارد را بررسی کرده و با توجه به قوانین موجود راهکارهایی ارائه دهند؛ آنچه مسلم است هرگز صلاح نمیدانم که این قضیه به سال آینده موکول شود، چون الآن خانوادهها و دانشآموزان نگران هستند و باید به آنان پاسخ داد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: با توجه به آموزش مجازی دانشآموزان در شرایط کرونایی قاعدتاً باید مراعات حال دانشآموزان را میکردند که متأسفانه نه تنها مدنظر قرار ندادند بلکه سؤالاتی با دشواری بسیار بالا و تعداد قابلتوجهی نیز خارج از کتاب درسی بوده است. تقاضا دارم بیانیه صادرشده مؤلفان را که جمع قابلتوجهی از صاحبنظران حوزه ریاضی و دبیران صاحبنظر در این عرصه امضا کردهاند، ملاحظه کنند.
وی افزود: سال گذشته در نامهای رسمی به سازمان سنجش اشکالات سؤالات درس شیمی را اعلام کرده و اعتراض کردیم؛ اعلام کردیم به دلیل شرایط خاص خانوادهها و دانشآموزان در دوران کرونا، برگزاری کنکور در سطح دشوار مخصوصاً در درس شیمی به مسائل عاطفی و روانی دانشآموزان میافزاید. امسال سؤالات کنکور هم از بُعد کیفی و هم از بُعد کمّی دارای مسائل و مشکلات متعدد بودند. طی بررسی که انجام شد در درس ریاضی رشته ریاضی ۸ سؤال (معادل ۱۴ درصد) خارج از کتاب درسی و ۱۳ سؤال (معادل ۲۴ درصد) خارج از اهداف کتاب درسی و یک سؤال اشتباه بوده است.
ملکی اظهار کرد: بر اساس همین مستندات، یک سؤال خارج از کتاب و بدون گزینه صحیح، هفت سؤال (معادل ۱۳ درصد) با دشواری بسیار بالا، ۱۶ سؤال (معادل ۲۹ درصد) که این موارد مربوط به سؤالات درس ریاضی در رشته ریاضی است.
وی مطرح کرد: با بررسی صورت گرفته در درس ریاضی رشته تجربی مشخص شد ۲ سؤال (معادل ۷ درصد)، ۹ سؤال معادل ۳۰ درصد خارج از اهداف کتاب، ۲ سؤال بدون گزینهی صحیح و ۳ سؤال با دشواری بسیار بالا را به خود اختصاص میدهد. البته در اینجا بیشترین تأکید ما به سؤالاتی است که یا خارج از کتاب یا خارج از اهداف کتاب درسی است که اینها بهطور مشخص و طی کار کارشناسی بهدستآمده است.
وی افزود: در درس ریاضی رشتهی انسانی ۶ سؤال خارج از اهداف کتاب درسی و ۸ سؤال معادل ۴۰ درصد با دشواری بالا وجود داشت.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تأکید بر اینکه این اشکالات مختص سؤالات درس ریاضی نیست، تصریح کرد: ما در سؤالات فارسی هم این مسائل را دیدیم؛ بهعنوانمثال در سؤال ۵ درس فارسی گروه هنر نکاتی آمده که از حذفیات کتب درسی بوده، سؤال ۱۵ در گروه آزمایشی هنر همین وضعیت را دارد، سؤالات ۷ و ۱۳ فارسی گروه آزمایشی علوم انسانی نیز از بخش حذفیات بوده است. اینها مواردی نیست که حدس و گمان باشد بلکه مستنداتش موجود است و بهطور دقیق بررسیشده است.
وی ادامه داد: سؤالات شیمی توسط همکارانم بررسی شد که آنها هم مشکل داشت؛ بهعنوانمثال پرسشهای ۲۶۹ و ۲۳۸ جزء اهداف آموزشی کتاب نیست و پرسشهای ۲۰۱ و ۲۲۲ خارج از اهداف کتاب درسی است. مایل نبودیم این موارد را به رسانهها بکشیم.
ملکی در خصوص گفته رئیس سازمان سنجش که اعلام کرده فقط ۵ سؤال خارج از کتاب درسی بوده است، گفت: جالب این است که این ۵ سؤال هم بعد از نامهای که ما به سازمان سنجش نوشتیم موردپذیرش قرار گرفت. اول این را هم نمیپذیرفتند، ولی بعداً این پنج سؤال را پذیرفتند. حرفمان این است که استانداردهایی که اعلام کردند بالاتر از ۵ سؤال بوده و محدود به ریاضی نیست بلکه در سایر دروس هم اشکالات وجود دارد منتها بیشترین اشکالات مربوط به درس ریاضی است.
وی در پاسخ به این سؤال که در کنکور امسال چه تعداد سؤال از بخش حذفیات کتابهای درسی بود؟ گفت: در رشتهی ریاضی ۸ سؤال، در رشتهی تجربی ۲ سؤال و در رشتهی انسانی ۶ سؤال بوده است که جمعاً ۱۴ سؤال میشود. در رشتهی ریاضی ۱۲ و در رشتهی تجربی ۹ سؤال خارج از اهداف کتاب درسی طرحشده بود. همچنین در رشتهی ریاضی یک سؤال و در رشتهی تجربی دو سؤال اشتباه بود. ۷ سؤال در رشتهی ریاضی، ۳ سؤال در رشتهی تجربی و ۸ سؤال در رشتهی انسانی با دشواری بسیار بالابود.
بیشتر بخوانید:
انتهای پیام/