رونمایی از کتاب تاریخ اردلان در سنندج

نسخه کامل و جدید کتاب تاریخ اردلان تالیف مستوره اردلان طی مراسمی در سنندج رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، کامل‌ترین نسخه کتاب تاریخ اردلان تالیف مستوره اردلان با چاپ و ویرایش جدید و ویراستاری جمال احمدی آیین یکی از پژوهشگران کردستانی در عمارت خسروآباد سنندج رونمایی شد.

جمال احمدی آیین که ویراستاری این کتاب را برعهده داشت گفت: این نسخه خطی از تاریخ اردلان سال ۱۳۲۸ توسط ناصر آزادپور چاپ شد و علاوه بر نایاب بودن  نواقصی هم داشت.

او اضافه کرد: سال ۱۳۸۴ اقدام به چاپ نسخه دیگری از این کتاب کردم که وقایع موجود در آن تا سال ۱۲۵۰ شرح داده شد.

احمدی آیین افزود: با همراهی و پشتیبانی منصور اردلان یکی از نوادگان خسروخان اردلان اقدام به تهیه و ویراستاری نسخه کامل تری از این کتاب کردم و در مقدمه آن به بیان بسیاری از مسائل پرداختم.

نویسنده‌ی این کتاب با اشاره به تالیف کتاب رمان زندگی مستوره اردلان اظهار داشت: این کتاب در حدود ۶۰۰ صفحه نوشته شده و بزودی منتشر می‌شود.

معاون ساسی امنیتی استاندار کردستان در این مراسم از نشر فرهنگ که علی‌رغم همه مشکلات و تنگنا‌های اقتصادی عرصه کتاب را رها نکردند و برای چاپ کتاب تاریخ اردلان سرمایه‌گذاری کردند، قدردانی کرد و گفت: به عنوان یک باستان شناس معتقدم مطالعه این کتاب به شناخت بیشتر و بهتر کردستان از لحاظ تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی منجر می‌شود.

زارعی با اشاره به اینکه مستوره اردلان بسیار دقیق اقدام به تاریخ نگاری کردستان کرده است، افزود: درآن دوره دربار اردلان بحدی پیشرفته بود و فضای بازی برای رشد بانوان داشت که بانویی هم، چون مستوره اردلان با هوش و ذکاوت خود توانست به نگارش تاریخ و سرودن شعر بپردازد.

مستوره اردلان یا ماه شرف خانم از اعضای خانواده قادری‌های سنندج است، این خانواده بر اثر آشوب‌های مذهبی دوران شاه سلطان حسین صفوی در سال ۱۱۲۰ قمری، از درگزین همدان به سنندج مهاجرت کردند و در اندک مدتی در ردیف نزدیکان حکومت اردلان قرار گرفته و از خانواده‌های اشراف و قدرتمند کردستان به شمار آمدند.

انتهای پیام/م

برچسب ها: کتاب ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.