حاجی‌میرزایی گفت: اگر ناکارآمدی در نهاد‌ها وجود دارد به دلیل نبود ناکارآمدی بوده که در دستگاه تعلیم و تربیت وجود داشته است.

به گزارش‌ خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در همایش ملی نظام تربیت اوان کودکی با اشاره به اینکه در عرصه تغذیه جسمی انسان‌ها، خداوند این موضوع را به تجربه بشری و تکاپوی ذهنی انسان‌ها واگذار کرد و انسان‌ها به تدریج آموختند که از طبیعت تغذیه کنند، اظهار کرد: اما وقتی صحبت از تغذیه روح می‌شود، خدا به میدان آمده است و اولین معلم خداست  که خودش در مقام معلمی قرار گرفته است، اساس خلقت بر این است که روح انسان  جلا پیدا کند و بر این اساس پیامبران را فرستاد تا نظام یادگیری  که تیاز انسان و تغذیه روح اوست، جلوه پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت دوره کودکی اهمیت بسزایی دارد، گفت: براساس آیات قرآن خلقت عبث نیست و بر این اصل یادگیری اهمیت بسزایی پیدا می‌کند.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: از پیوند انسان با طبیعت تکنولوژی و از پیوند انسان با دیگران نهاد‌ها شکل می‌گیرد؛ در واقع همه تغییر و تحولات نظام انسانی محصول تعاملالت نهادهاست.

اومعتقد است که رها کردن تربیت دوران کودکی یعنی بی اعتنایی به تعالیم دینی و غفلت از آموزه‌هایی که مطلوب الهی و موجب قرب انسان به درگاه خداست، وقتی نگاه جهانی به هستی می‌کنیم تعلیم وتربیت رفیع‌ترین جایگاه را دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت که اگر نهاد‌ها ناکارآمد هستند یعنی نظام جهانی ناکارآمد است، آنجه که موجب ترمیم کاستی هاست نظام یادگیری است، به میزانی که به نظام یادگیری وفاداریم به پیشرفت و تعالی فرد و جامعه وفادار هستیم، هرچه از این نظام غفلت کنیم از پیشرفت غافل بودیم.

به گفته حاجی میرزایی هنوز نتوانستیم نظام یادگیری را در جایگاه رفیعش نفی کنیم و گرایش به مشاهده نتایج ملموس و محسوس موجب شده است که نتوانیم ارزش بزرگی خلق کند، هر کدام از این دستاورد‌ها که در محیط مادی ایجاد شده است از تولید سد و نیروگاه تا پیشرفت در حوزه بهداشت، همه در اتکا به کیفیت آدم‌ها ارزش واقعی پیدا می‌کند.

کیفیت عملکرد آدمی در گرو یادگیری است

او با اشاره به اینکه کیفیت آدم‌ها در گرو نظام یادگیری است، گفت که باید با خلق نتایج ترکیبی و ایجاد هم افزایی هوشمند نظام یادگیری را در جایگاه واقعی خودش بنشانیم و امیدواریم که ایجاد سازمان تعلیم وتربیت در نظام آموزش و پرروش بابی را برای این کار باز کرده باشد.

تعلیم و تربیت دوره کودکی مغفول بود

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باید بتوانیم خانواده‌ها را آگاه کنیم و مهارت‌ها و توانمدی‌های آنان را در مواجهه با فرزندان توسعه دهیم، طی سال‌های گذشته این مسیر را رها کرده بودیم و هرکس خودش با آزمون و خطار مواردی را می‌آموخت.

حاجی‌میرزایی گفت که به عنوان والدین در نقشی قرار گرفتیم که باید آگاهانه برخورد کنیم و وظیفه جامعه این است که آگاهی‌های لازم را به افراد بیاموزد همچنین نقش حاکمیت از بدو تولد موضوعیت دارد و تاثیرگذار است؛ البته که صرفا تربیت را نمی خواهیم حکومتی کنیم اما نباید از نقش آن غافل شویم.

او اضافه کرد: امیدوارم با تاسیس و راه اندازی سازمان تعلیم و تربیت کودک چنین موقعیتی را برای جامعه ما  ایجاد کنیم که تعلیم و تربیت کودکان شکلی مناسب به خود بگیرد.

ظرفیت مدارس تعیین شده است

حاجی میرزایی در حاشیه این برنامه با اشاره به روند نام نویسی دانش آموزان برای سال تحصیلی آینده اظهار کرد: در سامانه پادا امکان انتخاب چند مدرسه برای دانش آموزان وجود دارد بنابراین مشکلی بابت تکمیل ظرفیت یک مدرسه وجود ندارد.

او ادامه داد: ظرفیت مدارس تعیین شده است  و امسال ثبت نام به طور الکترونیکی دنبال می‌شود بنابراین امکان دخل و تصرف در فرآیند ثبت نام وجود ندارد؛ افزایش ظرفیت مدرسه تنها در صورتی امکان پذیر است که تعداد کافی کلاس درس در مدرسه وجود داشته باشد که تعداد دانش آموزان در هر کلاس را مشخص خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش درباره اختلالاتی که برای فرآیند انتخاب رشته دانش آموزان وجود دارد،  اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال تمام کار‌های انتخاب رشته و ثبت نام دانش آموزان در سامانه‌های یکپارچه انجام می‌شود ممکن است در این فرآیند از این دچار مشکلاتی باشیم که به سرعت برطرف خواهیم کرد.

۳۵ درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند

حاجی میرزایی تصریح کرد: در شرایط فعلی بیش از ۳۵ درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند و هر سال این ظرفیت نسبت به سال قبل افزایش پیدا می‌کند البته با توجه به اینکه هنرستان‌ها نیازمند امکاناتی هستند افزایش ظرفیت آن‌ها دشوار خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر دانش آموزان و خانواده‌ها با ظرفیت هنرستان‌ها آشنا شوند گرایش بیشتری به این شاخه تحصیلی خواهند داشت و همچنان هم ظرفیت کافی برای تحصیل دانش آموزان متوسطه دوم وجود دارد.

او درباره شهریه مدارس غیردولتی با اشاره به اینکه بخشی از هزینه‌های مدارس غیردولتی به صورت اجتناب ناپذیر افزایش یافته است، بیان کرد:  هزینه معلم و اجازه فضا‌های آموزشی افزایش پیدا کرده است  بنابراین نیازمند افزایش شهریه هستیم و امیدوارم همین روز‌ها به تفاهم برسیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۲۹ تير ۱۴۰۰
کاش به تعلیم وتربیت بها داده می شد تا فقط دانش آموزان به دنبال شغل وکسب درآمد نبودند وبه دنبال علاقه واستعدادشان رهنمون می شدند اماحیف که فقط تعلیم اهمیت دارد وتربیت به حاشیه راندن شده وقتی دانش آموز اوضاع احوال معلمش را می بیند از تعلیم وتربیت ودرس خواندن بیزار شده وله دنبال کار وحرفه ای می رود که پول داشته باشد چراکه ارزشها ضدارزش شده وضدارزشها ارزش واین خیلی برای ایندگانمان خطرناکه وقتی معلم برای گذران زندگی به چندشغلی روی می آورد انقدردغدغه دارد که نمی تواند بافراغ خیال به تعلیم وتربیت بپردازد من معلمان فراوانی دیده ام که تواسنپ واژانس و....کارمی کنند ولی هنوز زیربار مشکلات کمرشان خمیده وتمام حقوقشان راقسط می دهند واقعا تعلیم وتربیت ما کمرش شکسته......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۷ تير ۱۴۰۰
چه قدر زیبا درباره تربیت صحبت و چه قدر نازیبا دراین باره عمل می کنند. امروز مرکز اصلی تربیت یعنی مدرسه و پرورش دهندگان روح و جان کودکان وضع خوبی ندارند با رتبه بندی قرار بود امیدها را زنده کنند ولی وقتی نوبت به عمل رسید باز هم صدایشان بلند شد که شما (معلمان) زیادی هستید و منابع نداریم و همچنان قصّه پر غصّه همیشگی که برای دیگران هست ولی برای تعلیم و تربیت نیست.