به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است که گمانهزنیهایی درباره ورود برخی استارتاپها به بورس انجام میشود و اخباری مبنی بر درخواست یکی از استارتاپهای قدیمی از سازمان فرابورس برای ورود به بازار سرمایه شنیده شده است.
بر همین اساس مدیران دیجیکالا آمادگی خود را برای عرضه اولیه اعلام کردهاند، اما با وجود پیگیریهای متعدد به مشکل بزرگی در این زمینه مواجه شده اند.
طبق گفته محمدی مدیر عامل دیجی کالا تمام اقدامات لازم برای ورورد این شرکت در بازار بورس و فرابورس از سال ۹۶ انجام شدهاست، اما بررسیها نشان داده است که تاکنون این شرکت وارد بازار فرابورس نشده است.
برای پیگیری بیشتر و ارائه یک راهکار برای رفع موانع ورود دیجیکالا به بازار بورس به سراغ دو تن از کارشناسان فعال بازار سرمایه رفتیم.
علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بعضی از شرکتهای بزرگ که فروش بالایی دارند و در نتیجه در بین مردم شناخته شده هستند باید وارد بورس شوند و بازار آنها شفاف شود.
او افزود: طی دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و گرایش بیشتر مردم به خرید اینترنتی و گسترش فعالیت دیجی کالا در زمینههای مختلف، این شرکت در حال رشد و پیشرفت است و یک نرخ رشد برای آن تعریف میشود به همین دلیل طبق گفتههای پیشین باید دیجی کالا وارد بورس یا فرابورس شود تا بازار شفافی پیدا کند.
وی ادامه داد: بحث ارزشگذاری یک بحث تخصصی است که به روشهای مالی گوناگون انجام میشود. در این زمینه نهاد ارزشگذاری، قیمتگذاری را با روشها و پارامترهای مختلف انجام میدهد و بورس کالا این ارزشگذاری را به بازار اعلام میکند. شاید این ارزشگذاری برای دیجی کالا انجام شده، اما بورس کالا این ارزشگذاری را منتشر نکرده است.
بیشتر بخوانید
ایدههای نو خود را با فرابورس در میان بگذارید/ تامین مالی جمعی راهی برای مشارکت مردم در ایدههای نو
همچنین عرفان هودی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شرکتهایی که با پایه دانش بنیان آغاز به کار میکنند و الان هم فعالیت دارند قیمتگذاری برای آنها کار بسیار مشکلی است. شرکتهایی مانند ایرانخودرو که دارای یک خط تولید و داراییهای مشهود هستند براساس همان داراییها ارزشگذاری میشوند و هزینههای این نوع از شرکتها محاسبه میشود.
او ادامه داد: در شرکتهایی همانند دیجی کالا که به اصطلاح دانشبنیان هستند و در بین مردم به محبوبیت رسیدهاند و فعالیت میکنند، چون بر اساس فکر و ایده هستند، قیمتگذاری کار دشواری است.
هودی گفت: برای مشکل قیمتگذاری باید خود بازار فرابورس راهکار ارائه دهد و این مورد موضوعی است که از ریشه و پایه مشکل دارد و برای نخستین بار در حال رخ دادن است به همین دلیل ارائه یک راهکار و حل این مشکل به عهده بازار فرابورس است.
برای پیگیری بیشتر به سراغ فرابورس ایران رفتیم و مشکلات را از آنها جویا شدیم که روابط عمومی شرکت فرابورس در این خصوص اعلام کرد. مصوبات مربوط به این زمینه یعنی راه اندازی بازار هدف با هدف پذیرش و درج این گونه شرکت ها، از طرف سازمان بورس اوراق بهادار نهایی و برای ما ارسال نشده است. به همین دلیل مصاحبهای در زمینه نمیتوانیم داشته باشیم.
در انتها لازم به ذکر است که بازار فرابورس با به کارگیری متخصصان خبره در زمینه بازار ایده فرابورس و افزایش سطح ظرفیت کشور و افزایش میزان توانایی و به کارگیری این شرکت ها میتواند فرایند قیمتگذاری برای شرکت های ایدهای و فکری را راحت تر کنند.
انتهای پیام/