مجمع فرابورس با حضور ۶۱ درصدی سهام داران برگزار شد

مجمع عمومی و فوق العاده فرابورس در تاریخ نوزدهم تیرماه با حضور ۶۱.۵۷ درصدی برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجمع عمومی و فوق العاده فرابورس در تاریخ ۱۹ تیرماه با حضور ۶۱.۵۷ درصدی سهامداران به صورت مجازی این مجمع رسمیت پیدا کرد و ۳۸ درصد سهامداران با هیئت رئیسه موافقت کردند. ریاست جلسه مجمع عادی سالیانه بر عهده محمدجواد سلیمی رئیس‌ هیئت‌ مدیره فرابورس ایران بوده و دبیر این جلسه امیر هامونی مدیرعامل فرابورس است. همچنین ناظران این جلسه به ترتیب محمود گودرزی نماینده بورس اوراق بهادار تهران و حیدر سلیتی نماینده کارگزاری بانک کشاورزی هستند. بعد از معرفی اعضاء نوبت به قرائت گزارش هیئت مدیره به مجمع رسید.

هامونی مدیرعامل فرابورس گزارش را قرائت کرد که این گزارش در رابطه با برنامه استراتژی‌های فرابورس بود.


بیشتر بخوانید


هامونی گفت: برای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برنامه‌ و استراتژی‌هایی داریم. هدف فرابورس ایجاد بازار کار و افزایش اعتماد است و محیطی امن برای تامین مالی شرکت‌ها است.

عملکرد فرابورس ایران در سال ۱۳۹۹

ارزش کل بازار فرابورس ایران در آخرین روز معاملاتی سال ۹۹،  درصد نسبت به سال گذشته ۱۷۵ رشد داشته و ارزش کل معاملات در بازار‌های فرابورس ۴۴۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی افزود: در سال ۹۹ شاهد ۱۹ عرضه اولیه سهام در بازار‌های اول و دوم، ۲‏ عرضه اولیه در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط ‏و پذیرش ۵۹ شرکت در بازار‌های اول، دوم و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط بودیم.

مدیر عامل فرابورس گفت: در بازار سوم فرابورس پذیره‌نویسی دو شرکت سهامی عام، عرضه یک جای سهام ۲ شرکت سهامی خاص و تداوم ثبت دارایی‌های فکری تا تعداد ۳۸۳ اثر در فهرست عرضه‌های این بازار، در سال ۹۹ انجام شد.

 وی افزود: همچنین درج ۱۴ شرکت، گشایش نماد ۹ شرکت و ارتقای ۳ شرکت از بازار پایه به بازار‌های اول و دوم و نیز در بازار پایه فرابورس از دیگر اقدامات شرکت فرابورس طی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ بود.

در بازار ابزار‌ها و نهاد‌های مالی نیز انتشار یک فقره اوراق مرابحه شرکتی، انتشار یک فقره اوراق اجاره شرکتی، انتشار یک فقره اوراق منفعت حرم تا حرم، انتشار یک فقره اوراق رهنی بانک مسکن، انتشار ۴ فقره اوراق اجاره سهام، انتشار ۵۳ فقره اوراق مرابحه عام دولت، انتشار ۱۴ فقره اوراق اسناد خزانه اسلامی، پذیره نویسی ۴ صندوق سرمایه گذاری جسورانه VC، پذیره نویسی یک صندوق سرمایه گذاری خصوصی PE، پذیره‌نویسی ۶ صندوق سرمایه گذاری قابل معامله ETF و آغاز به فعالیت ۵ سکوی تامین مالی جمعی با مجوز فرابورس در سال ۹۹ بخش دیگری از عملکرد فرابورس در این سال به شمار می‌آید. ‏

هامونی در ادامه تشریح کرد: فرابورس تامین مالی ۲۲۲ هزار میلیارد تومانی را در سال ۹۹ محقق کرد.

وی درآمد‌های عملیاتی فرابورس را برای سال ۹۹ رقمی بیش از ۵۸۸ میلیارد و ۱۷۸ میلیون ‏تومان و سودعملیاتی شرکت را ۵۱۹ میلیارد و ۹۰۱ میلیون تومان ذکر کرد و گفت: سود واقعی هر سهم نیز ‏برای سال ۹۹ رقم ۲۰۰ تومان است در حالی که سال گذشته این رقم ۱۲۰ تومان  بود. ‏

هامونی تشریح کرد:‏ آغاز تامین مالی پروژه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها از طریق پلتفرم‌های تامین مالی جمعی، انتشار شاخص صکوک سند باکس، پذیره‌نویسی اوراق مرابحه عام دولت با استفاده از مکانیزم حراج تدریجی، انتشار اوراق بدون ضامن با تکیه بر رتبه بندی اعتباری، برگزاری پویش مردمی مبارزه با کرونا از طریق مکانیزم تامین مالی جمعی به وسیله فرا بورس نام برد.

هامونی در پاسخ به این پرسش که در سال ۹۹ شاهد ریزش شاخص از محدوده دو میلیون بودیم ، چرا قیمت سهام فرابورس بیشتر از شاخص کل افت کرده است؟ بیان کرد: قیمت سهام فرابورس در سال ۹۸ و ابتدای ۹۹ رشد خوبی داشت و اخبار خوب پیش خور شد. همزمان با افت بازار شاهد ریزش قیمت سهام فرابورس نیز بودیم که ناشی از کاهش ۲۰ درصدی کارمزدها بوده است.

وی افزود: بحث دامنه نوسان متقارن نیز در افت قیمت سهام فرابورس اثر داشت که به شدت نقدشوندگی بازار را تحت تاثیر قرار داد و افت حجم و ارزش معاملات طبیعتاً درآمد فرابورس را نیز کاهش می‌ داد. فرا بورس از اواسط خرداد به خصوص تیرماه به شدت حجم معاملات اش را افزایش داد و بازار روال طبیعی خودش را دنبال کرد.نگاه میان‌مدت و بلندمدت مشکل را حل می‌کند و افزایش حجم معاملات برای رشد درآمد فرابورس راهگشا است.

مدیرعامل فرا بورس در پاسخ به این پرسش که راه‌اندازی بورس بین‌الملل و نقش فرابورس در آن در چه مرحله و چگونه است؟ گفت: دبیرخانه مناطق آزاد پیگیر راه‌اندازی بورس بین المل بود و فرا بورس در جلسات آن به عنوان موسس ارکان بازار سرمایه حضور داشت، اما سازمان بورس این موضوع را پیگیری می‌کند، اینکه چه مقدار بورس بتواند در این خصوص اثرگذار باشد باید در یک سری قوانین تجدید‌نظر شود.

هامونی در رابطه با نقش فرابورس در کریپتوکارنسی گفت: قرار نیست کریپتوکارنسی وارد بازار سرمایه و فرابورس شود چون حوزه فعالیت بانک مرکزی است. اما بحث بلاک‌چین یا صکوک ارزی برای ‏تامین مالی پروژه‌های ارزمحور را می‌توانیم اجرایی کنیم.‏

وی در پاسخ به این پرسش که ریسک بحث افزایش هزینه‌های اداری در مقایسه با بورس‌های بین‌المللی چقدر است؟ تصریح کرد:همیشه این بحث و دغدغه بوده است. طی سال گذشته رشد درآمدها با هزینه‌ها قابل مقایسه نیست، بیش از سه برابر سود خالص داشتیم و کمترین هزینه سرانه هم متعلق به فرابورس بوده است.

هامونی در پاسخ به این پرسش که طرح‌های توسعه‌ای و برنامه‌های آتی فرابورس چیست؟ گفت: بحث تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و تابلوی ویژه آن که در حال باز طراحی است.تفاوت این بازار با بازارهای اصلی این است که عموم مردم مستقیم نمی‌توانند به خرید و فروش سهام بپردازند و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید وارد آن شوند، توسعه زیرساخت‌های فنی با همکاری شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، ارائه خدمات ویژه به ناشران از جمله سامانه دیدار که به صورت توسعه‌ یافته‌ای در اختیار شرکت‌ها قرار بگیرد تا خدمات جدید و متنوعی را از طرف فرابورس دریافت کنند این ها تعدادی دیگر از برنامه‌های توسعه‌ای فرابورس است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار