روسیه  برای نخستین بار در تاریخ، شکایتی را علیه اوکراین به دادگاه حقوق بشر اروپا ارائه کرد که این شکایت از سوی دادگاه پذیرفته نشد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، دادگاه حقوق بشر اروپا درخواست شکایت روسیه از اوکراین را با موضوع نقض حقوق بشر  رد کرد.

روز پنجشنبه، روسیه  برای نخستین بار در تاریخ بر اساس ماده ۳۳ کنوانسیون حقوق بشر شکایتی را علیه اوکراین به دادگاه حقوق بشر اروپا ارائه کرد. این فرجام خواهی به منظور جلب توجه دادگاه و کل جامعه بین المللی به نقض آشکار و سیستماتیک حقوق بشر  از سوی مقامات اوکراین بود.  این شکایت مربوط به ۱۰ مورد اساسی نقض حقوق بشر است که از سال ۲۰۱۴  ازسوی مقامات اوکراین انجام شده و یکی از آنها در ارتباط با شبه جزیره کریمه است.

این شکایت به دلیل بستن آب شرب کریمه از سوی اوکراین و نقض کنوانسیون حقوق بشر و آزادی‌های اساسی شورای اروپا ارائه شده است. والبته دفتر دادستانی روسیه گفته این شکایت به اقدامات اوکراین پس از تغییر خشونت آمیز قدرت در این کشور در فوریه ۲۰۱۴ نیز مرتبط است.

شکایت روسیه در حالی مطرح شده که ماه گذشته اتحادیه اروپا تحریم‌های ژوئن ۲۰۱۴ (خرداد ۱۳۹۳) علیه کریمه و مردم آن را دوباره تمدید کرد. این تحریم‌ها در واکنش به الحاق روسیه به کریمه وضع شدند.

تحریم‌های مذکور شرکت‌های اروپایی را از برقراری ارتباط با شرکت‌های کریمه منع می‌کند؛ همچنانکه شرکت‌های هواپیمایی اروپایی را از پرواز دو طرفه به این شبه جزیره و ورود کشتی‌ها به بنادر آن منع می‌کند. این بسته تحریمی هر سال بدون بحث و بررسی مجدد تمدید می‌شود، زیرا اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که تا زمانی که کریمه بخشی از روسیه باشد تحریم‌ها و محدودیت‌ها همچنان پابرجا خواهند ماند.

در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه طی یک همه پرسی از اوکراین جدا و به روسیه الحاق شد. شبه جزیره کریمه مدتهاست با الحاق به روسیه به یکی از موارد مورد مناقشه میان روسیه و اوکراین و همچنین رقیبان بین المللی از جمله آمریکا و متحدان اروپایی‌اش تبدیل شده است. مقامات مسکو می‌گویند هرگونه دخالت در امور داخلی این شبه جزیره به منزله دخالت در امور داخلی روسیه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار