روسیه برای اولین بار شکایتی از اوکراین را به دادگاه حقوق بشری اروپا ارائه کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، روسیه برای اولین بار در تاریخ از اوکراین به دادگاه حقوق بشری اروپا شکایت کرد و قرار است کی‌یف را در این دادگاه احضار کند.

این شکایت از سوی روسیه به دلیل بستن آب شرب کریمه از سوی اوکراین مطرح شده است و دادستان‌های اروپایی این اقدام را انتقامی از سوی کی‌یف به دلیل نظرات سیاسی شهروندان کریمه می‌دانند.

اکنون مسکو کی‌یف را  به نقض کنوانسیون حقوق بشر و آزادی‌های اساسی شورای اروپا متهم می‌داند.

دفتر دادستانی کل روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «این شکایت به اقدامات اوکراین پس از تغییر خشونت‌آمیز قدرت در این کشور در فوریه ۲۰۱۴ رخ می دهد.»

این شکایت در نظر دارد توجه جامعه بین‌المللی و دادگاه اروپا را به «نقض فاحش و سیستماتیک کنوانسیون حقوق بشری از سوی دولت اوکراین» جلب کند.

این در حالی است که ماه گذشته اتحادیه اروپا تحریم‌های ژوئن ۲۰۱۴ (خرداد ۱۳۹۳) علیه کریمه و مردم آن را دوباره تمدید کرد. این تحریم‌ها در واکنش به الحاق روسیه به کریمه وضع شدند.

این تحریم‌ها شرکت‌های اروپایی را از برقراری ارتباط با شرکت‌های کریمه منع می کند؛ همچنانکه شرکت‌های هواپیمایی اروپایی را از پرواز دو طرفه به این شبه جزیره و ورود کشتی‌ها به بنادر آن منع می‌کند. این بسته تحریمی هر سال بدون بحث و بررسی مجدد تمدید می‌شود، زیرا اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که تا زمانی که کریمه بخشی از روسیه باشد تحریم‌ها و محدودیت‌ها همچنان پابرجا خواهند ماند.

در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه طی یک همه پرسی از اوکراین جدا و به روسیه الحاق شد. شبه جزیره کریمه مدتهاست با الحاق به روسیه به یکی از موارد مورد مناقشه میان روسیه و اوکراین و همچنین رقیبان بین المللی از جمله آمریکا و متحدان اروپایی‌اش تبدیل شده است. مقامات مسکو می‌گویند هرگونه دخالت در امور داخلی این شبه جزیره به منزله دخالت در امور داخلی روسیه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار