به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا کمریی معاون آموزش متوسطه در برنامه «به وقت ایران» با اشاره به تغییرات برگزاری کنکور سراسری بیان کرد: کنکور دارای ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی است و نمیتوانیم بدون ملاحظه ابعاد همه جانبه، آن را تفسیر کنیم و برایش نسخه بنویسیم.
او ادامه داد: در طول ۵٠ سالی که از عمر کنکور میگذرد، هر ازگاهی برای نفی شرایط موجود در رد آن صحبتهای بسیاری شده است، بر این اساس همه امروزه موافق هستند کنکور در شرایط فعلی باری بر دوش آموزش و پرورش عمومی است.
معاون آموزش متوسطه با اشاره به اینکه آموزش و پرورش با تغییرات کنکور موافق است و در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی حضوری فعال داشت، بیان کرد: این وزارتخانه بر ١٢ مادهای که در پیشنویس نهایی تغییرات کنکور مطرح شد، توافق داشته است البته نباید انتظار داشته باشیم که با این تغییر همه آسیبهای کنکور رفع شود.
به گفته او مطالبه مردم درباره کنکور براساس آنچه که در جامعه میبینند و روی آن تبلیغ میشود، شکل گرفته است؛ مصوبه سال ٩٢ را داریم و اصلاحیهای که در سال ٩۵ آمد و براساس آن قانون امتحانات نهایی باید به پایههای یازدهم و دهم تسری مییافت تا سهم سوابق تحصیلی افزایش یابد، البته اضافه کردن سالهای امتحانات نهایی به دهم و یازدهم این فشار کنکور را مضاعف میکرد.
کمریی ادامه داد: آموزش و پرورش با کنکور تحت تاثیر قرار دارد و پیشرفت تحصیلی را در نمییابد، اهداف نظام آموزشی آسیب میخورد و در این آزمون سنجیده نمیشود؛ بنابراین همین موضوع کافی است تا تغییرات بر نحوه برگزاری کنکور اعمال شود.
در حال تکمیل/
او بیان کرد: یکی از اشتباهات در تحلیلهای مربوط به کنکور این است که همه اجزا و ویژگیهای آموزش و پرورش و آموزش عالی را یکسان میبینیم، درست است که در برخی کشورها این دو دستگاه یکسان هستند اما در کشور ما، آموزش و پرورش را باید یک حق برای جامعه تلقی کرد، اما آموزش عالی یک امتیاز است بنابراین اهداف آموزش و پرورش باید از این منظر تحلیل شود.
معاون آموزش متوسطه گفت که آزمونهای آموزش و پرورش را ملاک محور نمیبینیم و آزمونهای سنجش ملاک محور است، در آزمونهای سنجش هر چه آزمونها دشوارتر نحوه تفکیک پذیری بهتر است.
کمریی اظهار کرد: نظام تربیتی کشور، ۶ ساحت تربیتی را برای نظام آموزش و پرورش در نظر گرفته است تا انسانی تمام ساحتی را تربیت کنیم و اگر این موضوع محقق نشد، در مواردی که ضعف وجود دارد، آن را برطرف کنیم؛ بنابراین نباید اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی قربانی شرایطی شود که این نظام صرفا ورودی نظام آموزش عالی است.
انتهای پیام/