نمایندگان ترکیه و آذربایجان تاکید کردند ایران می‌تواند نقشی موثر در همکاری‌های همه جانبه کشور‌های منطقه و حل و فصل اختلافات داشته باشد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی صباح، مقامات آنکارا و باکو در دیدار خود بر نقش سازنده ایران در توسعه همکاری‌های اقتصادی میان کشور‌های منطقه از جمله ترکیه، آذربایجان، روسیه، ارمنستان و گرجستان تاکید کردند و گفتند تهران می‌تواند نقشی کلیدی در حل و فصل اختلافات به ویژه منطقه قفقاز داشته باشد.

این دیدار با حضور نومان کورتولموش، نائب رییس حزب عدالت و توسعه ترکیه روز گذشته در گنجه آذربایجان برگزار شد.

کورتولموش پس از دیدار با طاهر بوداگوف، معاون رئیس حزب آذربایجان جدید در جمع خبرنگاران گفت: در طول اقامت سه روزه هیئت ترکیه‌ای در آذربایجان مذاکرات بسیار سازنده و سودمندی برای توسعه روابط چندجانبه با همتای آذربایجانی خود داشتیم. طرفین بر تقویت روابط سیاسی و اقتصادی در این دیدار‌ها تاکید زیادی داشتند.

کورتولموش با تاکید بر اینکه با امضای توافقنامه موسوم به شوشا برادری و همکاری‌های همه جانبه میان ترکیه و آذربایجان تقویت شد ادامه داد: تقویت روابط میان ترکیه و آذربایجان بسیار مهم است. ما باید با ریشه یابی‌های فرهنگی و تاریخی به تقویت وحدت و برادری اقوام مختلف در دو کشور کمک کنیم.

کورتولموش با اشاره به درگیری اخیر آذربایجان و ارمنستان اظهار کرد: آزادسازی سرزمین‌های آذربایجان نشان داد که در نهایت این حقیقت است که پیروز می‌شود. قره باغ بعد از تحمل سال‌ها فشار و کشمکش‌های سیاسی در نهایت به دست صاحب اصلی خود افتاد.

وی همچنین با اشاره به تاکید رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه و الهام علی اف، رییس جمهور آذربایجان به تشکیل بستری شش جانبه در منطقه برای همکاری کشور‌های عضو تصریح کرد: کشور‌های منطقه از جمله ایران، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، گرجستان و روسیه می‌توانند با تعاملی سازنده به حل و فصل مشکلات منطقه بپردازند و همکاری‌های سازنده‌ای در جهت پیشرفت و توسعه اقتصادی داشته باشند.

نائب رییس حزب عدالت و توسعه ترکیه همچنین تاکید کرد ایران می‌تواند نقشی مهم در منطقه و در جهت همکاری‌های همه جانبه ایفا کند.

پیش تر مقامات عالی رتبه تهران آمادگی خود را برای میانجیگری برای استقرار آتش بس و صلح میان باکو و ایروان اعلام کرده بودند. ایران با داشتن مرز مشترک با جمهوری آذربایجان و ارمنستان و نیز اشتراکات گسترده فرهنگی و روابط خوب سیاسی و اقتصادی، همواره نقش میانجیگر و مصالحه کننده میان این دو کشور را برعهده داشته است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار