جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ در نهایت با اشتباهات راهبردی ایروان، به نفع باکو به پایان رسید.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، درگیری و نزاع در منطقه قره باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از جهات گوناگونی حائز اهمیت است. ایران با هر دو کشور دارای مرز مشترک بوده و همین امر ماهیت موضوع برای تهران را متفاوت‌تر از سایر کشور‌ها می‌کند. از سوی دیگر، ارمنی‌ها و آذری زبان‌ها بخشی از جامعه بزرگ ایرانیان را تشکیل می‌دهند و طبیعی است که نسبت به درگیری‌های آن سوی مرز حساسیت‌های خاص خود را داشته باشند. با این حال، بررسی و تحلیل این جنگ فارغ از تعصبات و علایق شخصی می‌تواند افق دید بهتری نسبت به موضوعات منطقه‌ای و روابط بین الملل ارائه کند.

نویسنده در این گزارش می‌کوشد به دلایل ضعف ارمنستان و شکست این کشور در جنگ با جمهوری آذربایجان بپردازد.

۳ اشتباه راهبردی ارمنستان

ریشه جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان به آشفتگی‌های پیش و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی باز می‌گردد. در جنگ اول میان دو کشور که تا سال ۱۹۹۴ به طول انجامید، در نهایت منطقه قره باغ و مناطقی از جمهوری آذربایجان به خاک ارمنستان ضمیمه شد. در طول سال‌های پس از جنگ اول قره باغ، دو کشور به صورت پراکنده اقدام به آتش افروزی می‌کردند، اما در نهایت در ۲۷ سپتامبر (۶ مهرماه) سال جاری تبادل آتش میان دو طرف به جنگی تمام عیار تبدیل شد. سرانجام پس از ۴۵ روز درگیری، توافق آتش بس میان باکو و ایروان با میانجیگری مسکو به امضا رسید. ارمنستان به عنوان شکست خورده این نبرد امتیازات قابل توجهی به طرف مقابل اعطا کرده و از بخش‌های اشغال شده جمهوری آذربایجان عقب نشینی کرد. قرار است تکلیف منطقه قره باغ در مذاکرات آتی روشن شود، اما واضح است طرف شکست خورده در میدان نبرد، در میدان مذاکرات پیروز نخواهد بود.

در این میان، ریشه وقایع رخ داده را باید در اشتباهات راهبردی ارمنستان جستجو کرد که بی تردید دلیل اصلی شکست قاطع ایروان در نبرد با باکو بود. این اشتباهات راهبردی شامل موارد ذیل است:

بی توجهی به برهم خوردن موازنه قوا در منطقه قفقاز

جنگ اول قره باغ در سال ۱۹۸۸ و در زمانی روی داد که هنوز اتحاد جماهیر شوروی دچار فروپاشی نشده بود. پس از ناتوانی دولت میخائیل گورباچف، آخرین رئیس جمهور شوروی در حل منازعه، و متعاقب آن فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، آتش جنگ میان باکو و ایروان شعله ورتر شد و در نهایت ارمنستان بود که توانست جنگ را به نفع خود پایان دهد.

۳ اشتباه مرگبار ارمنستان در جنگ قره باغ

ایروان طی سال‌های بعدی کوشید شرایط موجود را حفظ کند و در مقابل، باکو به دلیل از دست دادن سرزمین‌های خود تلاش کرد از هر فرصتی برای افزایش قدرت و بازپسگیری مناطق از دست رفته استفاده کند. از این رو، موازنه قوا برای هر دو کشور اهمیت بالایی پیدا کرد. موازنه قوا در روابط بین الملل به معنای آن است که توزیع قدرت نظامی طوری صورت بگیرد که هیچ دولتی به اندازه تسلط بر دولت دیگر قدرت کسب نکند. در واقع باید میان دولت‌ها در نظام بین الملل نوعی تعادل در توزیع قدرت صورت گیرد. قانون نخست موازنه قوا این است که توزیع قدرت همواره یکسان نیست و گذشت زمان می‌تواند باعث برهم خوردن توازن قوا میان دو کشور شود.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان هر دو میراث دار شرایط نابسامان اتحاد جماهیر شوروی بودند. قدرت نظامی دو کشور در ابتدا تفاوت معناداری نسبت به یکدیگر نداشت. با این حال، استقلال دو کشور و گذشت زمان شرایط را تغییر داد.

از سال ۱۹۹۴ باکو اقدام به توسعه میادین نفتی و افزایش درآمد‌های خود کرد. براساس برآوردها، جمهوری آذربایجان دارای ۷ میلیارد بشکه نفت خام در میادین نفتی خود است که از این حیث در جایگاه بیستم جهان قرار دارد. فروش نفت باعث شد این جمهوری تازه استقلال یافته اقتصاد خود را احیا کرده و هزینه تجهیز ارتش خود را در اختیار داشته باشد.

براساس آمار‌های رسمی، جمعیت جمهوری آذربایجان ۱۰ میلیون نفر است. این در حالی است که جمعیت ارمنستان تنها ۳ میلیون نفر است. همچنین براساس اعلام صندوق بین المللی پول، تولید ناخالص داخلی ارمنستان در سال ۲۰۱۸، ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و در مقابل اندازه اقتصاد جمهوری آذربایجان تقریبا چهار برابر این کشور بوده و باکو معادل ۴۷ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی داشته است. با این حال، در سال ۱۹۸۸ و جنگ نخست قره باغ اختلاف دو کشور به این اندازه نبود.

افزایش قدرت اقتصادی دست باکو را برای افزایش هزینه‌های نظامی باز گذاشت. تحقیقات نشان می‌دهد (اینجا) با افزایش درآمد‌های نفتی، هزینه‌های نظامی این کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافت و باکو از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ به طور میانگین سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار برای ارتش خود هزینه کرده است. در کنار این موضوع، عنصر جمعیت مزیت برتری دیگری بود که جمهوری آذربایجان از آن به خوبی استفاده کرد (جمعیت جمهوری آذربایجان بیش از ۳ برابر ارمنستان است).

با این توصیفات و با برهم خوردن موازنه قوا به نفع جمهوری آذربایجان، بدیهی بود که باکو دیر یا زود به دنبال جبران شکست خود در جنگ اول قره باغ باشد و ارتش خود را به این منطقه گسیل کند. با این حال، پیروزی جمهوری آذربایجان معلول راهبرد‌های غلط ارمنستان بود.

ناتوانی ایروان در تشکیل اتحاد و ائتلاف قدرتمند

مقامات ارمنستان پس از مشاهده برهم خوردن توازن قوا، ۲ راه پیش رو داشتند. در گام نخست آنها می توانستند اقدام به افزایش قدرت نظامی خود کنند. حقیقت این است که ایروان نه قدرت نظامی (قدرت بالفعل) و نه قدرت اقتصادی و عنصر جمعیت (قدرت بالقوه) لازم برای ایجاد توازن با باکو را در اختیار نداشت. ارمنستان از لحاظ منابع طبیعی فقیر است و اقتصاد صنعتی و پویایی نیز ندارد که بتواند بر آن اتکا داشته باشد. از همین رو، ایروان توانایی تدارک ارتشی هم سنگ و اندازه جمهوری آذربایجان را نداشت.

با این حال، توسل به اتحاد‌ها و ائتلاف‌ها می‌توانست به این کشور کمک کند. به دلیل پیشینه تاریخی ارمنستان، مسکو نخستین گزینه ایروان برای تشکیل اتحاد نظامی بود. روسیه و ارمنستان طی دهه ۹۰ میلادی اقدام به مذاکره درباره اتحاد نظامی دو جانبه کردند. بر اساس توافقات صورت گرفته، روسیه پذیرفت در صورت حمله کشور خارجی به ارمنستان از این کشور حمایت نظامی کند.

با این وجود، به دلیل وجود اقلیت قدرتمند ارامنه در خاک آمریکا و کشور‌های اروپای غربی، ارمنستان به مرور به کشور‌های غربی نزدیک‌تر شد و از روسیه فاصله گرفت. ایروان تصور می‌کرد می‌تواند روی به ائتلاف‌های قدرتمندتری با کشور‌های غربی بیاورد، اما این امر نتیجه عکس داد و باعث کاهش تعهد روسیه به ارمنستان شد.

ایروان در اتحاد با مسکو همواره مردد بود و ترجیح می‌داد با کشور‌های غربی ائتلاف داشته باشد. نیکول پاشینیان، نخست وزیر فعلی ارمنستان تقریباً با یک کودتای نرم در سال ۲۰۱۸ توانست قدرت را از سرژ سارگسیان، نخست وزیر طرفدار روسیه بگیرد. پاشینیان امیدوار بود بتواند با نزدیکی به کشور‌های غربی، مسیر توسعه کشور را هموار کند، اما این اقدام تنها باعث دور شدن وی از اتحاد با روسیه شد.

۳ اشتباه مرگبار ارمنستان در جنگ قره باغ

در کنار ضعف ایروان در تشکیل اتحاد خارجی، در مقابل جمهوری آذربایجان توانست اتحاد نظامی قدرتمندی با ترکیه، به عنوان یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برقرار کند. در جنگ قره باغ فرماندهان باتجربه ترک مدیریت اتاق جنگ جمهوری آذربایجان را برعهده داشتند و کمک مستشاری و تسلیحاتی آنکارا صحنه جنگ را به نفع باکو تغییر داد.

همچنین همگام با افزایش تولید ناخالص داخلی جمهوری آذربایجان، باکو افراد بیشتری را به استخدام ارتش درآورد و با کنار گذاشتن تسلیحات روسی، ارتش خود را به پیشرفته‌ترین تسلیحات غربی مجهز کرد. براساس اعلام مرکز تحقیقات بین المللی صلح استکهلم در ۵ سال اخیر اسراییل جایگاه نخست صادر کننده تسلیحات به جمهوری آذربایجان را در اختیار داشته است. تل آویو تنها طی یک قرارداد، ۷۵۰ میلیون دلار تسلیحات که دارای فناوری پیشرفته تری از تسلیحات روسی ارمنستان بود را به باکو فروخت.

در واقع، افزایش قدرت نظامی جمهوری آذربایجان نسبت به ارمنستان، و چربش قدرت این کشور، باکو را مجاب به بازپس گرفتن مناطق از دست رفته خود از ایروان کرد.

تصور اشتباه ارمنستان درباره حمایت نهاد‌های بین المللی از این کشور

همزمان با پایان جنگ سرد، ظهور تفکر پایان تاریخ فوکویاما، روی کار آمدن بیل کلینتون در آمریکا و شعار‌های کاخ سفید مبنی بر صادرات اندیشه لیبرال دموکراسی، این تصور عمومی در نظام بین الملل شکل گرفت که سازمان‌ها و نهاد‌های بین المللی توانایی حل و فصل کامل مناقشات بین المللی را دارند.

از همین رو، در سال ۱۹۹۲ و در اوج جنگ اول قره باغ میان باکو و ایروان، کنفرانس پیشین امنیت و همکاری اروپا (سازمان امنیت و همکاری اروپای فعلی) اقدام به تاسیس گروه مینسک با محوریت فرانسه، روسیه و آمریکا برای حل و فصل این جنگ کرد. تشکیل این گروه به دلیل نزدیکی مواضع این سه کشور به ارمنستان، مقامات ایروان را به غلط امیدوار به حمایت این نهاد از این کشور و مقابله آنها با تلاش های باکو برای برهم زدن وضع موجود کرد. 

ریشه این تفکر غلط به این موضوع بازمی گشت که فرانسه و آمریکا دارای اقلیت قابل توجه ارمنی هستند و لابی‌های قدرتمند ارامنه در این دو کشور‌ باعث نزدیکی دیدگاه‌های پاریس و واشنگتن به ایروان شده است. (یک مثال ساده برای درک قدرت لابی این اقلیت، موضوع نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی است که از موضوعات پرمناقشه محسوب می‌شود. پارلمان فرانسه در سال ۲۰۱۱ این نسل کشی را به رسمیت شناخت و برای انکار کنندگان آن یک سال حبس و ۴۵ هزار یورو جریمه در نظر گرفت. مجلس سنای آمریکا نیز در سال ۲۰۱۹ نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی را علی رغم مخالفت صریح ترکیه به رسمیت شناخت).

از سوی دیگر، روسیه نیز با ارمنستان اتحاد نظامی داشت و همین امر در عمل کفه ترازو در گروه مینسک را به نفع ایروان تغییر داده بود. در دهه ۹۰ میلادی به نظر می‌رسید این نهاد که برای حل و فصل عادلانه مناقشه قره باغ تشکیل شده بود، موفق به حمایت از ایروان در مقابل باکو و فیصله دادن به مناقشه قره باغ شده است. با این حال، افزایش قدرت جمهوری آذربایجان در سال‌های بعدی و تغییر موازنه قوا در قفقاز، بر خوشبینی ارمنستان و ناتوانی نهاد‌های بین المللی در حمایت از ایروان صحه گذاشت.

حقایق جنگ فعلی در قره باغ و تحمیل شکست به ایروان نشان داد هیچ دست خارجی در نظام بین الملل برای حمایت از ارمنستان در مقابل جمهوری آذربایجان وجود ندارد و در واقع این حمایت از ابتدا نیز وجود نداشت. مشکل اصلی ایروان این بود که این کشور در سه دهه گذشته به جای تقویت نظامی خود و ایجاد اتحاد‌های قوی به منظور موازنه قوا با باکو، چشم به سازمان‌ها و نهاد‌هایی بسته بود که در زمان خطر جز درخواست خویشتنداری از دو طرف منازعه، کار دیگری از دستشان برنمی آید. از سوی دیگر، از جنبه فردی نیز دولت هایی مانند فرانسه و آمریکا بازیگرانی عاقل هستند که علاقه ای به مداخله نظامی پرهزینه در مناقشات خارجی که مزیتی برای آنها محسوب نمی شود، ندارند.

در حقیقت اشتباه مرگبار ارمنستان این بود که پیش از آنکه به توانایی‌های خود اتکا کرده و تمرکز خود را بر بقای خود معطوف کند، دل به حمایت نهاد‌ها و کشور‌های خارجی (بدون داشتن اتحاد) بسته بود. در نهایت هم همین خوشبینی بی اندازه، باعث شد نیرو‌های آذربایجان تا فتح ایروان و سقوط دولت ارمنستان پیش بروند و شاید اگر منافع روسیه در عدم تغییر نقشه منطقه قفقاز نبود، خوشبینی مقامات ایروان نتیجه تلخ تری برای این کشور درپی داشت.

در پایان باید خاطر نشان کرد، اگر توازن قوا را تضمین کننده امنیت یک کشور بدانیم، بی توجهی ایروان به این موضوع در عمل، امنیت ملی ارمنستان را به مخاطره انداخت و باعث شد پاشینیان در نهایت برای جلوگیری از سقوط کشور چاره‌ای جز تسلیم شدن و نوشیدن جام زهر نداشته باشد.

ابوالفضل هاشمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
قسمت اصلی یادتان رفت ارمنستان متجاوز بود حسن همجواری رو رعایت نکردودر دام کشورهای افتاد که می خواستند موازنه قوا در منطقه پا برجا باشد. حالا هم برای ارمنستان دیر نشده بایستی تعصبات گذشته به کناری بگذارد ، ارمنستان در همین منطقه و با همین قومیت ها باستی زندگی کند .بنابر این اگه می خواهد برای مردمش امنیت رفاه و آسایش ایجاد کند.بایستی پیشتر از همه چیز و همه کس با کشورهای پیرامون خود تعامل نماید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۶ ۱۵ دی ۱۳۹۹
آذربايجان بدستور آمريكا به ارمنستان حمله كرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۷ ۱۵ دی ۱۳۹۹
هدف از براه انداختن اين جنگ اين بود كه آبروي تشيع و معصومين رو تو دنيا ببرن و بگن تشيع هم يه جور مرام داعشيه
Iran (Islamic Republic of)
دازای سان
۲۳:۲۸ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
همش یه بازیه فقط مردم رو درگیر این بازیا میکنن .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
مهمترين اشتباهشون اين بود كه نفهميدن با يه مشت داعشي طرفن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
داداشی قهرمان آذربایجان ن داعشی قهرمال دنیا.زمان تعین کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
همه چی
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۰:۴۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
فیلم
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۲:۴۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
سلام
به عقیده کارشناسان جنگ قره باغ دعوا بر سر لحاف ملانصرالدین است! ( ایران ) طرح های بلند مدت اسرائیل که راه ورود به ایران را قفقاز می داند و روسیه که منافع اقتصادی و طرحهای چند صد ساله برای این سرزمین دارد و غربیها که جای خود دارند و همیشه چشم طمع به این آب و خاک داشته اند.
جا دارد که مسئولین ما موضوع را دقیق تر و فعال تر زیر نظر داشته و سناریوهای مختلف و ممکنی برای آن طرح نمایند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
اشتباه راهبردی تو هم این است که ترکهای ایران را آزری زبان مینامی
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۵۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
درود
تحلیل درست
سوال
چرا در داخل کشور یک هجمه برای خارج کردن مغزها از کشور انجام میشه ایا این ساده انگاری پایان فروپاشی کشور نیست
مغزهای متفکر با خودش پول اعتبار کار قدرت و مانع کودتا در کشور میشود
چرا الان باید ایران بزرگ توسط غربیها مدیریت بشه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۵:۱۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
چطوری ارمنستان شکست خورده ک آخرسر مناطق اشغالی دست ارمنی ها بوده واونا این مناطق وپس دادن،معلومه نویسنده این خبر ازاون ترکهای خودمونه ک گیرداده بودن برن جنگ
Germany
امین
۰۴:۰۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
آفرین
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۳:۴۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
دوستان عزیز منم تقریبا یکسال توجبهه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران عزیزمان بعنوان یه بسیجی توجبهه افتخار خدمت داشتم البته اونوقت مثل حالاموشک وپهپاد ناوشکن وغیره نداشتیم وقتی پاتک سنگین صدام از زمین وزمان مثل بارون از آسمون توسرمون می‌ریخت وماسلاح قوی واسه جواب نداشتیم وپرپرشدن بهترین وعزیزترین جوانان کشور عزیزمان اما تنها وغریب در مقابل یه دنیاسلاح پیشرفته شرق و غرب هدیه به عراق واسه اشغال وویرانی وطنمون هیچ چاره ای جزغصه خوردن نداشتیم فقط راه چاره دفاع تن باتانگ بود باحالا که شکرالله موشک بابردچندهزارکیلومتربردوزیردریایی و هواپیما وناوشکن وغیره حالا میبینم واسه این پیشرفتها سجده شکر میکنم وازشما جوونای باغیرت ایرانمنش عاجزانه می‌خوام تامیتونیددنبال علم باشید تا آینده دیگه نیاز به بیگانه نداشته باشیم که تحریم محاصره وغیره مجبور التماس به اسراییل و آمریکا و روسیه دیگران نباشیم وعزتمند سربلند باشیم تامثل ارمنستان فعلی نشییم اگه راه شرافت میخواهیم فقط یه راه داریم گوش به فرمان رهبری ولایت مدارومتکی به خودمون تامیتونیم قوی وقویتربشیم تاکورشود هرآنکه نتواند ایران قوی و مستقل وخودکفاببیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
بسوزید خیلی بسوزید
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۱:۲۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
واقعا متاسفم برای شما که این همه تحلیل کردین ولی مهمترین دلیل شکست ارمنستان که همانا اشغالگر بودنشرا اشاره نکردین.بزرگتر از ارمنستان کشورهای بریتانیا و فرانسه و اسپانیا وپرتغال اشغالگر بودن که اخر سر باخفت وخاری مجبور شدن اون مناطقا ترک کنن.هر چند شرایطشان متفاوت بود ولی در یه چیز وجه اشتراک داشتن.واونم اشغال گری بود
Iran (Islamic Republic of)
Tyrant
۰۱:۰۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
اعتماد به روسیه ، نتیجه ش همین است ، سلاحهای عقب مانده روسی ، هوش بالای فرماندهان ترک ، بهپادهای اسراییل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
فره باغ حق آذربایجان بود
Netherlands
بیخیال
۰۰:۵۳ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
سلام. فک کنم منظور نویسنده این بوده که هر کشوری با اتکا به توان داخلی وتکیه بر مردم خودش قدرت اقتصادی ودفاعیش رو بالا ببره که در موقع نیاز بتونه مشکلشو حل کنه اگر غیر از این باشه جز نفاق چیز دیگری نیست.
Iran (Islamic Republic of)
m
۰۰:۰۷ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
ارمنستان اشغالگر بود چرا چون میدانست قره باغ مال آذربایجان هستش و کلا شهرها و روستاهای قره باغ رو ویران کرده و کل ضایعاتشو اهم از آهن و مس و غیره رو به ایران فروخته
و در آخر اینکه اونایی که در ایران از ارمنستان دفاع می کنند و دایه ی مهربانتر از مادر شده اند یه توسعه دارم بروند تو آب شور دریاچه اورمیه آبتنی کنند تا سوزششون خوب بشه
Iran (Islamic Republic of)
Aaa
۱۶:۳۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
خونریز باید خونش ریخته بشه وسلام ...ارمنه دشمن نداشت دشمن تراشید چه زمان عثمانی که جاسوس روس بودوکتکشو خوردوچه زمانی که آذربایجانیهاخودراوطن ارمنیها میدونستند به یک باره سرآذربایجانیها این همه بلا آوردند
Iran (Islamic Republic of)
شمالی
۱۵:۵۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
الآن در آستانه سال ۲۰۲۱ هستیم، و شما گفتید؛ جبهه غربگرای ارمنستان با نزدیکی به غرب، میخواست خودش رو در مسیر توسعه قرار بده، توسعه نیافته، هیچ، بلکه، خاکی که در اختیارش بود ازدست داد، قابل توجه مسئولینی که میگن موشکی که خودمون درست میکنیم نمیخواهیم، اون هم نمیخریم، در ضمن وطن مان ایران هست نه اون تکه ای قبلا با جدا شده، و اگر هم باشه، به این دید باید نگاه بشه با قوی شدن ایران خودشان دوباره به ایران برگردند، اگر تعصبی هست باید برای ایران خرج بشه،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
با اتحاد آذربایجانی ها یقین داشته باشیم که میتوانیم ایران را نجات دهیم و همیشه تاریخ گواه است
Iran (Islamic Republic of)
Arvinttfz
۱۲:۲۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
ارمنستان مجبور شد امضا کنه اشتباه نبود
Iran (Islamic Republic of)
فرید
۱۱:۴۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
جام زهر؟!
Germany
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
با دیدن نظرات دوستان عزیز واسااتید تازه فهمیدم قطر زبانش عربی نیس قطریه و امارات زبانش اماراتیه و عراق و مصر و.......هیکدام عرب نیستن تنها کشور عرب لابد عربستانه. ممنونم از اطلاعاتی ک دادین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
واقعاکه خنده داره وآخربلوف زدن وازتوهمات بعضی ازدوستانه که میگن ایران ۴۰میلیون ترک داره اگه اینجوری باشه پس حداقل جمعیت ایران ۲۰۰ میلیون نفره ودرضمن خودآذربایجان گرفته تاتاجیکستان وترکمنستات وگرجستان وغیره جزئی ازخاک ایران مون هستندکه ادعای مالکیت نسبت به همودارن
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۰۹:۵۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
نگارنده محترم چقدر هم حق بیطرفی رو بجا اورده وگرنه اگر میخاست طرفداری بکنه لابد باید به نفع ارمنستان اسلحه بدست میگرفت
متاسفانه نگارنده در اول متن قید کرده که ارمنستان منطقه قره باغ و بخشی از خاک جمهوری آذربایجان رو به خاک خودش ضمیمه کرده متن پر از نکات سیاه است مگر منطقه قره باغ در کره مریخ قرار دارد؟! بهتر است با رعایت انصاف نان حلال بخورید زیرا ظلم هیچوقت پابرجا نخواهد ماند همانطور که دیدید نتونست بمونه پس یاد بگیرید که کلمه اشغال در چنین مواقعی کابرد حقیقی پیدا میکند!
حساسیت داخلی نسبت به جنگ کشورهای همسایه بخاطر وجود تعداد زیاد ساکنان ترک و نه ارمنی درست است بهتره یه نگاهی به ساکنان ارمنی زبان در داخل ایران بکنید ببینید جمعیت ارامنه ساکن ایران کلا چقدر است و در مقابل جمعیت ترکها کلا در چه جایگاهی قرار دارند
نگارنده اشاره کرده که ایروان با مسکو قرارداد امنیتی مشترک دارد که قابل تایید است ولی لابد از مفاد قرارداد بی اطلاع هستند وگرنه باید متوجه میشد که این قرارداد زمانی ارزش پیدا میکند که خاک ارمنستان مورد تعرض قرار گرفته باشد در صورتی که آذربایجان در حریم شناخته شده ی خودش به قصد آزادسازی سرزمینش اشغال عملیات انجام داده است و تجاوزی نکرده کما اینکه پاشینیان جایی رو نزاشت که جهت دریافت کمک بهش تلفن نکرده باشد
البته جهت اطلاع نگارنده عرض شود که در این بین به ارمنستان کمک کمی هم نشد نمونش کیم کارداشیان که به تنهایی یک میلیون دلار به صندوق انجمن ارامنه کمک مالی کرد حالا دیگه به کمکهای حضوری از ارامنه ساکن فرانسه و امریکا و لبنان و سوریه و یونان اشاره نمیکنیم در ضمن نیازی به اینهمه مغلطه نبود که کشتار دروغین ارامنه رو به اشغال خاک آذربایجان وصل کنید
باشد که با بیان حقیقت در پیشگاه خدا شرمنده نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
تمام خاک عرمنستان غصبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
وطن فروش چقدر زیاد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
کشوری که به روسیه پشتش گرم باشه همینه ارمنستان خان
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Asad
۰۸:۰۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
اقای نویسنده با زیرکی ودرسایه درقالب این مقاله دومطلب راموزیانه درذهن تبادل کرد.اول سرامدی سلاحهای غربی نسبت به روسیه که صحت ندارد دوم چشیدن جام زهر پس از شکست ارمنستان که ذهنیت شکست ایران از عراق را بدلسازی کند.اگرعمدی باشد نفوذی واگر سهوز باشد بی سوادی نویسنده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
شکست ایران از عراق؟؟؟
ببخشید عراق چه موفقیتی در جنگ با ایران بدست آورد؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی پور
۰۷:۱۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
بنده بعنوان یک ایرانی به داشتن یک کشور همسایه بزرگ و قدرتمند مثل ترکیه که نقش تعیین کننده در منطقه رادارد ومقابل جاه طلبی های آمریکا روسیه و فرانسه می ایستد خوشحالم
Iran (Islamic Republic of)
علیزاده
۰۲:۳۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
آقای هاشمی حالا شما دلتان برای ارمنی ها میسوزه که از آذربایجان شکست خوردند ؟ قره باغ از قرن ها پیش اراضی آذربایجان بودند و هستند و روسها ارمنی های ایران را به این منطقه کوچاندند .
من نمی دانم چه نتیجه ای می خواستید از این نوشته بگیرید ؟
لطفا جوابیه خود را به ایمیل بنده ارسال بفرمائید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
ارمنستان کجا بوده ارمنستان خاک غصب شده ازربایجانه
Iran (Islamic Republic of)
8
۱۵:۰۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
عزیزم درست بگو ارمنستان و آذربایجان خاک ایران بوده. آدم که باباشو فراموش نمیکنه
Japan
Ali
۰۲:۲۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
من نمیدونم چطور ۴۰میلیون ترک ایران رو با ۴۰هزار ارمنی مقایسه میکنید عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
خب الان به ما چه ربطی داره
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۴۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
تنها موضوعی که این وسط منو اذیت میکنه ارتباط آذربایجان با اسرائیله که این جریانات باعث استحکام و نفوذ بیشتر اون میشه
آذربایجان اگر حکومت اسلامیه باید در این موضوع تجدیدنظر کنه
Netherlands
علی
۰۸:۲۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
فقط این نیست . ترکیه هم نفوذ کرده است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
قراباغ دیگه کجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
پیروز شد
Iran (Islamic Republic of)
به تو چه
۲۳:۱۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
قابل توجه نگدرنده

۱- اولا آذری زبان نه ترک زبان
۲ - ترک زبانان قریب به ۴۰ ملیون از مردمان این مملکت رو تشکیل میدن ، ارمنی ها چند میلیون نفرند ؟
۳- چرا اصرار به حمایت از ارمنی ها دارید ؟
۴- چرا دلایل پیروزز های آذربایجان رو بررسی نمی کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
آریایی
۰۹:۱۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
توهین نکن ترک چیه آذری چطور به خودت جرات میدی به یک قومیت ایرانی توی کشورش توهین کنی ای بابا دیگه اینا شورشو در آورد ن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
چرت نگو کجا ترکها ۴۰ ملیون جمعیت تو ایران دارن ،خودتم جر بدی ۱۸ ملیون به زور جمعیت دارن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۲:۳۱ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
کاملا موافقم
Spain
زهرا
۲۳:۱۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
حق به حقدار رسیده و اشغالگران متجاوز تنبیه شدن
Iran (Islamic Republic of)
H
۲۲:۴۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
تمام تورکهای ایران خود را ترک می دانند و دنیا هم این مسأله را به رسمیت شناخته است . اما باز هم اغلب فارس ها ما مردم ترک ایران را آذری زبان می نامند و از گفتن کلمه ی " ترک" می ترسند.
Iran (Islamic Republic of)
آریایی
۰۹:۱۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
از طرف خودت صحبت کن جانم ترک گتی ترکستان ایران آذربایجان داره و آذری
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۲۲:۴۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
یاشاسین آذربایجان
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۳۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
یکی قرار دادن دو کشور اوج حماقت و تفکر غیر دینی است ما با ارمنی‌ها ی ایران هموطنیم ولی آرمنستان کافران حربی هستند و وظیفه هر مسلمان مقابله با آنها و خداوند آذربایجان را یاری کرد تا سرزمین‌های اشغال خود را آزاد کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
عزیزم کافر به فردی میگویند که وجود خدا را انکار کند در حالی که ارامنه شاخه ای از دین حضرت عیسی مسیح است و مسیحیان خداوند راقبول دارند پس نباید ارامنه را کافر نامید فقط جهت اطلاع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
اولا مقایسه جمعیت تورکان ابران با ارامنه خیلی مضحک است تورکان آذربایجان حدود چهل میلیون جمعیت ایران را تشکیل می دهند و ارامنه جمعیتشان به دویست هزار هم نمی رسد و در ضمن این تحلیل که اشتباه ارامنه در این جنگ خودش از بیخ اشتباه است ارمنستان خودش کشوری است که روی خاک آدربایجان تشکیل شده و ادعای خاک قره باغ زیاده خواهی بود که اگر قدرت نظامی مساوی هم داشتند با توجه به شهادت طلبی سربازان آذربایجان کاری از پیش نمی بردند فقط زمان برگرداندن خاکهای اشغالی تورکان آذربایجان زمان می برد حمایت از ارمنستان حمایت از باطل است
Iran (Islamic Republic of)
آریایی
۰۹:۱۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
اولا تووووورک نه ترک جدایی طلب دوم شیعه باصهیونیست هم پیمان نمیشه سوم! ترک نه! آذری
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۰۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
خاک اشغال شده ی آذربایجان باید به مردم آذربایجان برگرده.این امر مهمی هست و باید اجرا شود.
Germany
Â
۲۲:۰۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
نشانه جهالته اگه یکی تو ایران زندگی کنه و از ارمنستان حمایت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
تا کور شود آنکه نتواند دید اینقدر ارمنستان دوست دارید برید ارمنی بشید مسلمان بودن و شیعه بودن لیاقت میخواد دیدید که طبق فرمایش رهبری خاک کشور اسلامی آذربایجان آزاد شد و صدای اذان ازمساجد قره باغ بلند شد
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۱:۳۹ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
به اذربایجان تبریک عرض مینمایم
Iran (Islamic Republic of)
یدی
۲۱:۳۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
جنگ اول قاراباغ آذربایجانی ها از طرف روسها به قدری ضعیف نگه داشته بودند به نفع ارمنستان که حتی اسلحه شکاری هم نداشتند در مقابل ارامنه از هر تجهیزاتی برخوردار بودند در ضمن کل ارمنستان خاک آذربایجان بود بعد تجزیه شد
Iran (Islamic Republic of)
یدی
۲۱:۳۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
جنگ اول قاراباغ آذربایجانی ها از طرف روسها به قدری ضعیف نگه داشته بودند به نفع ارمنستان که حتی اسلحه شکاری هم نداشتند در مقابل ارامنه از هر تجهیزاتی برخوردار بودند در ضمن کل ارمنستان خاک آذربایجان بود بعد تجزیه شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
دوتا نظر ما رو ندیدی چرت زرتعلی را دو بار دوبار گذاشتی
Iran (Islamic Republic of)
علی پوراحمد
۲۱:۰۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
آزموده را آزمودن خطاست . در این جهان اگر قوی نباشی زیر دست و پا به و پایمال میشوی . ایران چاره ای جز قدرتمند شدن ندارد و باید این مسیر را بپیماید تا هیچ کس جرات نگاه چپ نداشته باشد و در مذاکرات بازنده نباشد . در هیچ مذاکره ای دو طرف نمی‌توانند برنده باشند یعنی واژه برد برد در واقعیت وجود ندارد بلکه فقط در متنها نوشته میشود .
Iran (Islamic Republic of)
مرندلی
۲۰:۴۰ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
کسی نیست از این آدم متوهم و خیال پرداز ضد ترک سئوال کند، آخه مرد حسابی کجای دنیا ۴۰هزار ارمنی شهروند تابع ایران را با ۴۰میلیون جإمعه ترک ایران مقایسه می کنند،مغلطه هم از حد بگذرد به مضحکه تبدیل می شود،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
درسته
Iran (Islamic Republic of)
تهمینه
۲۰:۳۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
خداروشکر تموم شد
Iran (Islamic Republic of)
Bash
۲۰:۲۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
طبیعی هست که حق باید به حق دار برسد ظلم و وحشیگری درهر نوعی هم مضموم است هم‌ محکوم . اما آذربایجان سرزمین خودش را با دادن خون شهدایش و رشادت بی بدیل مردمش پس گرفت . مانند روزی که خرمشهر آزاد شد اما اشغالگری وحمایت از اشغالگر لکه ننگی خواهد بود بر پیشانی اشغالگر و حامیانش . و درس عبرتی بر سایر جوامع که خانه خود را با ویران کردن خانه دیگران نسازند چون یک قانون نانوشته در طبیعت وجود دارد آنهم این است که تاریخ تکرار خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
اصلا نمیشه اینها را با مردم ایران مقایسه کرد آذربایجان با کمک ترکیه و اسرائیل این پیروزی را بدست آورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
درود خدا بر مسلمانان آذربایجان و ایران به فرموده رهبری قره باغ خاک اسلام و آذربایجان هست و خواهد بود تا ابد،ودرود خداوند بر شهدای اسلام و آذربایجان که دلیرانه به جنگ حق علیه باطل رفتن وکفاررا شکست دادن.زنده باد قره باغ ،ارمنستان خائن باید تقاص جنایت در حق شیعه ها انجام داده پس بدهد،اگر جنگ پیش میرف ارمنستان راهم میگرفتیم.زنده باید ترکها زنده باد ایران.خواهشش شما طرف ارمنی نگیرد چون خیانت به اسلام و آذربایجان است تاریخ نشان داده ارمنی‌ها چه خیانت کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
آره ۴۰ ملیون ،البته با قبرها اگه حساب کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
ترکیه داره خیلی آرام و حساب شده امپراتوری عثمانی خود را گسترش میده در سوریه لیبی کردستان آذربایجان قبرس اطراف یونان قطر نخجوان وو...... بیطرفانه نیست کارهایش هوشیار باشیم تنها نیست پشتش یک جا گرمه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۵۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
البته این نشان داد تجهیزات روسیه به درد نمیخوردو تنها نیروی بازدارنده روسیه بمبهای اتمیش است. از نظر تکنولوژی از کشوررهای مدرن 30سال عقبند. ولی از نظر سیاسی درحقیقت بنادر وراههای زمینی وهوایی اذربایجان رادر اختیار نیروهای روسیه قرار میگیرد. ارمنستان رانیز در اختیاردارد. روسطه غیر مستقیم ومستقیم در دوکشور نیرو دارد. وایران هم مرزروسیه شد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Ali
۱۹:۴۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
سر انجام حق به حقدار باید برسد آزربایجان به بخشی از حقش رسید یعنی خاک اشغال شده اش آزاد شد اما بخش دیگر حق آزربایجان تاوان خسارتهایی است که در طول ۲۸ سال جنایتات جنگی و ویرانیهایی که ارامنه ببار آورده اند را باید ارمنستان پرداخت کند و آزربایجان که هم اکنون بیش از یک میلیون جنگ زده قرباغ بتواند با باسازی شهرها و روستا جنگ زده ها را اسکان دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
آذری زبان،مگه آذری زبان داریم ترک زبان در ثانی سرزمین های اسلام بود وهر‌کسی متجاوزباشد خداوند وعده شکستنش را داده
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
رضا
۱۹:۳۰ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
این نتیجه اتکا به دیگران،درنهایت هرکشوری فقط ملتش براش میمونه وبس.پس اتکا به دیگران فقط خودفریبی وحماقت.
Japan
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
یک جوری میگین انگار جنگ جهانی بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
گزارشی کاملا جانبدارانه که طرف ارمنستان را گرفته و کاملا دور از واقعیات بود
اولا که ارمنستان اشغالگر بود و مرتکب جنایات جنگی شده بود
ثانیا در تمام این مدت تمام مجامع بین آلمالی در ظاهر حق را به آذربایجان می دادند ولی از ارمنستان حمایت می کردند
ثالثا در جنگ اول قره باغ هم این ارتش سرخ روسیه بود که به ارمنستان کمک کرده بود
این گزارش کاملا دور از واقعیات و بر خلاف واقعیت های موجود بود
Iran (Islamic Republic of)
علی خدایی
۱۸:۴۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
دلایل اصلی که باعث شکست ارمنستان شد در جنگ بین باکو و ایروان بیش از ده ها فاکتور بود که یکی اش این بود که ارتش ارمنستان و مسولان ارمنی از خرید های نظامی طرف باکو درست و حسابی خبر دار نبودند و یا اینکه بیخیال بودن چرا که دولت الهام علف از اسراییل به تعداد خیلی زیاد انواع اقسام سلاح و مهمات خریده است و بیش از هفتاد در صد سلاح های باکو منشع اسراییلی دارد و در مقابل ارمنستان عملا هیچ نوع سلاح درست و حسابی نداشتند و باکو انواع بدون سرنشین های خریداری کرده بود از اسراییل به تعداد زیاد ولی ارمنستان که فاقد هیچ گونه پهپادی بود . و این را هم واضح بگوییم که یکی از اصلی ترین فاکتور های برنده شدن باکو استفاده از بدون سرنشین ها بود که بدون سرنشین ها سبب شده که هم نیرو های زمینی ارمسنتان و هم سلاح هایشان را از کار بیاندازند و خساراتی بدهند به ارمنستانی ها.در عوض ارمنستانی ها پدافند هوایی قدیمی کهنه و نا کار امدی داشت که پهپاد های باکو را نمیتوانست بزند. و جنگ روانی باکویی ها و همچنین لوبی باکوی یها در دنیا با ایجاد جنگ روانی بر ارمنستان اینها هم جزوی از تبلیغاتی بود که امروزه در دنیا مهم ترین فاکتور هاست
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۰:۵۳ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
همچین هم بی سلاح نبودن. موشک اسکندر، سامانه اس ۳۰۰و غیره، که آذربایجان قبل از هر چیز اس۳۰۰ رو از منهدم کرد...
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۲۰ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
ارامنه صدسال پیش در ازربایجان ایران اقدام به نسل کشی کردندکه متاسفانه هموطنان ما اصلا اطلاعی راجب ان ندارند.در انزمان هم کشور دوست ترکیه به یاری ما امد..کمکهای ترکیه را هرگز فراموش نخواهیم کرد
Germany
سلیمان
۱۷:۲۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
نباید خطر رشد پانترکیسم نادیده گرفت
Iran (Islamic Republic of)
آریایی
۰۹:۱۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
درسته پانترکیسم با اتحادش با صهیونیسم نجست ثابت کرد یک غده سرطانی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
خیلی داره میسوزه هی دارین فرافکنی میکنین تا دیروز میگفتین تکفیری ها دارن با ارمنستان میجنگن، آمروزم اسرائیل!؟ لطفا سعی نکنین داخل ملل ایرانی گسستگی ایجاد کنین
Iran (Islamic Republic of)
ساسان
۱۷:۲۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
پیروزی بزرگترین متحد اسرائیل در منطقه را به شیعیان عزیز و باغیرت جهان تبریک میگوییم
Iran (Islamic Republic of)
رحمتی
۱۷:۰۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
درود بر ترکیه که جانب حق و قعطنامه های بین الملی رو گرفت . وعده خدا از پیروزی حق تحقق یافت .
متاسفم از بابت انهای که هنوز هم افسوس شکست اشغالگرا ها رو میخورند .
واقعا خفت بار است طرف ناحق باشی
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۱۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
همیشه مثل اینکه ترکیه جانب حق رو میگره.ببخشید جانب منافع خود رو میگیره وگرنه چرا سرزمینای سوریه رو آزاد نمی کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
آریایی
۰۹:۱۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
لعنت به غاصبان آناتولی و طرفداران میهن فروش صهیونیست شان
Iran (Islamic Republic of)
Rahim
۱۷:۰۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
هرکشوری باید به مردم خود وبه داشته ها خود تکیه کند وبچیزهای که درکشور نیست فراهم کند تاهیچ کشوری نتواند به خاک ومرزاون کشور تجاوزکند
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۶:۴۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
ما آذری ها در ایران در کنار برادران و خواهران ارمنی زبان کشورمان قطعا از صلح و گفتگو بیشتر خوشحالیم و امیدواریم که با مذاکره بقیه مشکلاتشون حل بشه.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۱۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
هر جنگی یک تراژدیه انسانیه ولی دولت ارمنستان(نه مردم ارمنی)متجاوزگره و باید از اون مناطق عقب نشینی کنه چه با زور و چه با مذاکره.ولی کلا کشورها و مناطقی که از ایران بزرگ جدا شدن هرکدام آروم قرار ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
شما بیان بزنن خانوادتو جلو چشمات بکشن و خونه تونو بگیرن حاضری بشینی با گفتگو مسئله رو پیش ببری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
توپان فارس یا پان ارمنی هستی بیسواد توهم زدی.
Germany
علی امینی
۱۶:۴۰ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
متأسف شدم برای ارمنستان بهترین همسایه ایران با کوتاه ترین مرز ۴۸ کیلومتر
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۱۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
ارمنستان به خاک اسلام (قره باغ) تجاوز وحشیانه کرده بود این مسئله رو نمی توان نادیده گرفت، تاریخ نوشته قره باغ جز آذربایجان بوده هست وخواهد بود.خدارو شکر که باهمکاری کشورهای مسلمان؛ ترکیه وپاکستان به این ظفر رسید ماهم این پیروزی بزرگ را به جامعه مسلمانان و آذربایجان تبریک میگوییم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
شاید نویسنده بگویند که تحلیل سیاسی کرده است. اما ناخشنودی او از پیروزی آذربایجان و شکست ارمنستان مشهود است.دوم اینکه ارمنی های ساکن کشور اقلیت قدرتمندی در ایران نیستند آنگونه که در متن آمده است.
Iran (Islamic Republic of)
ازادی
۱۶:۰۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
برادر نویسنده مگر ارمنستان اشغالگر نبوده ؟؟؟
پس طبیعی است که می بایستی شکست را تحمل و به اشغالگری مناطق تحت اشغال پایان میداد.
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۶:۰۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
آذربایجان شمالی و ارمنستان دو تا از استان های کشور ایران هستند باید آنها را برگردانیم
Netherlands
علی
۰۸:۳۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
چیزی به نام آذربایجان در شمال ارس وجود ندارد . چه رسد به شمالی ! آنجا آران و شروان است که نام آذربایجان را برایش دزدیده اند . صد البته که باید به ایران برگردند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
مثل اینکه نویسنده بیشتر ارامنه از شکست ناراحته!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
چه عجب یه تیتر عادلانه از باشگاه خبرنگاران دیدیم قبلا کلا از ارمنستان دفاع میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
چرا که از پیروزی اذربایجان خیلی ناراحت هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
خدا را شکر به کوری چشم حسودان انشالله کل ارمنستان مال آذربایجان خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
چرا ما نتونستیم آذربایجان رو پس بگیریم؟؟؟؟؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
دانا
۱۴:۰۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
نتيجه مهم از اين رويداد مهم بودن تقويت نيروي دفاع سرزميني ايران عزيز است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
باز هم شکست مطلق برای جنگ افزارهای روسی
Iran (Islamic Republic of)
Iran
۱۳:۳۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
سلام چرا نمیگین که ارمنستان متجاوز و اشغال گر بود و چند سال بود سرزمین آذربایجان رو اشغال کرده بود حتی منابع بین الملل هم قره باغ رو جز آذربایجان میدونستن؛ اما متاسفانه معلوم نیست فقط چرا مظلوم نمایی میشه ؟
France
حسین
۱۳:۳۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
نویسنده یک نکته رو فراموش کردن.
اینکه روسیه در جنگ 45 روزه به ارمنستان کمک نکرد به این خاطر بود که روسیه متعهد شده بود که هر گاه به خاک ارمنستان حمله نظامی شد روسیه کمک بکنه.
اما خب قره باغ خاک ارمنستان نبود بلکه جز لاینفک خاک اسلام و آذربایجان بود
پس عملا با توجه به اون قرارداد روسیه نمیتوانست کمکی بکنه
برای یکبار هم که شده نظر منو بچاپ ادمین
Germany
Reza
۱۳:۲۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
ایرانی ها هم کاش درس بگیرن و به چین و روسیه دلخوش نکنن
Iran (Islamic Republic of)
شناس
۰۱:۴۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
ترکها در هر صورت مشکل عقلی دارن که دلخوش کردن به اسرائیل خبیث و ترکیه کثیف
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۳۰ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
نباید حضور کارشناسان نظامی صهیونیست و ترکیه را در کنار نیروهای آذربایجان نادیده گرفت . مخصوصا موفقیت یگانهای پهپادی که بزرگترین ضربه رو به ماشین جنگی ارمنستان وارد کردنند..و البته ترکیه بزرگترین موفقیت و محبوبیت خود را بین آذری ها به دست آورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
عزیزم آذری ها نه بلکه تورکان آذربایجان تورکیه و آذربایجان اتحادیه کشورهای تورک را تشکیل می دهند
-
محمد
۱۱:۵۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
ارمنستان متجاوز بود ودر هرحال باید شکست میخورد حتی با حمایت متحدان پیدا وپنهان خود
آخرین اخبار