به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از افراد به خودرو علاقه دارند و به دنبال طراحی خودرو و طراحان خودرو نیز هستند. طراحان خودرو نقش بسزایی در ایجاد احساسات قوی در مورد خودروها دارند. کار آنها میتواند باعث صعود یا شکست یک نام تجاری شود، اما بیشتر مواقع آنها نمادی را ایجاد میکنند.
اغلب طراحان خودرو به رسمیت شناخته نمیشوند و در این گزارش قصد داریم برخی از نمادینترین طراحان خودرو را معرفی کنیم که روی طراحی خودروهای امروزی تأثیر گذاشته است.
متولد: ۱۹۶۵
کشور: ایتالیا
خودروهای طراحی شده: آلفا رومئو، لامبورگینی، ایتال دیزاین
طرحهای محبوب: Huracan، Aventador، Alfa Romeo ۸C Competizione concept و ۱۵۹ صندوقدار
فیلیپو پرینی شخصی است که از دوران کودکی به دنبال طراحی خودرو بوده است و اکنون این را ثابت می کند که رویاهای دوران کودکی با اشتیاق و تلاش مداوم محقق میشوند. او در سن ۱۳ سالگی با دیدن یک لامبورگینی میورا شروع به ترسیم آن می کند و تعدادی طرح خود را برای یک مجله ایتالیایی ارسال می کند. آنها از کار او خوششان می آید و طرحهای او را منتشر می کنند و وی را تشویق کردند که این راه را ادامه دهد و از آن زمان او متوقف نشده است.
متولد: ۱۹۳۸
کشور: ایتالیا
خودروهای طراحی شده: آلفا رومئو، بی ام ، فولکس واگن، لوتوس، مازراتی، دلورن، مزدا و چندین موتورسیکلت دیگر، ساعت، اسلحه، عینک آفتابی، دوربین، هواپیما و مارکهای قایق. طرحهای محبوب: بی ام M۱، لوتوس اسپیریت، مازراتی بورا، دلورن DMC-۱۲، آلفا رومئو ۲۰۰۰
اگر بپرسید محبوبترین طراح خودرو کیست، به جرات می توان گفت که جورجتو جوجیارو یکی از محبوب ترین طراحان خودرو به شمار می رود. برخی حتی او را بزرگترین طراح قرن بیستم مینامند. او از خانواده هنرمندان بود، پدربزرگش نقاشیهای دیواری کلیسا را انجام می داد و پدرش هنرهای تزئینی مذهبی و نقاشیهای روغنی را طراحی کرد.
طبیعی بود که او به سمت هنر جذب شود. در سن ۱۴ سالگی، او در یک مدرسه طراحی ثبت نام کرد و به فعالیت خود ادامه داد. یک روز مهندس ارشد فیات نگاهی اجمالی به نقاشی هایش انداخت و جوجیارو فوراً به مرکز طراحی خودروهای ویژه فیات استخدام شد.
متولد: ۱۸۸۳
کشور: ایتالیا
خودروهای طراحی شده: لانسیا، آلفا رومئو، فیات، مازراتی، فورد، فراری.
طرحهای محبوب: ۱۹۴۷ Cisitalia ۲۰۲ کوپه
"پینین فارینا" که اکنون با نام خانه طراحی بسیار معروف است، توسط Mahindra & Mahindra خریداری شده است. باتیستا پینین فارینا بنیانگذار این خانه طراحی است. باتیستا در سن ۱۲ سالگی در مغازه مکانیکی برادر بزرگترش کار میکرد. پس از پنج سال کار در آنجا، به باتیستا این فرصت داده شد تا طرح خود را برای فیات ارسال کند.
هنگام انتخاب طرح، بنیانگذار فیات، جیوانی آنیلی، از باتیستا پرسید که آیا او طراحی خود را ترجیح میدهد یا فیات را؟ باتیستا با افتخار گفت: من طراحی خودم را ترجیح میدهم، زیرا آن را طراحی کرده ام. این پاسخ اولین سفارش طراحی را برای او به ارمغان آورد.
متولد: ۱۹۳۸
کشور: ایتالیا
خودروهای طراحی شده: لامبورگینی، آلفا رومئو، بی ام و، بوگاتی، مازراتی، فراری، لانچیا، رنو، FIAT، Cizeta و سیتروئن.
طرحهای محبوب: Miura، Countach، Diablo، Bugatti EB۱۱۰، Alfa Romeo ۳۳ Carabo prototype، Lancia Stratos، Citroën BX، Renault Supercinq
در سال ۱۹۶۳، مارچلو گاندینی برای کار به شرکت طراحی Gruppo Bertone مراجعه کرد. مارچلو گاندینی دو سال بعد در سال ۱۹۶۵ هنگامی که سرانجام در خانه طراحی برتون استخدام شد، صحنهای را برای نشان دادن استعداد خود در اختیار داشت. این شانس به وجود آمد، زیرا طراح اصلی برتون، جورجتو جوجیارو موقعیت خود را برای انتقال به خانه طراحی غیا خالی کرد. گادینی این سمت را گرفت و تا سال ۱۹۸۰ با برتون همکاری کرد.
متولد: ۱۹۵۴
کشور: اسکاتلند
خودروهای طراحی شده: فورد، استون مارتین، نیسان و جگوار
طرحهای محبوب: نیسان R۳۹۰، استون مارتین DB۷، استون مارتین ونکیش، جگوار XK، جگوار XF، XJ، F-Type، جگوار XE
ایان کالوم متولد اسکاتلند، همیشه میخواست طراح خودرو باشد. در ۱۴ سالگی، او طرح خود را به امید دستیابی شغلی به جگوار ارائه کرد. او بر ماموریت خود به عنوان طراح خودرو تمرکز کرد و فارغ التحصیل رشته طراحی حمل و نقل از کالج آبردین، درجه طراحی صنعتی از دانشکده هنر گلاسکو و فوق لیسانس طراحی خودرو از دانشکده هنر رویال لندن شد. بلافاصله پس از تمام این مدارک تحت حمایت خود، در سال ۱۹۷۹ او در فورد کار کرد.
انتهای پیام/