چالش بزرگترین کارخانه تولید کاغذ ایران/ چوب های شکسته جنگل هم قسمت کارخانه وطنی نمی شود

بزرگترین کارخانه تولید کاغذ ایران مشکل تامین مواد اولیه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، صفریان، مدیرعامل چوب وکاغذ مازندران کمبود مواد اولیه را مهمترین دغدغه این کارخانه اعلام کرد و گفت: چوب‌های داخل کشور برای تامین مواد اولیه کارخانه داده نمی‌شود و ارز را باید صرف خرید چوب از خارج کنیم.

او افزود: جانمایی شرکت چوب و کاغذ به دلیل نزدیکی به مواد اولیه در شمال انجام شده بود و این شرکت باید بتواندمواد اولیه را به راحتی و با هزینه ارزان تامین کند.

صفریان با بیان اینکه برای تامین مواد اولیه کارخانه دچار مشکل هستیم، ادامه داد: شرکت مواد اولیه را با قیمت ارزان از نزدیک‌ترین محل یعنی جنگل‌های استان باید تهیه کند در حالی که اجازه برداشت چوب‌های شکسته و افتاده در جنگل را که به وفور یافت می‌شود نداریم.

مدیرعامل چوب وکاغذ مازندران افزود: بیش از ۷۰ درصد دغدغه این شرکت تامین مواد اولیه است و اگر اجازه برداشت چوب‌های افتاده و شکسته که در حال پوسیدن هستند را به ما بدهند مشکل تا حدودی حل می‌شود.

او با بیان اینکه وقتی تولید نصف می‌شود شرکت نیز سهم خود را از بازار از دست می‌دهد، گفت: کیفیت کاغذ‌های تولید این شرکت با شرکت‌های خارجی برابری می‌کند، اما آموزش و پرورش با وجود جلسات مکرر هیچ قراردادی برای چاپ کتاب‌های درسی با کاغذ‌های این کارخانه منعقد نمی‌کند.

صفریان افزود: آموزش و پرورش بدقولی و کیفیت کاغذ را دو علت این اقدام می‌داند در حالیکه این گونه نیست و کیفیت کاغذ مناسب است و اگر سفارش داشته باشیم حتی با استفاده از چوب‌های باغی آن را انجام خواهیم داد.

مدیرعامل چوب وکاغذ مازندران ادامه داد: به نظر می‌رسد تمایل به استفاده از کاغذهای خارجی دلیل اصلی این مخالفت ها باشد زیرا واردات کاغذ معاف از مالیات است.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد مهدی کاوه
۱۴:۰۶ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
بنام خدا
کارشناس ارشد جغرافیای طبیعی هستم یک طرح مطالعاتی را ( طی نزدیک به دو سال ) شخصا در همین راستا انجام داده ام که در رشذ جغرافیا هم منتشر شده است این طرح میتواند کلیه مشکل تامین چوب کشور را بدون هیچگونه استفاده ای از عرصه های کشاورزی موجود تامین نماید در واقع این طرح از یک ظرفیت خالی و بدون استفاده کشور استفاده کرده و ثروت تولید میکند.
خلاصه این طرح بدین شرح است که : در هزاران کیلومتر حاشیه جاده های اصلی و فرعی کشور ( خصوصا شمال کشور ) که بارش مناسبی دارند صنوبر کاری شود .
صنوبر سریعالرشد ترین درخت جهان است که ظرف مدت کوتاهی ( تا ده سال ) قابل برداشت است ( مقایسه کنید با درختان جنگلی که پنجاه شصت سال زمان می‌برد تا به برداشت برسد )
این طرح ضمن ایجاد زیبایی لازم در کنار جاده ها و تامین علوفه از طریق برگهای آن ، قادر خواهد بود مشکل تامین چوب کشور را حل کرده. و ضمن جلوگیری از خروج میلیون ها دلار ارز از کشور ما را به خودکفایی برساند .
متن کامل این پژوهش را در مجله رشد آموزش جغرافیا مشاهده نمایید
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴:۰۶ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
سلام و سپاس از نظر شما
طرح کمربند سبز اواسط دهه 80 به صورت پایلوت در حاشیه محور ساری - نکا اجرا و چند هزار اصله نهال کاشته شده بود اما به دلیل وجود مزارع شالیزاری در حاشیه جاده که رشد این درختان سبب جلوگیری از رسیدن نور خورشید به خوشه های برنج می شد ( مخالفت شالیکاران) تردد احشام و تغذیه از نهال ها و لزوم تعریض راه به سرانجام نرسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
مگه با کاه کاغذ نمیشه ساخت ؟
Iran (Islamic Republic of)
حسن کاشانی فرد
۲۰:۳۱ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
انشاالله خدا لعنت کند افراد خائن و وطن فروش که اینقدر
خیانت به مملکت و نظام جمهوری اسلامی ومردم میکنند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
از نیشکر و از شاخ و برگ زاید و هرس درختان در بلوارهای شهرها و با کاشت فراوان درخت توسط هر ایرانی و با هوشمند سازی مدارس و ادارات به سمت خودکفایی و بی نیازی کاغذ خواهیم رفت.
وقتی مداد روزنامه ای و مداد با شاخ و برگ زاید درختان میتوان ساخت چه لزومی دارد که تنه تنومند درختان خوب ملی را قطع کرد.
در جاهای فراوانی از ایران درختان ارزش ملیاردی دارند همانند جنگلهای هیرکانی شمال و بلوط‌های زاگرس و..
اینجا وطن ماست و ما هم باید بهره‌وری داشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
خب خورده چوب وارد کنن کاغذ درست کنن
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۰:۲۵ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
میتوان از حرس شاخه های زاید درختان هم ثروت پرست کرد هم کاشت و هم برداشت چوب و زراعت چوب کار درستی است هیچ کجای دنیا کارخانجات مهمشان را به خاطر بدی مدیریت تعطیل نمی‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
کتابهای آموزش و پرورش که در چند سال اخیر چاپ شده بسیار بسیار بی کیفیت هست . این کتابها نمی دانم با چه کاغذی چاپ شده .
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۵۱ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
اجازه برداشت ندارن تمام جنگل و از بین بردن وای بحال روزی که یه نفر اجازه هم بگیره دیگه میشه کویر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
ما که در شهرستان ساری زندگی میکنیم کاملا تخریب جنگل رو احساس میکنیم که یکی از اینها برداشت های بی رویه و بی قانون همین شرکت در طی سالیان زیاد بوده، چند دهه میشه که تمام جنگل های شمال شده جاده برای سهولت برداشت چوب، البته از حمایت نشدن این شرکت هم توسط دولت گله مندیم چون واقعا شرکت بزرگ و قدیمی و خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
آموزش وپرورش راست میگه کاغذ ایرانی بی کیفیت ترین کاغذ هست جنس ایرانی کدومش خوب هست که کاغذش خوب باشه از لوازم خانگی مواد غذایی و کل وسایل بی‌کیفیت و از جنس خارجی هم گرون تر هست
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۰:۲۶ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
باز هم حرف مفت از یک بی غیرت و وطن فروش به ظاهر وطنی!!!!!!
با کیا شدیم هشتاد ملیون!؟ خدا خودت شاهد باش!
Iran (Islamic Republic of)
حسن کاشانی فرد
۲۰:۳۴ ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
سلام مثل اینکه شما دلال هستی که از کالا ایرانی بد میگی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار