مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: زنجیره منسجمی در قطب‌های علمی فراهم نشده است و امیدواریم که در آینده این موضوع حل شود.

محمدسعید سیف مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره قطب‌های علمی اظهار کرد: در ساختار علمی کشور‌های پیشرفته بر اساس نیاز‌ها و اولویت‌های مورد نیاز، به تدریج مراکز علمی و تخصصی شکل گرفته اند.

او افزود: بر این اساس مفهوم دانشگاه، پژوهشگاه، انجمن علمی، قطب علمی و دیگر موارد مشابه منطق بر این نیاز‌ها بوده و ارتباطات بین آن‌ها و پاسخگویی به نیاز‌های صنعتی و اجرایی برای آن‌ها تعریف شده است.

سیف تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما بسیاری از این مراکز و ساختار‌ها کپی برداری شده از کشور‌های دیگر هستند و از آنجایی که تفاوت‌های فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی وجود دارد هماهنگی و همکاری بین این نهاد‌ها و مراکز و ایجاد یک زنجیره منسجم برای پاسخگویی به نیاز‌های کشور فراهم نشده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم ادامه داد: به عبارتی ممکن است تک تک این مراکز و نهاد‌ها با برنامه‌ریزی و همه گیری‌ها و تلاش‌های اعضای هیئت علمی شکل گرفتند، ولی اثربخشی آن‌ها مستلزم هم افزایی و ارتباط این نهاد‌ها با مراکز صنعتی و اجرایی است که کمتر به آن توجه شده و بر این اساس متاسفانه نتایج مناسبی به بار نیامده است.

سیف گفت: مسلما اگر به جای تعاریف کلاسیک و صرفاً بر اساس معیار‌های ظاهری آن‌ها را بیشتر روی اثر بخشی و سودمندی وضعیت اقتصادی، صنعتی و اجتماعی کشور قرار دهیم، می‌توانیم به تدریج نهاد‌ها و مراکزی داشته باشیم که واقعا قطب تخصصی علمی در حوزه مورد نظر هستند و این جایگاه را عملا و بر اساس عملکرد در خود کسب کرده اند و جامعه آن‌ها را بر این اساس خواهد شناخت.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم اضافه کرد: امیدواریم در آینده بیشتر به این وضعیت عمل شود و قطب‌ها بر اساس نیاز و هدفمند شکل بگیرند تا بتوانیم اعتماد مخاطبان را جلب کنیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت علوم ، قطب علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.