جانشین فرمانده سپاه ولیعصر (عج) خوزستان از کلنگ زنی طرح سازماندهی «نزولات آسمانی» در ۶ هزار هکتار از زمین‌های استان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سردار باقری، جانشین فرمانده سپاه ولیعصر (عج) در این مراسم با اشاره به اینکه از سال ۹۴ بحث ریزگرد‌ها زندگی مردم را مختل کرده است گفت: در حوزه بیابان زدایی، کاشت نهال و ایجاد رواناب‌ها اقدامات خوبی تاکنون از سوی بسیج سازندگی و سپاه انجام شده است.

او افزود: پیشتر انجام طرح‌های بیابان زدایی در ۸ هزار هکتار از اراضی ماهشهر و اکنون هم ۶ هزار هکتار مدیریت رواناب‌ها در امیدیه، هندیجان و ماهشهر در دستور کار قرار گرفته است تا با توجه به وضعیت خشکسالی در خوزستان کمک به نگه داشت رواناب در منطقه صورت بگیرد.

سرهنگ زبیدی نیز در تشریح این طرح اظهار داشت: پروژه مدیریت رواناب‌ها به منظور مبارزه با ریزگرد در ۶ هزار هکتار؛ ۳ هزار هکتار در امیدیه، ۲ هزار هکتار در ماهشهر و یک هزار هکتار در هندیجان است و امید است بتوانیم با صرفه جویی در منابع شاهد ریشه کنی مسئله ریز گرد‌ها و حفظ منابع طبیعی (هم در دشت‌ها و هم در مناطق کوهستانی) صیانت و حراست از جنگل‌ها و منابع طبیعی باشیم.

محمد تقی سجادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان افزود:مدیریت روان‌آب در امیدیه از برنامه‌های زیربنایی در حوزه منابع طبیعی است و اگر بتوانیم روان‌آب را مدیریت کنیم به سیل تبدیل نمی‌شود و به نوعی پیشگیری صورت می‌گیرد؛ در هندیجان نیز ایجاد هلالی آبگیر، گوراب و فارو شرایط خوبی را برای کنترل روان‌آب ایجاد کرده است.

او بیان کرد: برنامه‌های منابع طبیعی زمانی موفق خواهد بود که حفظ و احیا و بهره‌برداری منابع طبیعی با مشارکت مردم به رسمیت شناخته شود.

سجادی افزود: ۸۴۰ میلیارد ریال از منابع ملی به حوزه منابع طبیعی خوزستان پرداخت شده و ۱۴۰ میلیارد ریال نیز برای برنامه‌های بیابان زدایی تخصیص داده شد و در بحث تنش آبی نیز ۷۰۰ میلیارد ریال برای اجرای برنامه‌های حوزه منابع طبیعی اختصاص داده شده است.

این مقام مسئول گفت: برای نخستین بار ۵۰۰ میلیارد ریال برای مقابله با آفات و بیماری‌های جنگل‌های حوزه زاگرس یا بوم سازگان زاگرس اختصاص داده شده است. حدود یک میلیون هکتار از این جنگل‌ها در ۱۰ شهرستان شرقی و شمالی خوزستان به دلیل خشکسالی دچار چالش گسترده آفات و بیماری شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان ادامه داد: قرار است یک برنامه گسترده محلول پاشی و مقابله با آفات و غنی سازی جنگل در این جنگل‌ها اجرا شود چرا که جنگل‌ها ریه‌های تنفسی استان و کشور هستند و حیات استان به حیات این درختان وابسته است.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.