غلامی گفت: شاخص‌های علوم پژوهشی در سطوح بالایی از جایگاه علمی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بیست و هشتمین آئین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری اظهار کرد: هر سال سنت تقدیر و بزرگداشت از اساتید برگزیده و مراکز پژوهشی را داشته ایم.

او افزود: در دو سال گذشته به دلیل شیوع بیماری احتیاط‌ها بیشتر شده و دنبال فرصت‌های مناسبی برای برگزاری بودیم، بنابراین بنده تاکید کردم تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید آن را برگزار کنیم.

غلامی تصریح کرد: در تلاش بودیم تا همواره در جامعه وضعیت آموزش عالی کشور را با یک نگاه جامع به مردم نشان دهیم و در همین فضای نگاه جامع بتوانیم برای آینده تدابیر لازم را داشته باشیم.

وزیر علوم ادامه داد: آنچه در معرض نقد قرار دارد، این است که وزارت علوم چه کاری کرده است؟ در واقع، آموزش عالی کشور ما با تغییر و دگرگونی که در انقلاب اسلامی اتفاق افتاد در دوره‌ای کمتر از دوره بیست ساله توانست وظیفه خود را در تربیت نیروی انسانی ایفا کند.

غلامی گفت: بنابر موضوعات گفته شده در عرصه آموزش عالی کشور در جهان به آن افتخار می‌کنیم و توانستیم جایگاه مهمی را در مجامع علمی دنیا به دست آوریم.

وزیر علوم اضافه کرد: در یک نقطه زمانی، همزمان به بحث پژوهش توجه خوبی داشتیم، همچنین شاخص‌های علوم پژوهشی در سطوح بالایی از جایگاه علمی قرار دارد. کمتر از دو دهه گذشته توجه به کار بست پژوهش‌ها که خود حاصل عملکرد جامعه علمی در تربیت نیروی انسانی و جوان و دانشجو بوده به سمت کار بست در جامعه سوق داده شده است.

او ادامه داد: به سمت صعود یافته‌های علمی در قالب‌های مختلف و نگاه‌های برنامه ریزی منسجم و متکی به علوم جدید هستیم، بنابراین باید تمامی این دستاورد‌ها را مناسب با زمان خاص خود در مقابل دید عموم قرار دهیم.

غلامی گفت: خیلی وقت‌ها شاید فضا‌هایی که در حاشیه انتظارات هر مجامع علمی شکل می‌گیرد، فاقد مطالب کافی و کامل از موضوع باشد و باعث شود که این تصور پیش آید که جامعه علمی ما احیانا کم کاری کرده یا به سمت برآورده کردن نیاز‌های جامعه حرکت نکرده است، در حالیکه این به اذعان همه دانشمندان، نخبگان، محققان و ... حرکت قابل توجهی کرده است.

او ادامه داد: در فضاهای علمی نیازمند یک فضای آرام و به دور از تنش و یک فضای پر از امید و نیاز هستیم، این نیاز یک نیاز ضروری است برای اینکه بتوانیم آرامش فکری و تمرکز اندیشه را در امیدهای علمی فراهم کنیم. طی سال گذشته تمام تلاش آموزش عالی کشور این بوده که فضای آرام در محیط های دانشگاهی شکل بگیرد، علی رغم اینکه در سطح جامعه به دلایل مختلف نگرانی ها زیاد بوده، اما تلاش کرده ایم تا محیط های دانشگاهی آرامی داشته باشیم و این موضوع اتفاق افتاد و بخش بیشتری از آن حاصل تلاش مدیران دانشگاهی و مراکز پژوهشی ما بوده است.

وزیر علوم گفت: امیدواریم که در ماه‌های پیش رو و سال‌های آینده به نحو شایسته‌ای این محدودیت‌ها کمتر شود و شاهد شکوفایی عمیق‌تر و گسترده تری از حوزه علم و دانش و فناوری باشیم.

او بیان کرد: از ایجاد رشته های جدید استقبال شده است و حتما باید دانشگاه ها محل پیشنهاد رشته های جدید باشند. قطعا ستاد وزارت علوم این ظرفیت و توان این موضوع را ندارد و نباید هم از آن انتظار داشت که به این مسئله ورود پیدا کند، بلکه باید از پیشنهاد هایی که مطرح می شود، حمایت کند.

غلامی تاکید کرد: رشته های بین رشته ای در دانشگاه ها قطعا باید در آینده با شتاب بیشتری شکل بگیرد، متاسفانه در یک دوره ای جداسازی بخش هایی از آموزشی عالی و تشکیل دو مرکز آموزش عالی در حوزه های علوم پزشکی و غیر پزشکی به جدایی بین رشته ها دامن زد هر چند که آن ها در حوزه خود موفق بودند.

وزیر علوم ادامه داد: آنچه که اتفاق میوفتد در کشور ما و آن سوق پیدا کردن استعداد های تحصیلی دبیرستان های ما به سمت یک گروه‌ آموزشی خاص، یعنی به سمت گروه علوم تجربی است که عموما هم چند رشته خاصی را هدف گذاری می کنند و این موضوع خسارت زیادی را به همراه خواهد داشت.

غلامی افزود: باید تلاش کرد به خصوص آموزش هایی که می تواند در حوزه مسائل آموزشی تربیتی کمک کنند به آموزش پرورش پیشنهاد و یا راهکار ارائه دهند تا در توضیح استعداد ها بر حسب علاقه و ظرفیت های دانشی و علمی دانش آموزان  و دانشجویانی که وارد دانشگاه می شوند در یک بستر مناسب اعم از رشته های تحصیلی و هم علائق شخصی ورود پیدا کنند و بتوانند در آینده بدرخشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امیدواریم که در ماه های پیش رو و سال های آینده به نحو شایسته ای این محدودیت ها کمتر شود و دست و بال مجموعه کشور و دانشگاه ها و دولت برای فراهم کردن امکانات و بسترها و فعالیت های علمی بیشتر از آنچه که بوده شود و شاهد شکوفایی عمیق تر و گسترده تری از حوزه علم و دانش و فناوری باشیم. در بحث تحول آموزش عالی کشور قطعاً تحول اتفاق افتاده و هم باید اتفاق بیفتد و هم پویایی علم و دانش باید در محیط های دانشگاهی خود را بهتر بشناسد.

غلامی گفت: در این مدت تلاش کردیم ارزشها و شاخص‌های آموزش عالی حفظ شود و در همین رابطه، آیین‌نامه ارتقا اعضای هیات علمی با شاخص‌های متعدد و بسیار دقیق و با جزئیات مورد بازنگری قرار گرفت که امیدواریم مورد تصویب قرار گیرد تا در ارزیابی‌ها موثر باشد.

وی اظهار کرد: اعتقاد دارم باید قدردان سرمایه‌های علمی جامعه باشیم. اینها گنجینه‌های پربها و بی بدیل هستند که هم باید برای داشتن آنها خداوند را شکر کنیم و هم برای بهره بردن از وجود ارزشمندشان تلاش کنیم. از ظرفیت‌‌های جوان و نخبه علمی کشور نیز نباید غفلت کنیم. کرسی‌های آموزش عالی کم‌کم باید به نسل‌های جوان، تاثیرگذار و دانشمند تحویل شود تا جامعه از وجود آنان بهره ببرد. باید تلاش شود تعداد استادانی که دارای ویژگی‌های برتر و نمونه هستند در دانشگاه‌ها افزایش یابند.

وزیر علوم دولت دوازدهم در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت تقویت و گسترش اخلاق در محیط‌های علمی و دانشگاهی تاکید کرد: این مهم باید در اولویت استادان قرار گیرد. کلاس‌های درس قبل از آموزش علم، محل آموزش و توصیه به اخلاق باشد. تربیت دانشجو صرفاً دادن حجم زیادی از اطلاعات علمی نیست. باید توجه ویژه به اخلاق و زیست سالم را در آنها نهادینه کن

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.