در این گزارش ۴ صورت مالی کاربردی در تحلیل بنیادی که مورد استفاده تحليلگران بنيادی است را معرفی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سرمایه‌گذاران برای موفقیت در بازار سرمایه به ابزارهای مختلفی مانند تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال نیاز دارند. تحلیلگرانی که رویکرد بنیادی را انتخاب می‌کنند، از صورت‌های مالی در تحلیل بنیادی استفاده می‌کنند. صورت مالی ابزاری برای بررسی وضعیت مالی شرکت‌ها است. در ادامه ابتدا تحلیل بنیادی را تعريف می‌کنیم و پس از آن به معرفی صورت‌های مالی مهم و کاربرد آن‌ها در تحلیل بنیادی می‌پردازیم.

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی روشی از تحلیل است که تلاش می‌کند ارزش ذاتی یا واقعی شرکت‌ها و سهم‌ها را ارزیابی کند. در تحلیل بنیادی فاکتورهای موثر بر ارزش دارایی در نظر گرفته می‌شوند؛ معیارهایی مانند وضعیت شرکت، وضعیت صنعت، وضعیت سیاسی و اقتصادی و ... . هدف نهایی از تحلیل بنیادی، تعیین قیمت واقعی است؛ قیمتی که خریدار یا فروشنده آن را با قیمت فعلی دارایی مقایسه می‌کند. این که قیمت فعلی از ارزش واقعی سهام کمتر باشد، نشانه‌ای برای خرید و اگر قیمت فعلی بیشتر از ارزش واقعی باشد، نشانه فروش محسوب می‌شود. تحلیل بنیادی معتقد است قیمت سهم‌ها در بلندمت به سمت ارزش واقعی آن‌ها حرکت خواهد کرد.

تحلیلگر بنیادی از داده‌های واقعی برای ارزیابی شرکت‌های مورد نظر استفاده می‌کند. صورت‌های مالی از جمله همین داده‌های واقعی و منبع مناسبی برای استخراج اطلاعات است. استفاده از صورت‌های مالی به تحلیلگر در تحلیل و ارزیابی وضعیت بنیادین یک شرکت کمک می‌کند. تحلیلگر موفق باید بداند که گزارش‌های مالی چه اطلاعاتی را شامل می‌شوند. به این ترتیب، با توجه به نکاتی که این گزارش‌ها در اختیار او می‌گذارند، می‌تواند بازده بیشتری از سرمایه‌گذاری خود کسب کند.

انواع صورت‌های مالی در تحليل بنیادی

صورت‌های مالی مختلفی برای تحليل بنيادی وجود دارد. این صورت‌ها وضعيت و ساختار مالی شرکت، ميزان سودسازی و البته میزان انعطاف‌پذیری شركت‌ها را نشان می‌دهند. با بررسی صورت‌های مالی شركت‌ها، از نوع فعاليت آن‌ها در گذشته مطلع می‌شویم و در مورد آینده آن‌ها قادر به پیش‌بینی خواهیم بود. به عبارتی، با مقایسه وضعيت كنونی شركت‌ها و وضعیت گذشته‌شان، می‌توان سودآوری شركت در آينده را پیش‌بینی کرد.

در ادامه 4 صورت مالی کاربردی در تحلیل بنیادی که مورد استفاده تحليلگران بنيادی است را به طور مختصر معرفی می‌کنیم:

ترازنامه

از مهم‌ترين صورت‌های مالی کاربردی در تحليل بنيادی ترازنامه شركت يا بنگاه اقتصادی است. ترازنامه به طور خلاصه وضع مالی شركت را در تاريخی مشخص نشان می‌دهد. دارايی‌، بدهی و سرمايه سه قسمت اصلی تشكيل‌دهنده ترازنامه هستند. با استفاده از ترازنامه در تحليل بنيادی، نسبت به منابع و مصارف شركت اطلاعاتی به دست می‌آوریم. علاوه بر این، با استفاده از ترازنامه می‌توان مشخص کرد كه چه ميزان از دارایی‌های شركت متعلق به صاحبان سرمايه و چه ميزان از آن مربوط به بدهی‌های شركت است.

صورت حساب گردش وجوه نقد

صورت حساب گردش وجوه نقد، جريان‌های وجه نقد و به طور کل ورودی و خروجی شركت را در یک دوره زمانی نشان می‌دهد. با صورت حساب گردش وجوه نقد می‌توان اطلاعاتی در زمينه توان شركت در ايجاد جريان‌های نقدی در آينده به دست آورد. بنابراین می‌توان توانایی شرکت در عمل به تعهدات خود را ارزیابی کرد. در نهایت با استفاده از نتايج به دست آمده و تعیین مناسب بودن شرکت برای سرمايه‌گذاری، تصمیم نهایی برای انجام سرمایه‌گذاری گرفته می‌شود.

صورت حساب سود و زيان

صورت حساب سود و زیان یکی دیگر از صورت‌های مهم در تحليل بنيادی است که عملكرد مالی شركت يا واحد تجاری را طی دوره مالی مشخص می‌کند. به این ترتیب می‌توان دریافت كه شركت طی سال مالی مورد نظر چه مقدار درآمد و هزينه داشته است و چه مقدار سود برای هر سهم آن تولید شده است.

تحليلگران بنيادی و فعالان حوزه سرمایه‌گذاری با استفاده از صورت‌ سود و زیان می‌توانند اطلاعات مختلفی را درباره عملکرد شرکت استخراج کنند و مورد بررسی و سنجش قرار دهند. صورت سود و زيان شامل درآمدها، هزينه‌ عملياتی، سود و زيان عملياتی، هزينه‌های مالی و... است. درآمدها در صورت‌ مالی خود شامل دو دسته درآمد عملياتی و درآمد غير عملياتی می‌شوند. در ادامه درآمد عملیاتی و درآمد غیر عملیاتی را به طور کوتاه تعریف می‌کنیم.

  • درآمد عملياتی: درآمدهايی كه از فعاليت‌های اصلی و مستمر شكل گرفته‌اند. برای مثال درآمدهای حاصل از فروش محصولات توليدی، كه درآمدهای عملياتی تكرارپذير هستند.
  • درآمد غير عملياتی: درآمد غیر عملیاتی از عمليات اصلی شركت به دست نمی‌آید. برای نمونه درآمدهای حاصل از فروش زمين یا ملک تكرارپذير نيستند و در دسته درآمد غيرعملياتی شركت قرار می‌گیرند.

صورت حساب سود و زيان جامع

صورت حساب سود و زیان جامع از دیگر صورت‌‌های مالی کاربردی در تحليل بنيادی است. سرمايه‌گذاران از طريق این اطلاعات قادر به سرمايه‌گذاری بهتر هستند. صورت حساب‌های سود و زیان جامع از آنجایی با اهمیت شدند که بعضی از درآمدها و هزينه‌های شركت‌ها در صورت سود و زیان آن شرکت درنظر گرفته نمی‌شوند. گاهی این مبالغ مستقيم به حساب حقوق صاحبان سرمايه واريز می‌شود اما گاهی سرمايه‌گذاران برای تصمیم‌گیری خود باید از تمام هزينه‌ها و درآمدهای شرکت در دوره، آگاهی كامل داشته باشند. به این ترتیب صورت حساب سود و زیان جامع طراحی و برای شرکت‌ها تهیه شده است. سود و زيان خالص دوره، تعديلات سنواتی و ساير درآمدها و هزينه‌هایی كه در صورت حساب سود و زيان وارد نمی‌شوند، در این صورت مالی وارد و محاسبه می‌شود.

سخن آخر

با تحلیل بنیادی ارزش حقیقی یک سهم یا دارایی به طور واقعی محاسبه می‌شود. یکی از این ابزارهای کاربردی در تحلیل بنیادی، صورت‌ مالی است که با استفاده از آن‌ می‌توان وضعیت مالی شرکت‌ را بررسی کرد. ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع و صورت گردش وجوه نقد، هر کدام نکات مهمی را درباره یک شرکت به تحلیلگر ارائه می‌دهند. با بررسی این گزارش‌ها می‌توان دریافت که توانایی مالی شرکت در پرداخت سود سهامداران چقدر است. علاوه بر این، توانایی گسترش فعالیت‌ها، میزان بدهی‌ها، سرمایه یا نقدینگی موجود در شرکت و در نهايت اهداف مالی شرکت با این اطلاعات تا حد زیادی مشخص می‌شود. همه این موارد نیز برای رسیدن به ارزش حقیقی یک سهم به تحلیلگران کمک بسیاری می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار