قاسم نهاوندی با اشاره به رسالت ذاتی سازمان حفاظت محیط زیست، به عنوان نهاد نظارتی از دستگاه‌های متولی خواست تا به منظور حفظ سلامت و بهداشت عمومی از آبیاری مزارع و سبزیجات با آب تصفیه نشده فاضلاب جلوگیری به عمل آورند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، قاسم نهاوندی، معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس با اشاره به رسالت ذاتی سازمان حفاظت محیط زیست، به عنوان نهاد نظارتی از دستگاه‌های متولی خواست تا به منظور حفظ سلامت و بهداشت عمومی از آبیاری مزارع و سبزیجات با آب تصفیه نشده فاضلاب جلوگیری به عمل آورند.

او افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کمبود آب متاسفانه شاهد استفاده غیرمجاز از فاضلاب‌های تصفیه نشده در برخی از نقاط کشور و استان هستیم.

نهاوندی اضافه کرد: این اقدام علاوه بر ایجاد آلودگی در خاک و آب‌های زیر زمینی به دلیل اینکه محصولات کشاورزی مستقیماً در زنجیره غذایی شهروندان قرار می‌گیرد، تهدیدات بسیاری را برای انسان‌ها فراهم می‌آورد.

نهاوندی تصریح کرد: بند۴ مصوبه شماره ۱۲۰، ۱۹۷/ت ۶۹، ۳۷۹ ه، مورخ ۲۸/ ۷/ ۸۶ هیئت محترم دولت صراحتا عنوان می‌کند: استانداری‌های سراسر کشور با همکاری وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و علوم پزشکی موظفند از آبیاری مزارع با فاضلاب تصفیه نشد، جلوگیری به عمل آورند.

این مقام مسوول تاکید کرد: ضروری است از سوی دستگاه‌های مسئول پیگیری‌های لازم در این خصوص به عمل آید و سازمان حفاظت محیط زیست نیز آمادگی هرگونه همکاری تا حصول نتیجه را خواهد داشت

معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس تاکید کرد: در حوزه پیشگیری از رهاسازی فاضلاب به رودخانه‌های منتهی به شرق شیراز و تالاب مهارلو در دوسال گذشته اقدامات مفید و مستمری صورت گرفته و بخش زیادی از آلودگی‌های زیست محیطی از جمله تخلیه شبانه روزی ۱/۲ متر مکعب در ثانیه از فاضلاب خام توسط سازمان آب و فاضلاب استان رفع و مابقی آلودگی‌ها در دست اقدام است و پیگیری‌های این اداره کل با هماهنگی مراجع قضایی استان، استانداری فارس و مجمع نمایندگان استان کماکان در حال پیگیری است.

در دو ماهه اخیر برای پیگیری موثر رفع آلودگی‌ها دو جلسه با حضور رئیس مجمع نمایندگان استان دکتر پاک فطرت و معاون امور عمرانی استانداری و مدیران کل دستگاه‌های ذیربط تشکیل و تصمیمات لازم برای رفع آلودگی‌ها اتخاذ شده و در دست پیگیری است، اما از آنجا که وجود بخشی از چنین آلودگی‌های زیست محیطی در پایاب هر کلانشهری اجتناب ناپذیر است، اقدامات قانونی برای مقابله با کشت با فاضلاب که به نوعی تهدید علیه بهداشت عمومی است، از اهم مسائل در حوزه بهداشت عمومی است و انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی به وظایف قانونی خود عمل کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار