متولی زاده گفت: باتوجه به خشکسالی بی سابقه در کشور و کاهش بارندگی، امسال چیزی بالغ بر ۷ هزار مگاوات تولید نیروگاه‌های برق آبی را از دست دادیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسن متولی زاده مدیر عامل توانیر در نشست خبری که امروز در توانیر برگزار شد، گفت: امسال، سال بی سابقه‌ای در صنعت برق کشور بود، در ۵۰ سال گذشته این میزان خشکسالی بی سابقه بوده و ۷ هزار مگاوات تولید نیروگاه‌های برق آبی را از دست داده‌ایم.

او ادامه داد:  ۵ درجه افزایش دما در فروردین امسال نسبت به سال گذشته بی سابقه بوده که ۵ مگاوات افزایش مصرف برق کشور را به دنبال داشته، همچنین ورود رمز ارز هم بی علت نبوده و باعث کمبود برق در کشور شده است.

مصرف برق بالا برود، مجبور به اعمال محدودیت هستیم

متولی زاده بیان کرد: در حال حاضر میزان مصرف برق ۵۴ هزار مگاوات است، من از همه افراد تقاضا دارم که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، مسئله برق مسئله مهمی است و نکات راحت تری وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان مصرف برق را کاهش داد.

او ادامه داد: خواهش ما از مشترکان این است که ما را همراهی کنند تا این شرایط را پشت سر بگذاریم اگر مصرف بالا برود، مجبور به اعمال محدودیت در صنایع فولاد هستیم که این صنایع برای بیماران کرونایی در حال ساخت مخازن کپسول هستند و نباید ما با این وجود موجب اختلال در تنفس بیماران شویم.

متولی زاده افزود: با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های وزارتخانه‌های نیرو و صمت، وزارت نیرو با درخواست وزارت صمت مبنی بر اعلام آمادگی احداث ۱۰ هزار و ۵۳۶ نیروگاه حرارتی جدید موافقت کرد.

مدیر عامل توانیر گفت: آمادگی داریم که نیروگاه‌های گازی خود را برای تبدیل به سیکل ترکیبی در اختیار صنعت قرار دهیم.

متولی زاده با بیان اینکه ۸۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور وجود دارد و حتی در تلاش هستیم با حمایت از مردم در پشت بام‌ها سلول‌های خورشیدی جهت تامین برق نصب شود، گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد انرژی کل کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود.

در ادامه این نشست رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور گفت: ما هفته گذشته و این هفته اطلاعیه صادر کردیم مبنی بر اینکه مصرف برق به شدت افزایش یافته است به طوری که ۱۰ هزار مگاوات یعنی ۲۰ درصد افزایش مصرف گزارش شده است.

او ادامه داد:  حدود ۲۱۰ هزار ماینر در یک سال گذشته کشف شده است که معادل یک نیروگاه ۸۰۰ مگاواتی این ۲۱۰ ماینر‌ها برق مصرف کرده‌اند، تا الان ۲۷ درصد شناسایی ماینر از سوی افراد بوده است.

رجبی مشهدی گفت: خوشبختانه در نیروگاه نکا در حال تلاش هستیم که از آب دریا برای نیروگاه برق آبی استفاده کنیم، با توجه به مصرف بالا که اتفاق افتاده امیدواریم خاموشی اعمال نشود.

سخنگوی صنعت برق کشور تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل افزایش مصرف برق، کولر‌های گازی هستند و طبق پیش بینی هواشناسی از هفته آینده کاهش دما در کشور داریم که امیدواریم به دنبال آن مصرف برق کاهش پیدا کند.

صادرات برق را به حداقل رسانده‌ایم

او ادامه داد: در بخش صنعت سیمان هم محدودیت در بخش شبانه برداشته شده است و در بخش روز هم با ۶۰ درصد توان در حال تولید هستند.

رجبی مشهدی بیان کرد: بر اساس پیش بینی‌ها، شهریور امسال هم هوا ۲ درجه نسبت به سال گذشته گرم‌تر می‌شود.

سخنگوی صنعت برق در خصوص قیمت تمام شده برق اضافه کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده برق با سوخت یارانه‌ای ۱۹۳ تومان بر کیلووات ساعت است.

او افزود: تمام کشور‌های دنیا بخش کوچکی از نیاز خود را تبادل می‌کنند و این در کشور ما صدق می‌کند، ما با تمامی کشور‌هایی که ارتباط خاکی داریم، انتقال برق داریم ولی با توجه به کمبود برق در کشور، صادرات برق برای تامین داخل را به حداقل رسانده‌ایم.

وزارت نیرو خریدار برق تولیدی نیروگاه‌های کوچک

رجبی مشهدی تصریح کرد: وزارت نیرو اعلام کرده است که اگر صنایع یا هر جای دیگری که نیروگاه کوچکی دارد و برق مازاد داشته باشند ما آن را به قیمت ۳۸۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت می‌خریم، در حالی که برقی که می‌فروشیم ۸۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است. در مورد سوخت آن هم با وزارت نفت هماهنگی‌هایی صورت گرفته است.

سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: صادرات برق ایران به خاک افغانستان امروز ۱۳ مگاوات است، ولی هفته گذشته ۱۰۰ مگاوات صادرات به خاک افغانستان داشته‌ایم و روند برق رسانی طبق قرارداد است، ولی صادرات برق به خاک عراق نداریم، سال گذشته ما ۲ هزار مگاوات صادرات برق داشته‌ایم، ولی با توجه به نیاز انرژی داخل، صادرات برق به ۱۵۰ مگاوات رسیده است.

رجبی مشهدی تصریح کرد: روزانه ۲۳۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف برق کشور برای زمستان است، طبق توافق با شرکت پخش و پالایش، تا قبل آبان ماه امسال مخازن گازوئیل را پر می‌کنیم، ولی متاسفانه ۲۰ درصد مخازن ما نسبت به سال گذشته خالی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار