مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: مهمترین راه حل مشکلات خبرنگاران تنظیم و تصویب و اجرای نظامنامه صنفی برای این قشر فرهیخته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، محمدحسین اسماعیلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: مساله خبر و خبرنگاری در کشور ما در تار و پود اجتماع تنیده شده و امروز رسانه به بالاترین میزان تاثیرگذاری خود در جامعه رسیده است.

اسماعیلی افزود: در عصر ارتباطات، خبر به یک محصول ارتباطی تأثیرگذار و هدایت کننده افکار عمومی تبدیل شده و بسیاری از کشورها، احزاب و گروه‌ها از آن در جهت پیشبرد اهداف خود بهره‌گیری می‌کنند و از این روست که برخی کشور‌ها که از سال‌ها قبل برای راه اندازی شبکه‌های خبری صوتی، تصویری و مکتوب سرمایه گذاری گزاف و سرسام آوری کرده‌اند و هدایت افکار عمومی و بهره برداری از آن را دنبال می‌کنند.

او تصریح کرد: در این راستا خبرنگار نیز به عنوان متولی در امر خبر و اطلاع رسانی و هدایت کننده جریان خبری در جامعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند افکار عمومی را هدایت و یا از واقعیت‌ها دور و منحرف کند.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به نقش خبرنگاران در حل مسائل و مشکلات مردم، اضافه کرد: با این حال به نظر می‌رسد خبرنگاران آن اندازه که در حل مشکلات مردم خبره هستند در درمان مشکلات صنفی خود با مشکل مواجهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با بیان اینکه اگرچه سال‌هاست خبرنگاری را دیگر نمی‌توان یک شغل برشمرد، گفت: بیشتر فعالان این حوزه از روی علاقه در این فعالیت دوام آورده‌اند، اما باید پذیرفت که مسائل متعددی موجب شده است تا بسیاری از فعالان این حوزه امروز درگیر مشکلات اساسی باشند.

او بیان کرد: در کنار نبود ثبات شغلی، حقوق و دستمزد پایین و نداشتن بیمه مسائل صنفی خبرنگاران مهمترین مشکل فعالان در این حوزه است که باید یک نظامنامه صنفی دقیق و جامع برای این قشر تدوین، تصویب و سپس اجرایی شود.

این مسئول تصریح کرد: متاسفانه مشکلات صنفی شغل خبرنگاری این حرفه را با مخاطرات زیادی روبرو کرده که موضوع ثبات شغلی یکی از این موارد است، به عنوان مثال یک خانم خبرنگار که سال‌ها در یک نشریه یا رسانه کار کرده وقتی به مرخصی زایمان می‌رود آیا تضمینی وجود دارد که پس از این ایام دوباره بتواند در حرفه خود در آن رسانه به کار مشغول شود.

اسماعیلی اضافه کرد: تشکیل خانه مطبوعات، انجمن‌های متعدد رسانه‌ای و روزنامه نگاری و اقداماتی از این دست با هدف پیگیری مسائل صنفی خبرنگاران در طول سال‌های متمادی انجام گرفته، ولی نتوانسته چاره اساسی برای این مشکلات باشد از این رو به نظر می‌رسد ورود جدی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و مجلس شورای اسلامی می‌تواند در این زمینه کارگشا و اثربخش باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با بیان اینکه نظامنامه صنف خبرنگاران در درجه اول این حرفه را به عنوان یک شغل رسمی در کشور تثبیت می‌کند، افزود: بنابراین زمانی که خبرنگاری به عنوان یک شغل رسمی به تصویب رسید، این شغل تمامی قوانین و مقررات موضوع از جمله قانون کار، قانون بیمه، مالیات، مسکن، قوانین بانکی، قوانین صنفی و کارفرمایی را شامل می‌شود و می‌تواند بسیاری از موانع پیش روی خبرنگاران را از بین ببرد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.