رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:

مناسب‌ترین روش‌های نوین آبیاری در کشاورزی خوزستان، کشت‌های ردیفی است

امیری زاده گفت: بیشتر کشت‌های اجرایی در خوزستان کشت‌های ردیفی است که مناسب روش‌های نوین آبیاری بوده و برای کشاورز به صرفه‌تر خواهد بود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، خدارحم امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در نشست کارگروه مدیریت روش‌های آبیاری گفت: خوزستان در سال‌های گذشته با خشکسالی و کاهش منابع آبی روبه‌رو بوده و چاره‌ای جز به کاری‌گیری روش‌های نوین آبیاری برای استفاده بهینه از منابع آب در این استان وجود ندارد.

او افزود: استفاده از روش سنتی آبیاری غرقابی که سال‌ها در خوزستان متداول بوده باید کنار گذاشته شود، چون منابع رو به کاهش آب استان پاسخگوی استفاده از روش‌های آبیاری غرقابی نیست.

امیری زاده با بیان اینکه ظرفیت اجرای سالانه ۱۰ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در خوزستان وجود دارد، بیان داشت: بیشتر کشت‌های اجرایی در استان کشت‌های ردیفی هستند که مناسب روش‌های نوین آبیاری است و برای کشاورز استفاده از آبیاری نوین به صرفه‌تر خواهد بود که می‌تواند زمین‌های بیشتری را زیرکشت ببرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد تسهیلات آبیاری نوین از سوی دولت پرداخت می‌شود، تصریح کرد: سهم آورده کشاورز برای استفاده از آبیاری نوین تنها ۲۰ درصد است و این یک فرصت استثنایی برای تبدیل روش آبیاری سنتی به پیشرفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: با همکاری سازمان آب و برق با به کارگیری روش‌های تشویقی برای کشاورزانی که از سامانه نوین آبیاری استفاده می‌کنند، می‌توان کشاورزان دیگر را به استفاده از این روش ترغیب کرد.

او بر توسعه آموزش و برنامه‌های ترویجی در جهت توسعه آبیاری نوین در زمین‌های کشاورزی تاکید کرد و افزود: خوزستان حدود ۲.۲ میلیون هکتار زمین قابل کشت دارد ولی زمین‌های زیرکشت آن حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار است که با توسعه آبیاری نوین می‌توان کل زمین‌ها را زیرکشت برد.

در ادامه عباس ساکی مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه پارسال ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از زمین‌های استان شبکه آبیاری نوین اجرا شده گفت: این در حالی است که سطح در نظر گرفته شده برای خوزستان یک هزار و ۵۰۰ هکتار بود، همچنین بیشترین سطح اجرا شده شبکه آبیاری نوین، مربوط به مناطق شوش، رامهرمز، شادگان، حمیدیه و کارون بود.

او افزود: اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای سامانه‌های آبیاری نوین برای امسال یک هزار میلیارد ریال است که نسبت به پارسال ۲ برابر شده است.

محمد حسنی نسب مدیر باغبانی جهادکشاورزی خوزستان در پایان بیان داشت: برخی از چشمه‌های دائمی استان در حال خشک شدن هستند، بنابراین علاوه بر انتقال آب در لوله باید حوضچه‌های ذخیره آب در باغ‌ها در نظر گرفته شود تا خشکسالی و کمبود منابع آب سبب نابودی و آسیب رسیدن به باغ‌ها نشود.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.