بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ و بحران کووید ۱۹ در ژاپن

کمتر از ۱۰ روز دیگر بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز مانند بازی‌های المپیک زیر سایه سنگین ویروس کرونا برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از یک سال تأخیر به علت شیوع ویروس مرگبار کرونا و همه گیری بیماری کووید ۱۹، بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو سرانجام طی روز‌های ۲۳ جولای تا ۸ آگوست در ژاپن و اکثر بدون تماشاگر برگزار شد. حالا در شرایطی مشابه مسابقات پارالمپیک توکیو  از ۲۴ آگوست آغاز خواهد شد.

در بازی‌های ۲ هفته‌ای المپیک توکیو ۱۱۰۰۰ ورزشکار و ۴۰۰۰ نفر از دیگر اعضای مرتبط با تیم‌ها از ۲۰۰ کشور شرکت داشتند. در بازی‌های پارالمپیک نیز حدود ۴۵۰۰ ورزشکار از ۱۶۰ کشور جهان در مسابقات شرکت خواهند کرد.

در تاریخ ۱۲۵ ساله بازی‌های المپیک از سال ۱۸۹۶ در آتن، که شامل ۳۲ دوره بازی‌های تابستانی و ۲۳ دوره بازی‌های زمستانی می‌شود، بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو به دلیل همه گیری کووید ۱۹ به عنوان بازی‌هایی کاملا غیر معمول در یاد‌ها خواهد ماند.

هشت سال پیش وقتی در سال ۲۰۱۳، میزبانی بازی‌های تابستانی ۲۰۲۰ به توکیو اعطا شد، ژاپنی‌ها با شور و شوق در سراسر کشور شعار بازسازی ویرانی‌های زلزله بزرگ شرق ژاپن در سال ۲۰۱۱ را سرلوحه کار خود قرار دادند. با این حال، از اواخر سال ۲۰۱۹ همه گیری کووید ۱۹ به طور چشمگیری وضعیت جهان را تغییر داد و ژاپن را مجبور کرد بازی‌های تابستانی ۲۰۲۰ را به مدت یک سال به تعویق بیندازد.

برخلاف انتظارات، در طول این یک سال وضعیت بهتر نشد و جهان از جمله ژاپن هنوز هم از همه گیری کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۱ رنج می‌برد.

امسال با وجود مخالفت‌های گسترده مردم ژاپن، کمیته بین المللی المپیک (IOC)، به ریاست توماس باخ، ژاپن را تشویق کرد تا بازی‌های تابستانی توکیو را طبق برنامه قبلی برگزار کند. با این حال، با توجه به گسترش بیش از پیش ویروس کرونا در جهان و به ویژه در ژاپن، کمیته برگزاری المپیک توکیو مجبور شد ابتدا در ماه مارس حضور تماشاگران خارجی و سپس در ماه ژوئیه حضور تماشاگران داخلی را در اکثر ورزشگاه‌ها ممنوع کند.با شیوع بیشتر کووید ۱۹ حتی مراسم حمل مشعل نیز در چندین استان از جمله توکیو لغو شد.

برای جلوگیری از شیوع این بیماری مرگبار دولت ژاپن از آوریل گذشته چهار بار وضعیت فوق العاده اعلام کرده است. با این حال، هرچه دولت وضعیت اضطراری بیشتری اعلام می‌کند، تأثیر آن کمتر است. در واقع، در چهارمین وضعیت اضطراری فعلی (از ۱۲ ژوئیه تا ۲۲ آگوست)، تردد افراد نسبت به قبل افزایش یافته است.علاوه بر ورزشکاران و دیگر اعضای تیم‌های ورزشی، هزاران خبرنگار در یک شهر توکیو، گرد هم آمدند و این روند در بازی‌های پارالمپیک هم تکرار خواهد شد.

وضعیت واکسیناسیون در ژاپن هم چندان رضایت بخش نیست این کشور هنوز موفق به تولید واکسن‌های داخلی نشده و اگرچه به نظر می‌رسد دولت ژاپن موفق به دریافت واکسن از شرکت‌های دارویی خارجی شده است، میزان واکسیناسیون فعلی رضایت بخش نیست.

از قضا، همزمان با شروع بازی‌های المپیک، موج پنجم کووید ۱۹، که پیش بینی می‌شد بدترین موج باشد، خود را نشان داد و روزانه هزاران نفر را مبتلا کرده است.

نظرسنجی‌ها در ژاپن نشان می‌دهد که بیش از نیمی از مردم ژاپن با برگزاری بازی‌های المپیک در این بحران بهداشت عمومی مخالف بودند. اگرچه تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی (WHO)، که برای بازی‌ها در توکیو حضور داشت، در سخنرانی خود اطمینان داد که ژاپن می‌تواند با خیال راحت میزبان این رویداد باشد، بیش از ۵۰۰ نفر از افراد مرتبط با بازی‌های المپیک به ویروس کرونا مبتلا شدند و حدود ۳۰ نفر از ورزشکاران حاضر در المپیک توکیو به دلیل بیماری کووید ۱۹ نتوانستند در مسابقات خود شرکت کنند.

حالا نوبت به بازی‌های پارالمپیک توکیو رسیده است. با توجه به شرایط موجود، بازی‌های پارالمپیک هم در فضایی مشابه برگزار خواهد شد. تدابیر امنیتی و باید و نباید‌هایی که ورزشکاران واعضای تیم‌ها باید رعایت کنند از سوی کمیته برگزاری بازی ها،کمیته بین المللی المپیک / پارالمپیک در کتابچه‌ای گردآوری شده و در اختیار آن‌ها گذاشته شده است.

به احتمال زیاد رقابت‌های پارالمپیک هم در توکیو و شهر‌های مجاور بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد. قرار است روز دوشنبه درباره حضور تماشاگران در برخی از رشته‌ها تصمیم گیری رسمی انجام شود.

اندرو پارسونز، رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک (IPC)، مانند توماس باخ تأکید می‌کند که مطمئن است بازی‌ها با ایمنی کامل برگزار خواهند شد.این مقام برزیلی که عضو کمیته بین المللی المپیک است، گفت بازی‌های المپیک توکیو نقشه‌ای روشن برای فعالیت پارالمپیک ارائه داد و نمونه مثبتی بود از این که چگونه می توان مسابقات را امن و بی خطر برگزار کرد.

او گفت:"بازی‌های المپیک ثابت کرده است که تدابیر مقابله با کووید ۱۹ (که در کتابچه بازی‌ها آمده) جواب داده است. این امر می‌تواند به ما اعتماد به نفس بدهد تا خود را برای بازی‌های پارالمپیک آماده کنیم. "

پارسونز در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که ژاپن روز شنبه اعلام کرد که آمار روزانه موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در این کشور برای اولین بار از مرز ۲۰ هزار نفر گذشت. از این میزان ۵، ۷۷۳ مورد جدید در توکیو گزارش شد و ۲۲۷ نفر با علائم شدید کرونا در بیمارستان بستری شدند.
با توجه به این آمار و ارقام انتظار می‌رود ورزشکاران پارالمپیکی هم در طول بازی‌ها از ابتلا به ویروس کرونا در امان نباشند و شاید مانند ورزشکاران المپیکی چند نفر از آن‌ها با بازی‌ها خداحافظی زودهنگامی داشته باشند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
artemis
۱۹:۳۳ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
اینا که مشکل واکسن دارن پس چطوری اینهمه واکسن به ما ایرانیا دادن؟؟ چرا برای خودشون نگه نداشتن؟؟؟ حتما واکسنا یه مشکلی داشته
آخرین اخبار