مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر گفت: از نیمه دوم شهریور برداشت انگور از باغ‌های این شهرستان آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، سید مهدی میرباقری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر گفت: بیش از ۱۱ هزار هکتار از اراضی شهرستان ملایر زیر پوشش محصول انگور است و سالانه بیش از ۲۴۰ هزار تن انگور در ملایر تولید می‌شود.

او با بیان اینکه از این میزان بیش از ۴۵ هزار تن به کشمش تبدیل می‌شود. افزود: بیشترین انگور تولیدی ملایر به کشمش تیزاب تبدیل و تحویل کارخانه‌های سبزه پاک‌کنی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر اضافه کرد: در زمان برداشت انگور باغداران از پودر کربنات پتاسیم، روغن سبزه و آب محلولی به نام «تیزاب» تهیه که از این محلول برای خشک کردن انگور و استحصال کشمش استفاده می‌کنند.

او با اشاره به اینکه همه ساله باغداران ملایری در این فصل به دنبال تهیه پودر کربونات پتاسیم (روغن سبزه) هستند افزود: پودر کربنات پتاسیم و روغن سبزه یک ماده حیاتی (تیزاب) برای تولید سبزه انگور صادراتی به شمار می‌رود و چنانچه نباشد و یا با کمبود مواجه شود، باغدار ان باید تا چند برابر قیمت از تیزاب‌های غیر استاندارد و صنعتی موجود در بازار خریداری کنند.

میرباقری زمان برداشت انگور در ملایر را از نیمه دوم شهریورماه دانست و تصریح کرد: برداشت انگور تا اواخر مهرماه ادامه دارد که پیش‌بینی می‌شود امسال نیز حدود ۲۴۰ هزار تن انگور از باغ‌های برداشت شود.

او از توزیع ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن روغن سبزه در بین باغداران ملایر در زمان برداشت انگور خبر داد و گفت: در این زمینه هماهنگی لازم برای فروش پودر کربنات و روغن سبزه در فروشگاه‌های معتبر انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با تاکید بر اینکه کشاورزان قبل از رسیدن کامل انگور اقدام به برداشت نکنند گفت: برداشت به موقع باعت افزایش کیفیت محصول و بازدهی بیشتر و بالا رفتن ارزش اقتصادی محصول می‌شود.

او با بیان اینکه زمان توزیع روغن سبزه نظارت جدی بر توزیع این نهاده‌ها در فروشگاه‌ها صورت می‌گیرد و ادارات مربوطه شامل اداره صمت، اتاق اصناف، شرکت تعاونی باغداران و پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر در این زمینه با جهاد کشاورزی همکاری دارند تاکید کرد: متاسفانه روغن‌های تقلبی در بازار موجود است و کشاورزان حتما باید برای تهیه روغن سبزه به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنند.

 انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.