رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: وزیر علوم دولت آتی باید با نگاهی جامعه محور و کامل به دانشگاه‌ها نگاه کند.

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتظارات جامعه دانشگاهی از وزیر علوم آینده اظهار کرد: وزیر علوم آینده باید به نسل‌های مختلف آموزش عالی توجه ویژه‌ای داشته باشد.

او افزود: لازم است تا وزیر علوم آینده تحولات نظام آموزش عالی را شاهد باشد و با دید جامعه محور و جامع و کاملی تمامی زوایای مشکلات دانشگاه‌ها را ببیند.

صالحی عمران تصریح کرد: رابطه مناسبی باید میان اقتصاد و آموزش شکل بگیرد و وزیر علوم دولت آتی بایستی میان آن دو ارتباط کاملی برقرار کند و به آن توجه داشته باشد.

او گفت: برنامه‌های توسعه یافتگی کشور مانند سند چشم انداز ۱۴۰۴ در دولت تدوین و در مجلس تصویب می‌شوند و سپس طبق روال عادی تبدیل به قانون خواهند شد. طراحی، اجرا و ارزشیابی ۳ قسمت مهم این برنامه‌ها هستند، اما همیشه در تمامی برنامه‌ها بین مطالب گفته شده، طراحی شده و اجرا شده هماهنگی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: خیلی تابع نظم و قانون برنامه‌های توسعه کشور نبوده ایم و شاید این موضوع به علت فرهنگ جامعه ما باشد، گاهی اوقات عمل نکردن به مطالب نوشته شده نشان از بی نظمی فکری ما در عقیده و عمل است که در حال حاضر بیشتر کارشناسان عقیده دارند که اکثر برنامه‌های توسعه یافته کشور بین ۲۰ تا ۳۰ درصد اجرایی می‌شود و همین عامل یک معظل جدی است.

او اضافه کرد: در سال ۱۴۰۴ یک برنامه چشم انداز ۲۰ ساله تحقق می‌یابد. با مشاهده تمام کشور‌های آسیای شمال شرقی، کره، سنگاپور، مالزی، ایرلند و ... به این نتیجه دست می‌یابیم که آن‌ها در یک برنامه ۲۰ ساله به توسعه دست یافتند، چرا که بین قوه مجریه، قوه مقننه و تمامی افراد اختلاف نظری در خصوص تحقق برنامه نوشته شده وجود نداشته است.

صالحی عمران تاکید کرد: گاهی اوقات برنامه‌های موجود در کشور یک ساله هستند و اصولا عادت نکرده ایم که خیلی نگاه به برنامه چشم انداز حتی در مجلس و دولت داشته باشیم، یعنی برنامه محور نبوده ایم تا بتوانیم براساس آن عمل کنیم؛ بنابراین این موضوع یک مشکل اساسی است و تا زمانی که اعتقاد در نظر و عمل به وجود نیاید به توسعه دست نخواهیم یافت.

ارتباط دانشگاه‌ها با بخش‌های مختلف باید وسیع‌تر شود

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: اگرچه دانشگاه‌ها تولید علم می‌کنند، اما نسل‌های جدید دانشگاهی و ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و اقتصاد و کسب و کار و فراوری‌های نوین و جامعه باید به معنای وسیعی شکل بگیرد و این‌ها مهم هستند.

صالحی عمران در پایان یادآوری کرد: آموزش عالی و دانشگاه‌ها دارای نسل‌های متفاوتی هستند که توجه به آن‌ها در سیاست گذاری‌های کلان جامعه به منظور توسعه و ارتقا بسیار مهم است و از این طریق ارتباط خوبی میان دانشگاه‌ها و صنعت شکل خواهد گرفت.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.