نخست وزیر انگلیس با حضور در پارلمان این کشور با نمایندگان درباره شرایط افغانستان گفتگو کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه‌ای پی تی ان، کی یر استارمر، رهبر حزب مخالف دولت انگلیس اوضاع کنونی افغانستان را فاجعه آمیز خواند.

بر این اساس، کی یر استارمر، رئیس حزب کارگر انگلیس پس از پایان صحبت‌های بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور در جلسه مجلس عوام انگلیس که به موضوع افغانستان اختصاص داشت، گفت: از رئیس پارلمان تشکر می‌کنم که جلسه امروز را برای بررسی این موضوع تشکیل دادند. در آغاز صحبت‌های خود تیراندازی وحشتناک در شهر پلیموث را محکوم می‌کنم. ما به خانواده‌های داغدار تسلیت می‌گوییم. ما باید اطمینان حاصل کنیم که سلاح‌های گرم به دست افراد خطرناک نرسند. همچنین باید به جرائم ناشی از نفرت بپردازیم که در اینترنت وجود دارد.

کی یر استارمر درباره افغانستان گفت: هفته‌ای که گذشت هفته‌ای فاجعه آمیز بود، فاجعه‌ای در حال شکل گیری است. بیست سال پیش گروه طالبان عمدتا کنترل افغانستان را در دست داشت. القاعده از کشور افغانستان به عنوان مکانی برای آموزش نیرو‌ها و پایگاهی برای ترور استفاده می‌کرد که از جمله شامل طراحی برای حملات وحشتناک یازدهم سپتامبر می‌شود. نقض‌های گسترده حقوق بشری وجود داشت، دختران اجازه تحصیل نداشتند، زنان نمی‌توانستند اشتغال داشته باشند و مجازات اعدام وجود داشت که همه این‌ها بدون دموکراسی تحمیل می‌شد.

وی افزود: از آن زمان به بعد یک دموکراسی شکننده در افغانستان ظهور یافت. این دموکراسی به هیچ وجه بدون نقص نبود، اما در این مدت هیچ حمله تروریستی بین المللی از افغانستان صورت نگرفت. زنان به آزادی‌هایی دست یافتند و در سمت‌هایی مشغول بکار شدند. مدارس و درمانگاه‌ها ساخته شدند و افغان‌ها به خود اجازه دادند که برای آینده‌ای بهتر رویا پردازی کنند.

رئیس حزب کارگر انگلیس گفت: این دستاورد‌ها بر اثر ایثار و فدارکاری‌ها بدست آمده بود. مردم افغانستان فداکاری کردند و شجاعانه در کنار متحدان خود در ناتو مبارزه کردند. نظامیان انگلیسی فداکاری کردند. بیش از ۱۵۰ هزار نظامی انگلیسی در افغانستان خدمت کردند که از جمله شامل نمایندگان این مجلس از هر دو جناح می‌شود. این نمایندگان و ده‌ها هزار نفری که در افغانستان مستقر شدند در شرایطی دشوار و چالش برانگیز خدمت کردند. حزب کارگر از تک تک این افراد تشکر می‌کند. اطمینان دارم که همه از این ۱۵۰ هزار نفر تشکر می‌کنند. بسیاری از این افراد در حالی به کشور بازگشتند که زخمی شدند و زندگی شان دچار تغییر شد. متاسفانه ۴۵۷ نفر از نظامیان هرگز به کشور بازنگشتند و جان خود را از دست دادند.

پیش از این نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که زمان خروج گسترده کارکنان دیپلماتیک انگلیس از افغانستان فرا رسیده است و گمان می‌رود سفیر انگلیس در کابل نیز در میان آن‌ها باشد. جانسون با تاکید بر این مساله که گزینه نظامی برای انگلیس در افغانستان مطرح نیست، گفت خواستار استفاده از اهرم دیپلماتیک برای اوضاع جاری در این کشور است.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان مسائل بین المللی دولت انگلیس به عنوان شریک راهبردی آمریکا در حمله به افغانستان را یکی از کشور‌های دخیل در نابسامانی‌های فعلی این کشور می‌دانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار