سفیر روسیه در آمریکا در پی تحریم‌های واشنگتن علیه پروژه انتقال گاز «نورد استریم ۲»، این اقدام آمریکا را ناقض قوانین بین المللی دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزارس تاس، سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرد تحریم‌های واشنگتن علیه پروژه «نورد استریم ۲» قوانین بین المللی را نقض می‌کند.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا گفت: تحریم‌های واشنگتن چیزی جز تلاش برای به دست آوردن مزیت رقابتی برای تامین کنندگان سوخت و فناوری نیست. از همان ابتدا، واشنگتن تلاش کرد تا از توسعه همکاری عادی انرژی بین روسیه و اروپا جلوگیری کند. اقدامات یک جانبه آمریکایی‌ها علیه این پروژه، قوانین بین المللی را نقض می‌کند و با اصل روابط بازار آزاد مغایرت دارد.

این دیپلمات روس افزود: ما معتقدیم که روش استفاده از خط لوله نورد استریم باید در اروپا و در درجه اول در آلمان تعیین شود و این هیچ ارتباطی با آمریکا ندارد. 

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه، فرمان اجرایی را امضا کرد که به دولت واشنگتن امکان می‌دهد تا برخی پروژه های خطوط لوله صادرات انرژی روسیه را تحریم کند. محدودیت‌هایی علیه چندین شرکت روسی که به گفته واشنگتن در ساخت نورد استریم ۲ مشغول هستند.

طرح ساخت خط لوله نورد استریم ۲ یک خط لوله انتقال گاز از روسیه به آلمان است که ظرفیت انتقال گاز به میزان ۵۵ میلیارد متر مکعب در سال را داراست. این پروژه پس از آن که آمریکا در سال ۲۰۱۹ شرکت سوئیسی سازنده آن را تحریم کرد، متوقف شد ولی از دسامبر سال ۲۰۲۰ ساخت این خط لوله دوباره از سر گرفته شد.

واشنگتن بار‌ها در شرایط مختلف اعتراف کرده تحریم‌های گوناگون آمریکا هیچ تاثیری در پیشرفت، ساخت و توسعه این خط لوله نداشته است. آمریکا و آلمان اخیراً در دیدار مقاماتی از دو کشور در بیانیه‌ای اعلام کردند: اگر روسیه بخواهد از انرژی به عنوان یک اهرم و یا سلاح استفاده کند، کشور‌های اروپایی با همکاری آمریکا تحریم‌های جدیدی را در زمینه انرژی و سوخت علیه مسکو وضع خواهند کرد که توان صادراتی روسیه در زمینه سوخت را مورد هدف قرار خواهد داد.

با این حال، مقامات مسکو بار‌ها اعلام کرده اند روسیه هرگز از منابع انرژی خود به عنوان ابزار فشار سیاسی در جهان استفاده نخواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار