مهمترین اخبارفضایی جهان طی هفته‌ای که گذشت را در این مطلب بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از techradar، این هفته تحت سیطره اخبار فضایی بود؛ در ابتدا با  شکایت جف بزوس از ناسا به دلیل اعطای قرارداد آرتمیس به ماهواره اسپیس ایکس آغاز شد و با رسیدگی به شکایت مدیرعامل بلواورجین پایان یافت. البته در  بین اخبار بد فضایی، شاهد اخبار خوب همچون کار‌های خارق العاده‌ از هلیکوپتر Mars Ingenuity ناسا برای ماموریت در مریخ، بررسی موج‌های حلقه زحل توسط دانشمندان Caltech و دستیابی موفق آمیز همجوشی هسته‌ای مصنوعی بودیم.  در ادامه این مطلب بیشتر به اخبار فضایی هفته می‌پردازیم.

شکایت جف بزوس

شکایت جف بزوس از ناسا به دلیل قرارداد فرود  Artemis، ماموریت Artemis را تا سال ۲۰۲۵ به تعویق انداخت. این شکایت جف بزوس  ناسا  را در دادگاه فدرال متهم کرد که اعطای ماموریت فرود Artemis خود برای فرود ماه به اسپیس ایکس در ماه آوریل نادرست بود و روند مناقصه باید دوباره انجام شود. مدیرعامل بلو اوریجین استدلال می‌کند: از آنجایی که در اعلام اولیه دعوت از پیشنهادات مشخص شده بود که بیش از یک شرکت فضایی انتخاب می‌شود، ناسا نباید این قرارداد را فقط به یک شرکت، SpaceX اختصاص می‌داد. ناسا و دفتر پاسخگویی دولت آمریکا، این استدلال را رد کردند و گفتند که جوایز متعدد یک احتمال بود  و به طور رسمی تضمین نشده بود. شایان ذکر است این شکایت ناسا را مجبور می‌کند تا 10 هفته تمام ماموریت‌های اسپیس ایکس را متوقف کند.

جف بزوس
آزمایش همجوشی هسته‌ای

همجوشی هسته‌ای چیزی است که در فیزیک قرار دارد. ضایعات هسته‌ای و سایر آلاینده‌ها در طبیعت آنقدر دگرگون کننده هستند که  پس از اولین آزمایش‌های اتمی در دهه ۱۹۴۰ عمدتا غیرممکن تلقی می‌شد. گفته شده ممکن است ما شاهد آن باشیم که خورشید از کوره هسته‌ای تغذیه می‌کند که در آن دو اتم هیدروژن را با هم ترکیب کرده و هلیوم تشکیل می‌دهد و انرژی آزاد شده در این فرایند همان چیزی است که به ما و خورشید انرژی می‌دهد. گفتنی است دانشمندان قبلاً در آزمایشگاه‌های مختلف جهان به همجوشی مصنوعی دست پیدا کردند، اما این واکنش‌های همجوشی بی نهایت کوتاه و زودگذر بودند و نتوانستند به چیزی که به عنوان آستانه احتراق همجوشی هسته‌ای معروف است نزدیک شوند.

این نقطه‌ای است که واکنش همجوشی هسته‌ای بیش از جذب انرژی تولید می‌کند، که باعث ایجاد یک واکنش همجوشی خود پایدار می‌شود که حتی پس از برداشتن منبع انرژی که آن را مشتعل کرده است، به همجوشی هیدروژن ادامه می‌دهد. اگر بتوانیم به اشتعال همجوشی هسته‌ای برسیم، از انرژی تقریباً نامحدود همجوشی هسته‌ای می‌توان برای تأمین انرژی جهان ما به جای هر سوخت دیگر روی زمین استفاده کرد.

براساس گزارش‌ها  به تازگی  محققان ملی احتراق آزمایشگاه ارنس لیورمور در کالیفرنیا، به  همجوش هسته‌ای دست یافته اند. آن‌ها در جدیدترین آزمایش خود یک واکنش همجوشی هسته‌ای ایجاد کردند که ۱۰ کوادریلیون وات قدرت یا حدود ۱۰ درصد از انرژی موجود در تمام نور خورشید را که در هر لحظه به زمین برخورد می‌کند، آزاد می‌کند. این مقدار تقریباً ۷۰ درصد از انرژی مورد نیاز محققان برای ایجاد واکنش همجوشی بود که بسیار بیشتر از هر تلاش قبلی است. با پیشرفت فعلی، محققان معتقدند که ممکن است ظرف یک دهه به آستانه احتراق همجوشی هسته‌ای برسند. "Ringquake" فاش می‌کند که هسته زحل جامد نیست، بلکه یک سوپ عظیم و مبهم از هیدروژن و بقایای سمی است.

همجوشی هسته‌ای

دانشمندان Caltech این هفته مطالعه‌ای را منتشر کردند که نشان می‌داد هسته زحل جامد آنطور که قبلاً تصور می‌شد نیست، بلکه ترکیبی آبدار از هیدروژن مایع و مواد سنگی است که مانند ژلو در داخل سیاره تکان می‌خورد.آن‌ها با بررسی داده‌های کاوشگر فضایی کاسینی ناسا که در سال ۲۰۱۳ جمع آوری شد و موج‌های اسرارآمیزی را در داخلی‌ترین حلقه D غول گازی نشان داد، توانستند این را کشف کنند. محققان تصور می‌کردند که این امواج ممکن است به عنوان نوعی لرزه نگار در جایی که مواد موجود در حلقه D به تغییرات در میدان گرانشی سیاره واکنش نشان می‌دهد، تفسیر شود.

با این کار، آن‌ها توانستند از این امواج به عنوان راهنمای داخلی کره زمین استفاده کنند، درست مانند زمین شناسان اینجا در روی زمین با داده‌های لرزه نگار ناشی از زلزله. این داده‌ها آن‌ها را به این نتیجه رساند که تنها یک هسته آشفته و سوپ مانند در حدود ۶۰ درصد قطر این سیاره می‌تواند موج‌هایی را ایجاد کند که در حلقه سیاره پیدا کرده اند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: فضانورد ، جف بزوس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار