به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی نصیرایی در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه ۲ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص برنامههای وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.
متن گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس بدین شرح است:
هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام.
مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامههای ارائه شده آقای محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور قرائت در صحن علنی ارائه میشود. مرتضی آقاطهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی
گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامههای ارائه شده آقای محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی
مهمترین موضوعات و محورهای مورد توجه اعضای کمیسیون فرهنگی در محورهای زیر صورت گرفت.
۱- ارزیابی رابطه تحصیلات و تخصص تجربی و میدانی وزرای پیشنهادی
۲- تخصص میدانی در حوزه پیشنهادی
٣- نگاه تحول خواه و انقلابی در حوزه وزارتی
۴- میزان اطلاع وزیر پیشنهادی از اسناد بالادستی و توجه به منافع ملی و گام دوم انقلاب
٥- شناخت کافی از آسیبهای موجود و ارائه راهکارهای لازم در حوزه وزارتی
۶- داشتن مدیریت و شجاعت لازم و انتصاب مدیران میانی و فعالیت در حوزههای مربوطه
در راستای بررسی صحت مدرک تحصیلی آقای محمد مهدی اسماعیلی وزیر محترم پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به استناد نامه ۶۳۳۶۱ مورخ ۱۴۰۰/۵/۲۳ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید در پاسخ به نامه فوق الذکر وزارت متبوع طی نامه شماره ۶/۶۲۲۹۷ مورخ ۱۴۰۰/۵/۲۰ مراتب فارغ التحصیلی ایشان در مقطع دکتری رشته علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مورد تأیید میباشد.
شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
۱- تاکید بر توسعه دیپلماسی فرهنگی با توجه به مشکلات موجود در سازمان فرهنگ و ارتباطات و تغییرات ساختاری در این سازمان
۲- رشد روز افزون نیاز کشور به فیلم و سریالهای خانواده محور، برنامههای توسعهای و پایدار با توجه به سبک زندگی ایرانی – اسلامی
٣- تقویت و توسعه هنر در زمینههای فیلم، تئاتر، موسیقی و برگزاری جشنوارههای ملی و منطقهای
۴- بررسی شرایط و تأمین نیازهای اقتصادی و اقتضائات هنری جامعه هنری کشور در رشتههای مختلف برای اقدامات فوری و ضروری
۵- اقدام در جهت تقویت و پویایی شورای فرهنگ عمومی به منظور هویت بخشی به سبک زندگی اسلامی - ایرانی
۶- ایجاد تمهیدات لازم و ضروری برای تامین نیاز واقعی نیروی انسانی کارآمد در حوزههای فرهنگی
۷- اقدامات جدی برای حل مشکلات عدیده چاپ و نشر کتاب و نیازهای گوناگون در این بخش بخصوص تامین برخی نیازها از جمله کاغذ
۸- توجه به پیوست فرهنگی در همه طرحها و برنامهها بررسی
در برنامههای ارائه شده به نظارت صریح و عالمانه قانونی بدون تلاش در دخالت بی مورد و تصدی گری دولت در موارد گوناگون تاکید شد. آسیب شناسی دقیق و تعیین اولویتهای فرهنگی در حوزههای هنرهای تجسمی، سینما و تئاتر و تلاش برای حل مشکلات آنها از ویژگی برنامههای ارائه شده وزیر پیشنهادی بود.
معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
۱- رعایت ادبیات برنامه نویسی از نقاط قوت برنامه پیشنهادی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی میتوان به دقیق بودن، احصاء خرده مسائل و چالشهای حوزه فرهنگ و به طور کلی تلاش در جهت روشن نمودن وضعیت فرهنگ در متن برنامه اشاره داشت. منتهی برنامههای ایشان محتوا محور نیست یعنی بیشتر به صورت صوری و شکلی تدوین شده و در آنها اشارهای به شیوهی تولید محتوای برنامههای ارائه شده، نشده است. در این برنامه خطوط فرهنگی نظام در معنایی واکنشی، محافظه کارانه و با هدف حفظ وضعیت موجود بیان شده است. همچنین آنچنان که از برنامه ایشان مشخص است تسلطی به برنامههای این وزارتخانه در ادوار قبلی ندارند. ارائه برنامه ایشان بیشتر جزیرهای است تا به هم وابسته و منظومه ای.
۲- سنجش پذیر بودن برنامه مبتنی بر شاخصهای کمی و کیفی این برنامه فاقد رویکرد نظری بومی و دینی ناظر به حوزه فرهنگ است و از نظریههای غربی برای تدوین برنامه استفاده شده است. به عنوان نمونه ایشان در بخشی از برنامه اشاره میکنند که نباید بر شاخصهای توسعه تمرکز داشت.
۳- شفاف و فاقد ابهام بودن برنامه در برنامههای ایشان هیچ اشارهای به شیوهی تعامل با سایر وزارت خانهها و الزام آنها به پذیرش این رویکرد در برنامه نویسیها در اولویت قرار نگرفته و برنامهی مشخصی برای تعامل با نهادهای فرهنگی و تعامل با آنها و تمرکز گرایی امر فرهنگ ارائه نشده است.
۴- واقع بینانه، آینده نگر و انعطاف پذیر بودن برنامه در این برنامه در تبیین رویکرد راهبردی دولت سیزدهم، پرهیز از دخالت و تصدی گری دولت و احیا و تقویت نقش نظارتی، حمایتی و هدایتی این وزارتخانه عنوان شده است.
٥- مسئله محور بودن برنامه از آنجا که تعیین اولویت فرهنگی ناظر به مسائل فرهنگی موجود کشور است. برنامهی ارائه شده برای بخش هنرهای تجسمی و سینما و ... متناسب با وضعیت سنجی و آسیب شناسی است.
۶- رعایت اولویت بندیها در ارائه برنامه: برنامه وزیر پیشنهادی محترم باید حاوی راهبرد جدی در حوزه پیوست نگاری فرهنگی باشد که در برنامه ارائه شده به صورت اجمالی بدان پرداخته شده، ولی برنامه ارائه شده ناظر به اولویتهای فرهنگی تنظیم نشده است.
انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی
تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۵۶ درصد برنامههای پیشنهادی با احکام فوق الذکر «منطبق» و ۳۳ درصد موارد نیز «همسو» است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامهها با اسناد بالادستی یافت نشد.
نتیجه گیری نهایی:
با توجه به تطبیق بیش از ۹۰ درصد برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی و حضور و سابقه مستمر آقای دکتر اسماعیلی در عرصههای فرهنگی و هنری، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا صلاحیت ایشان را برای تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید کردند.
انتهای پیام/