ذاکری گفت: شناسایی چالش‌ها کمک زیادی به بهبود سیستم نظام آموزش عالی در دولت آتی می کند و از این رو توسعه کمی دانش آموختگان درست نیست.

جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتظارت جامعه دانشگاهی از دولت آتی برای بهبود نظام آموزش عالی اظهار کرد: چالش‌های فراروی دانشگاه‌ها بایستی در دولت جدید ابتدا شناسایی شوند و سپس با اتخاذ برنامه ریزی‌های مناسب به سرانجام برسند.

او افزود: خوشبخاته آقای دکتر زلفی گل از بدنه آموزش عالی است و تجربه ریاست دانشگاه را بر عهده دارد؛ بنابراین با چالش‌ها و موضوعات جدی آموزش عالی آشنایی کافی دارد.

ذاکری با بیان اینکه شناسایی چالش‌ها کمک زیادی به بهبود سیستم نظام آموزش عالی در دولت جدید خواهد کرد، افزود: بحث ساماندهی مراکز آموزشی و پژوهشی، توسعه کمی در ۴ دهه گذشته و به خصوص در ۳ دهه اول صورت گرفته که در حال حاضر بایستی توسعه کیفی دانشگاه‌ها در برنامه آموزش عالی دولت سیزدهم قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: ماموریت گرا شدن دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها واقعا به عنوان یک نکته کلیدی بایستی مد نظر سیاست گزاران آموزش عالی قرار بگیرد. نباید به دنبال همرنگ کردن و هم طیف کردن و یکسان کردن دانشگاه‌ها باشیم، چرا که دانشگاه‌های بزرگ و سطح کشور نقاط قوتی دارند و در برخی حوزه‌ها سرآمد هستند که بایستی تکیه بر سرآمدی آن‌ها شود.

ماموریت‌های ملی باید در راستای اهداف خود متمرکز شوند

ذاکری اضافه کرد: حتی ماموریت‌های ملی هم که برای پژوهشگاه‌ها تعریف شده باید در راستای اهداف و ماموریت‌های خود متمرکز شوند و فعالیت کنند. ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا بایستی در برنامه دولت سیزدهم قرار گیرد. محصول دانشگاه‌ها نیروی انسانی است که بعد از فارغ التحصیلی وارد جامعه و صنعت می‌شوند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: طبیعتا باید تناسبی میان نیاز‌ها و تقاضای جامعه و عرضه آن‌ها وجود داشته باشد، اینکه به دلیل توسعه کمی دانشگاه‌ها به دنبال توسعه رشته گرایش‌ها در همه دانشگاه‌ها باشیم گفتنی است که باعث برهم خوردن توازن می‌شود.

عدم ضرورت نیاز به نیرو‌های جدید دانشگاهی

ذاکری گفت: شاید فعالیت‌هایی که در سازمان‌ها و مراکز صنعتی و اجتماع و سازمان‌های اجرایی باید صورت گیرد متناسب با دانشگاه‌ها نیست، لذا نیاز به نیرو‌های جدید ضروری نیست و اینکه صرفا با توسعه کمی دانش آموختگان زیادی را در حوزه‌های مختلف عرضه کنیم، کار درستی نیست و آمایش سرزمینی باید صورت گیرد که بخشی از آن در نقشه جامع علمی کشور بیان شده و اگر در سیاست‌های کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گیرد و ادامه پیدا کند باعث بهبود سیاست‌های آموزش عالی خواهد شد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.