رئیس جمهور عراق تاکید کرد: کنفرانس منطقه‌ای بغداد از شدت تنش‌ها و بحران‌ها در غرب آسیا خواهد کاست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه، برهم صالح، رئیس جمهور عراق در جمع هیئت‌های رسانه‌ای کشور‌های عربی و جهان در بغداد گفت: عراق کشوری محوری در منطقه است و روابط متعادل این کشور با همه کشور‌ها و موقعیت جغرافیایی آن سبب می‌شود مهره‌ای تاثیرگذار در مذاکرات و نقطه تلاقی منافع منطقه‌ای باشد.

رئیس جمهور عراق افزود: منطقه غرب آسیا به علل متعدد، جنگ‌ها، نزاع‌ها و درگیری‌هایی را تجربه کرده است، اما مهمترین علت حضور نداشتن یا اجازه حضور ندادن به کشور مستقل و مقتدرِ عراق که برای ملت و کشور‌های همسایه اش امنیت به ارمغان می‌آورد و تبدیل شدن آن به میدان تسویه حساب و جنگ‌های نیابتی بود که معمولا بودجه این جنگ‌ها از خزانه عراق تامین می‌شد و قربانی آن نیز مردم عراق بودند.

او تصریح کرد: با این حال منطقه درگیر شد و میلیارد‌ها میلیارد پول برای جنگ‌ها و درگیری‌های بی فایده و بی هدف به باد رفت. متاسفانه عراق میدانی برای تسویه حساب تعداد زیادی از این درگیری‌ها و کشمکش‌ها بود. اکنون زمان آن رسیده است که این نکته را نه فقط از دریچه نگاه یک عراقی بلکه از دریچه نگاه منطقه‌ای مدنظر قرار دهیم که مشکلات منطقه به طور اساسی حل نخواهد شد؛ مگر این که از عراق، حاکمیت، استقلال و پیشرفت این کشور حمایت شود.

رئیس جمهور عراق همچنین تاکید کرد: اجلاس روز شنبه بر استقلال و حاکمیت عراق مهر تایید می‌زند و تاکید بر این است که عراق می‌تواند محور همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه گسترش همکاری اقتصادی میان کشور‌ها و ملت‌های ما باشد. بدون شک مسائل سیاسی و امنیتی نیز بررسی خواهد شد.

برهم صالح افزود: به نظر من آنچه در اجلاس روز شنبه شاهد خواهیم بود، یک فرصت است. بسیاری از کشور‌هایی که چه بسا به داشتن درگیری‌های دو طرفه بر سر مسائل مختلف شناخته شده اند، در بغداد حضور می‌یابند و در خصوص همکاری برای حمایت از عراق و توسعه اقتصادی این کشور و قطعا حمایت از استقلال و حاکمیت عراق و سخن گفتن از چالش‌های ناشی از تروریسم و افراط‌گرایی که همچنان کشور‌های ما را تهدید می‌کند، اتفاق نظر دارند.

در اجلاس یک روزه بغداد که به نام اجلاس همکاری و شراکت است کشور‌هایی همچون ایران، ترکیه، قطر، کویت، امارات، اردن، عربستان، مصر و فرانسه نیز حضور خواهند یافت.

در این اجلاس یک روزه افزون بر بررسی چالش‌های امنیتی و سیاسی در منطقه و غرب آسیا، به تحولات سوریه و نحوه بازگشت سوریه به جایگاه سابق منطقه‌ای و بین المللی نیز پرداخته خواهد شد. گفتگو درباره حل مشکلات بین برخی کشور‌های منطقه نیز جزء برنامه‌های اجلاس بغداد خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار