معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: اکنون موجودی داروی بیماری قارچ سیاه کم است و اولویت توزیع هم بیمارستان‌ها هستند

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جبرائیل موفق معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: امیدواریم تا پایان هفته داروی درمان قارچ سیاه به مشهد برسد.با اطلاعاتی که داریم، فهرست شایان توجهی از این دارو در هفته گذشته به کشور وارد شده است و در مرحله توزیع قرار دارد. 

او  افزود: تاکنون دارو به هیچ استانی تخصیص پیدا نکرده است، اما به احتمال زیاد تا پایان هفته به دست دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد خواهد رسید.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد ادامه داد: برای دریافت هرچه سریع‌تر دارو به‌طور مرتب با وزارتخانه در تماس هستیم و امیدواریم حوزه دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در اولویت تخصیص سریع قرار بگیرد.

اولویت کنونی؛ بیمارستان‌ها

موفق در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود داروی درمان قارچ سیاه داروی بیمارستانی است، بیان کرد: این دارو هم بیمارستانی است و هم داروخانه‌ای. یعنی برای بیماران سرپایی هم می‌تواند ارائه و استفاده شود، اما از آنجا که این دارو وارداتی است، اکنون موجودی این دارو کم است و اولویت توزیع هم بیمارستان‌ها هستند.

او درباره نحوه ثبت درخواست داروی درمان قارچ سیاه توسط شهروندان نیز تصریح کرد: همراهان بیمارانی که به این دارو نیاز دارند، به همکاران تهیه دارویی ما مراجعه می‌کنند و نسخه را به همکاران ما تحویل می‌دهند. ما فهرست افراد و نیازمندان به این دارو را داریم و به محض دریافت دارو، به بیماران اطلاع داده می‌شود.


بیشتر بخوانید


معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد تأکید کرد: داروی اصلی بیماری قارچ سیاه همان خانواده «آمفوتریسین» است. اکنون به‌علت کمبود دارو، وزارتخانه به ما توصیه کرده است که می‌توانیم از چند داروی دیگر برای درمان استفاده کنیم.

موفق اظهار کرد: در هفته گذشته حدود ۲۰۰ عدد آمپول برای درمان بیماری به دستمان رسید، ولی بلافاصله مصرف شد. این تعداد بسیار کمتر از نیاز دارویی ما بود. با این حال، بلافاصله بعد از دریافت دارو، اطلاع‌رسانی به بیماران صورت می‌گیرد.

او افزود: ۲۰۰ عدد آمپول ناچیز است. زیرا به‌طور میانگین جوابگوی ۲۰ بیمار است. این در حالی است که گاهی برای بهبود یک بیمار به ۶۰ آمپول نیاز است.

منبع: شهرآرا

انتهای پیام//م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.