ارزش‌ها و اولویت‌ها تصمیم گیرنده نهایی ازدواج جوانان

یک جامعه شناس گفت: حدود ۹۵ درصد جوانان ما تمایل به ازدواج دارند، اما گاهی این تمایل را به تأخیر می‌اندازند.

به گزارش خبرنگارحوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ازدواج و تشکیل خانواده می‌تواند جزء  یکی از مهم‌ترین تصمیمات در زندگی هر شخص باشد، اما امروزه در جامعه ما برخی جوانان سایر روابط اجتماعی را جایگزین ازدواج و تشکیل خانواده قرار داده اند.

شهلا کاظمی پور جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در رابطه با این موضوع اظهار کرد: تمایل ازدواج در جوامع ما هم برای آقایان و هم خانم‌ها وجود دارد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که حدود ۹۵ درصد جوانان ما تمایل به ازدواج دارند، اما گاهی این تمایل را به تأخیر می‌اندازند حتی کسی که تلاش می‌کند کنکور قبول شود و ادامه تحصیل دهد یکی از دلایلش ازدواج موفق و بهتری است که در آینده پیش رو دارد.

وی افزود: ازدواج در جامعه ما به تأخیر افتاده و این اتفاق دلایلی دارد، اما عدم تمایل به ازدواج هنوز در جامعه ما بسیار پایین است و تعداد اندکی هستند که می‌توان گفت تمایل به ازدواج ندارند که این افراد نیز سایر روابط را جایگزین ازدواج می‌کنند.

کاظمی‌پور درباره عواملی که باعث می‌شود جوانان ازدواج خود را به تأخیر بیاندازند بیان کرد: ارزش‌های ازدواج برای جوانان تغییر کرده، در حالی که در گذشته ازدواج و فرزندآوری ارزش به شمار می‌رفت، اما اکنون ارزش برای جوانان ما تغییر پیدا کرده است. جوانان جوامع امروز اولویت هایشان در ابتدا ادامه تحصیل، شغل و پیشرفت شغلی، امکانات زندگی، مراودات اجتماعی و در مرحله آخر ازدواج است.

وی تصریح کرد: اینکه جوانان ازدواج را به تأخیر می‌اندازند درست است، اما هنوز اولویت اساسی برای جوانان ازدواج است و یک جوان تمام این مراحل را به این جهت طی می‌کند که ازدواج موفقی داشته باشد.

کاظمی‌پور گفت: زمانی که فرد نمی‌تواند اولویت‌های خود را با موفقیت طی کند، این عوامل با عنوان عوامل بازدارنده خودنمایی می‌کنند و باعث می‌شوند که خواست آخر جوان که یک ازدواج موفق است به تأخیر افتد، اما در جامعه ما علاوه بر عواملی که ذکر شد، عوامل دیگری مانند عوامل اقتصادی و کمبود شغل نیز در کاهش روند ازدواج نقش داشته اند که امیدواریم این موانع نیز رفع شوند و جوانان بتوانند ازدواج موفقی داشته باشند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
انشاءالله که موانع ازدواج هرچه زودتر از جلوی پای ما جوان ها براداشته بشه.....
آخرین اخبار