شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،  شما می‌توانید در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان مهم‌ترین تحولات افغانستان از تخریب تجهیزات آمریکا قبل از خروج تا زخمی های جشن طالبان در خیابان های کابل را رصد کنید. 

تخریب تجهیزات قبل از خروج

جنرال مکنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد :نظامیان ما پیش از خروج از کابل تجهیزاتی که نتوانستند با خود ازافغانستان بیاورند را تخریب کردند.

این تجهیزات شامل ۷۰ دستگاه موتر زرهی «ام‌رپ»، ۲۷ دستگاه موتر زرهی «هاموی» و ۷۳ فروند هلیکوپتر و هواپیما می‌باشد.
این موترها و هواپیماها تخریب شدند و دیگر کسی قادر به استفاده از آن‌ها نخواهد بود.

علاوه بر تخریب تجهیزات سالن میدان هوایی، نفربرهای ضدمین، خودروهای زرهی و انواع هواگرد نیز تخریب شده است.

موضع بریتانیا در قبال طالبان

دامینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، در مورد بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان گفته است که باید با واقعیات جدید در افغانستان روبرو شد و با سایر کشورها برای اقداماتی جهت تعدیل رفتار حکومت طالبان همکاری کرد.

راب گفته است که دولت بریتانیا طالبان را متعهد می‌داند که برای تمام کسانی که مایل به خروج از این کشور هستند مسیر امن فراهم کند.

او گفت: تعداد شهروندان بریتانیایی که هنوز در افغانستان هستند از چند صد نفر تجاوز نمی‌کند.

به گفته وزیر خارجه بریتانیا از بیش از ۱۷ هزار نفر که این کشور توانست از افغانستان به خارج منتقل کند بیش از ۵ هزار نفر شهروند بریتانیا هستند.

شروط اتریش برای به رسمیت شناختن طالبان

الکساندر شالنبرگ، وزیر امورخارجه اتریش شرایط به رسمیت شناختن طالبان را احترام گذاشتن این گروه به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، آزادی‌های مدنی و تعهدات بین‌المللی دانست.

او تاکید کرد: دولت جدید در کابل نباید اجازه دهد افغانستان به مکانی امن برای فعالیت تروریست‌ها و گروه‌های افراطی تبدیل شود.

شرایط افغانستان تلفیقی از بحران انسانی و مهاجرتی است که به طور بالقوه می‌تواند اتریش و عراق را تحت تاثیر قرار دهد.

درخواست طالبان از کشور ها

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در مراسم گرامیداشت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفت: به‌ شمول آمریکا از تمام کشور‌های جهان می‌خواهیم تا ما را به رسمیت بشناسند؛ ما بخشی از جهان هستیم. ‏اطمینان می‌دهیم که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد. کارشناسان معتقدند طالبان بدنبال به رسمیت شناختن خود هستند تا حکومتی قابل قبول در دنیا ایجاد کنند . در حالی که هنوز نتوانسته اند با اقوام دیگر در حکومت داری به تفاهم برسند.

موضع چین درمورد تحولات افغانستان

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در نخستین واکنش به خروج سربازان آمریکایی ازافغانستان گفت: آمریکا در افغانستان شکست خورد و فصل جدیدی در تاریخ افغانستان باز شده است.

وی افزود: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نشان داد که مداخله نظامی خودسرانه در سایر کشورها و همچنین سیاست تحمیل ارزش‌ها و نظام اجتماعی به سایر کشورها محکوم به شکست است.

ونبین گفت که چین به ارتباط خود با جامعه بین‌المللی در مورد وضعیت افغانستان ادامه می‌دهد و آماده حمایت است.

وی تاکید کرد: صفحه جدیدی در تاریخ افغانستان باز شده است. چین همواره به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته و بر عدم دخالت در امور داخلی این کشور اصرار داشته است. چین تماس‌ها و هماهنگی‌های نزدیک با همه طرف‌های افغانستان و همچنین جامعه بین‌المللی به منظور بازگرداندن صلح و اقتصاد کشور خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه گفت که چین به مبارزه با تروریسم ادامه می دهد و آماده است تا در مورد وضعیت افغانستان حمایت و مساعدت کند.

جشن طالبان پس از خروج طالبان
مجروح شدن 3 نفر بر اثر فیرهای هوایی شادیانه طالبان در افغانستان

تیراندازی‌های شادیانه دیشب در افغانستان 3 مجروح سطحی داشته که به شفاخانه منتقل و تداوی شده است.

این فیرهای هوایی به خاطر جشن و شادی طالبان از خروج آمریکا از افغانستان پس از ۲۰ سال بوده است.

فشار کنگره بر بایدن

این در حالی است که بسیاری از نمایندگان کنگره از بایدن خواسته بودند ضرب الاجل سی و یکم ماه اوت را تمدید کند تا آمریکایی‌ها و افغان‌های بیشتری اجازه داشته باشند خارج شوند ولی بایدن اعلام کرد این یک ضرب الاجل دلبخواهی نبود بلکه هدفش نجات جان افراد بود.

بایدن در واکنش گفت: اگر خروج انجام نمی‌شد، نیرو‌های بیشتری می‌بایست به افغانستان می‌رفتند و جانشان به خطر می‌افتاد.

جمهوری خواهان و برخی دموکرات‌ها در آمريکا به علت افتادن سریع افغانستان به دست طالبان و آن چه آنها خروج ناموفق نظاميان آمريکايي از افغانستان خوانده اند، ابراز نارضایتی و خشم کرده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار