به گفته یک کارشناس آموزش مجازی، این نوع از آموزش‌ها در پاندمی کرونا، با استفاده از زیرساخت‌ها و برنامه ریزی‌های شفاف می‌تواند موثر باشد.

احمد خدایی نصر کارشناس آموزش مجازی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد ماهیت این نوع از آموزش‌ها  اظهار کرد: آموزش مجازی را در گذشته آموزش از راه دور نامگذاری کرده بودند، سامانه آموزش‌های مجازی تقریبا از اواسط دهه ۸۰ رنگ و بوی جدی به خود گرفت. این آموزش‌ها در گذشته در کنار آموزش‌های حضوری مطرح بودند.

او ادامه داد: آموزش‌های مجازی به سرعت توسعه پیدا کرد به این دلیل که آموزش‌های مجازی نسبت به آموزش‌های حضوری گستره وسیعتری را تحت پوشش قرار می‌دهند و محدودیت‌های آموزش حضوری را هم ندارند. هر چند هزینه آموزش‌های حضوری بسیار بیشتر از آموزش‌های مجازی بود، اما یکی از بزرگ‌ترین ویژگی این دسته از آموزش‌ها میزان اثر بخشی بالای آن هاست.

 خدایی نصر افزود: در بیشتر کشور‌های دنیا با وجود اینکه اقتصاد آموزش بحث بسیار جدی در آموزش‌ است، اما آموزش حضوری را از دستور کار خود حذف نکرده اند، زیرا در بخش‌های قابل توجهی مانند حوزه‌های انگیزشی و مهارتی چاره‌ای جز آموزش حضوری نداریم. به همین دلیل در  آموزش و پرورش بیشتر کشور‌ها مانند فنلاند، آموزش‌های ترکیبی را دستور کار خود قرار دادند.

او با اشاره به سازوکار آموزش های مجازی بیان کرد: در این  نوع از  آموزش‌ها،  بخشی که حتما نیاز به حضور دانش آموزان دارد، از بخش‌هایی که می‌توان از طریق آموزش‌های مجازی دنبال کرد، تفکیک می‌شوند یا بخشی از آموزش‌ها را با عنوان شبیه ساز‌ها پیش می‌برند، به طور کلی هر نقشی که قابلیت انتقال از طریق آموزش‌های مجازی را دارد؛ انجام دهند.

این کارشناس آموزشی تصریح کرد: در این آموزش‌ها هم به وجه اقتصادی و هم به بخش اثربخشی و بهره وری آموزش توجه می‌شود به طور کلی حداکثر انتقال دانش و مهارت در حداقل زمان وجود دارد.

او گفت: موضوع بسیار مهم این است که جلوی هجوم مرتبط با آسیب‌های این موضوع گرفته می‌شود به طوری که اگر در حوزه آموزش مجازی، انزوا گرایی و ارتباط بیش از حد با تکنولوژی را داریم، با آموزش حضوری جبرانش می‌کنیم و برعکس اگر در حوزه آموزش حضوری متوجه شویم زمان فرد و میزان یادگیری اش تحت تاثیر قرار می‌گیرد، با آموزش مجازی تغییر می‌دهیم.

نقش کمرنگ فناوری های آموزشی در مناطق دور دست کشور

این کارشناس آموزش مجازی با بیان اینکه در دوره همه‌گیری کرونا با یک مساله مواجهیم نه یک سوال، تاکید کرد: در این مساله باید ایده‌ها و سوالات مختلف مطرح شود و مورد بررسی قرار بگیرد، سپس متناسب با شرایط کشور از آن بهره گیری شود. با توجه به موارد مرتبط با عدالت آموزشی باید به این نکته توجه داشت که هر چه از مراکز استان‌ها دورتر می‌شویم دسترسی دانش آموز به فناوری‌هایی مثل گوشی و راه‌های ارتباطی مثل اینترنت کمتر می‌شود.

او افزود: متاسفانه در کشور، به چند دلیل سیستم پاسخ قطعی برای چگونگی ارتباط فرهنگی وجود ندارد، زیرا هنوز کشور پاسخ مناسبی در حوزه کرونا پیدا نکرده است.

خدایی نصر اظهار کرد: چون کشور در سطح بالادست جایگاه و نسبتش با کرونا را مشخص نکرده است، زیرسیستمی مثل آموزش و پرورش دچار سردرگمی در مواجهه با کرونا می‌شود. در طرحی که دو سال پیش  عنوان کردیم مادامی که این سردرگمی وجود داشته باشد، ساختار نمی‌تواند تصمیمی قطعی در مورد مواجهه با برنامه های این حوزه ارائه بدهد.

آموزش وپرورش باید پاسخی روشن و سریع در مواجهه کرونا داشته باشد

او گفت: ساختار آموزش و پرورش باید در مواجهه با کرونا، سریعترین پاسخ را ارائه بدهد و به جمع بندی و تعیین تکلیف مشخص برسد. مثلا اگر قرار است مدارس با حداقل دانش آموزان بازگشایی شود باید حتما این مساله در اولویت ستاد کرونا قرار بگیرد و کادر آموزشی و دانش آموزان واکسینه شوند.

این کارشناس آموزش مجازی بیان کرد: به طور کلی وزارت آموزش و پرورش باید هرچه سریعتر نوع مواجهه اش با کرونا را مشخص کند تا بتوانیم در موضع مواجهه با آموزش‌های حضوری، مجازی و ترکیبی، در مورد ساختار تعلیم و تربیت، ساختار تربیت مدرس آموزش و پرورش، ساختار سرویس دهی به کنکور و... مشخص شود.

او ادامه داد: از سوی دیگر وزارت آموزش در عمل نشان داده است که برای عملیاتی کردن هر هدفی، سناریوی از پیش تعیین شده ندارد. به طور مثال در مورد جزییات واکسیناسیون و آموزش حضوری هیچ سناریویی با جزئیات از پیش تعیین شده وجود ندارد و بر اساس این سردرگمی معلم و دانش آموز و خانواده و همه و همه دچار سردرگمی می شوند.

سه میلیون دانش آموز در آستانه ترک تحصیل 

خدایی نصر گفت: مجموع این شرایط باعث شد که با وجود اینکه ما با اپیدمی کرونا با یک تکنولوژی آمیخته شدیم، نسبت سنجی و شیوه مواجهه ما در مواجهه با این سبک جدید، مبهم باشد و در برخی موارد تبدیل به تهدید شود. به طور مثال اینکه طبق امار برخی منابع، سه میلیون دانش آموز به دلیل عدم دسترسی به تکنولوژی، در آستانه ترک تحصیل قرار بگیرند و بهره وری آموزشیشان به شدت پایین بیاید اصلا آمار کمی نیست.

او بیان کرد: اولین و سریعترین راهکار این است که ساختار کشور نسبتش را با کرونا مشخص کند و آموزش و پرورش نیز نسبت و موضعش با کرونا را مشخص کند و اگر ابهامی در مواجهه با کرونا دارد سناریو‌هایی محتمل را آینده پژوهی کند و بر اساس این سناریو آرایش بگیرد و برنامه ریزی دقیق و حساب شده داشته باشد.

او افزود: این مشخص کردن نوع برنامه ریزی کمک می‌کند که در نسبت با هر کدام از انواع آموزش‌ها با همه ابعاد، مساله‌های وزارت آموزش و پرورش مشخص شود که بر اساس این مساله ها، خبرگان، نخبگان و حتی شرکت‌های دانش بنیان، به کمک بشتابند.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
تا موقعی که این بیماری کاملا ریشه کن نشده، مجازی ادامه پیدا کنه، برای کسانی که میخوان ، خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۱۲ شهريور ۱۴۰۰
لطفا برای باز کردن مدارس مقدمه چینی و توجیه نکنید. سلامتی از درس و مدرک تحصیلی مهمتره
آخرین اخبار