وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اظهارات حمایتی وزارت امور خارجه و نخست وزیر ارمنستان را از تجزیه طلبی در قره باغ محکوم کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ،  وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اظهارات حمایتی وزارت امور خارجه و نخست وزیر ارمنستان را از تجزیه طلبی در قره باغ محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: جعل تاریخ، عبرت نگرفتن از سیاست تجاوزگرانه و ادعا‌های بی پایه و اساس ارمنستان علیه تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، نتیجه‌ی افکار بیمارگونه‌ی مقامات این کشور و نقض حقوق بین الملل است.

این بیانیه افزود: مقامات ارمنستان هر چقدر برای جعل حقایق تلاش کنند توان تغییر حقایق و واقعیت‌ها را نخواهند داشت و قره باغ سرزمین تاریخی جمهوری آذربایجان و بخش جدایی ناپذیر اراضی به رسمیت شناخته شده‌ی این کشور است.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان ضمن انتقاد از تنش آفرینی‌های ارمنستان اعلام کرد: ما این اقدامات غیرسازنده ارمنستان و تصمیم‌های نهاد‌های بین المللی را سال‌ها اعلام و برای حل مناقشه از طریق گفتگو‌های مسالمت آمیز تحمل اما در نهایت در جنگ ۴۴ روزه ضمن برقراری عدالت، تمامیت ارضی خود را احیا کردیم و از این پس نیز پاسخ ما به اقدامات تجزیه طلبانه و تجاوزکارانه، علیه سرزمین هایمان قاطع و محکم خواهد بود.

مناقشه قره‌باغ یک اختلاف سرزمینی و درگیری قومی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان است بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ و هفت ناحیه دیگر که عملاً تحت کنترل جمهوری خودخوانده آرتساخ، ولی به صورت قانونی بخشی از جمهوری آذربایجان هستند. این مناقشه در اوایل قرن بیستم میلادی هنگامی که ژوزف استالین، رهبر اتحاد جماهیر شوروی (سابق) تصمیم به ایجاد اوبلاست خودمختار ناگورنو قره‌باغ در زمرهٔ جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان گرفت، آغاز شد. مناقشه کنونی در سال ۱۹۸۸ هنگامی که ارامنه قره‌باغ خواستار الحاق قره‌باغ به ارمنستان شدند آغاز و در نهایت منجر به رخداد جنگ اول قره‌باغ در دهه ۱۹۹۰ شد.

قرارداد آتش‌بس منعقد شده در سال ۱۹۹۴، دو دهه آرامش نسبی را فراهم آورد. درگیری‌های معدود و کوتاهی که پس از آن بین طرفین درگرفت تغییر خاصی در وضعیت به وجود نیاورد. اما در جریان درگیری سپتامبر تا نوامبر سال ۲۰۲۰ ارتش آذربایجان موفق شد کنترل اکثر مناطقی را که در جریان جنگ اول قره باغ از دست داده بود دوباره به دست آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار