افزایش ۶۴ درصدی میزان باسوادی در کهگیلویه و بویراحمد

پس از فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی، میزان باسوادی در کهگیلویه وبویراحمد ۶۴ درصد افزایش یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، هادی زارع پور مدیرکل آموزش و پرورش این استان در نشست روز جهانی مبارزه با بی سوادی با اشاره به تحول حوزه سوادآموزی پس از فرمان تاریخی امام خمینی (ره) مبنی برتشکیل نهضت سوادآموزی گفت: در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال میزان باسوادی در سال ۱۳۵۸ حدود ۲۹ درصد بود که هم اکنون بر اساس آخرین سرشماری به حدود ۹۳ درصد رسیده است و در۴ سال اخیر نیز بیش از ۳ درصد افزایش دارد.

هادی زارع پور با بیان اینکه میران باسوادی در استان در ۴ سال اخیر بیش از ۳ درصد افزایش یاقته است، افزود: براساس آخرین سرشماری انجام شده در سال ۹۵ میزان باسوادی در کهگیلویه و بویراحمد ۹۲ و ۷ دهم درصد است.

زارع پور با اشاره به اینکه در ۴۰ سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد رشد باسوادی مردان ۵۵ درصد و رشد باسوادی زنان ۷۴ درصد افزایش یافته است، گفت: هم اکنون درصد باسوادی مردان در استان ۹۶ و ۱ دهم درصد و زنان ۸۹ و ۴ دهم درصد است.

او بیشترین میزان باسوادی در کهگیلویه و بویراحمد را مربوط به شهرستان گچساران ۹۶ و ۶ دهم درصد اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه میزان با سوادی در شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، لنده کمتر از میانگین استانی است طرح شتاب بخشی به ارتقاء سواد در این شهرستان‌ها در حال اجراست.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه فعالیت‌های سوادآموزی هم اکنون با مشارکت بیش از ۱۲ مؤسسه وتشکل مردم نهاد اجرا می‌شود، گفت: در سال گذشته ۲ هزار و۱۰۰نفر در دوره سوادآموزی، هزار و۲۰۰نفر در دوره انتقل و۹۰۰نفر در دوره تحکیم زیر پوشش سواد آموزی قرار گرفتند.

زارع پور بیان کرد: ۱۶ مرکز یادگیری محلی بیش از ۴۰ مهارت از جمله مهارت‌های زندگی، مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های حقوق شهروندی ومهارت‌های شغلی را همراه آموزش سواد پایه ارائه می‌دهند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: طرح نماز کلید بهشت، آموزش رایانه، طرح توسعه سواد زنان و دختران عشایر، حلقه‌های کتابخوانی، طرح خواندن با خانواده و مسابقات کتابخوانی و پرسش مهر بعنوان طرح‌های مکمل سوادآموزی در طول سال اجرا می‌شود.

سیدحمدالله خواهش نیک با بیان اینکه مسابقه تجارب آموزشی دوران کرونا و جشنواره الگو‌های برتر تدریس با ارائه فعالیت‌های آموزش دهندگان برگزار شد افزود: آموزش زندانیان بی سواد، طرح‌های باسوادی عشایر ونیرو‌های مسلح نیز اجرا می‌شود.

خواهش نیک بیان کرد: سرانه باسوادی در دوره سوادآموزی به ازای باسواد کردن هر نفر یک میلیون تومان است و آموزش دهندگان واجد شرایط و فعال می‌توانند با شناسایی وجذب بی سوادان گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال با همکاری مؤسسات و تشکل‌های مردم نهاد آن‌ها را باسواد کنند.

او گفت: براساس ارزیابی انجام شده از سوی سازمان نهضت سوادآموزی کشور در ۴سال گذشته عملکرد نهضت سوادآموزی کهگیلویه و بویراحمد در ۲۵شاخص ارزیابی جزء استان‌های رتبه اول کشور بوده است.

 

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.