نماینده سنای آمریکا به مناسبت یازده سپتامبر گفت هرگز تصور نمی‌کردیم که طالبان بار دیگر مسئولیت اداره افغانستان را برعهده بگیرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سناتور لیندسی گراهام نماینده کارولینای جنوبی در سنای آمریکا در پیامی در یوتیوب به مناسب بیستمین سالگرد حملات یازه سپتامبر گفت: من امروز غمگینم. من احساسم را در روزی که هدف حمله قرار گرفتیم را به خاطر می‌آورم. من می‌توانم درباره لحظه به لحظه آن روز برای شما صحبت کنم.

وی افزود: این احساس که برای مواجهه با این حمله آماده نشده بودیم ما را در وضعی عصبی قرار می‌داد. از آن زمان تا به امروز تلاش می‌کنم که هرگز در موقعیتی قرار نگیریم که برای آن آماده نشده ام. نیویورک مرکز اصلی توجه‌ها بود. پنتاگون در دود و آتش می‌سوخت.

نماینده سنای آمریکا در ادامه بخشی از سخنان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را درباره پایان جنگ در افغانستان پخش کرد و گفت: هرگز تصور نمی‌کردم که در بیستمین سالگرد حملات یازده سپتامبر طالبان مسئولیت اداره افغانستان را برعهده بگیرد و صد‌ها شهروند آمریکا در این کشور به علت شیوه خروج ما به حال خود رها شوند.

وی افزود: ما هزاران شهروند افغان را هم در این کشور به حال خودشان رها کردیم که شجاعانه در کنار ما جنگیدند. با توجه به این مسائل ایجاد همپیمانی با دیگران برای ما دشوارتر خواهد شد، زیرا بعد از همه تحولات در افغانستان دیگر کسی متقاعد نخواهد شد که از ما تبعیت کند و یا برای ما بجنگد.

لیدنسی گراهام گفت: اکنون تروریست‌ها معتقدند که ما را شکست داده اند و جذب نیروی جدید از سوی آن‌ها بشدت تشدید خواهد شد و یک المپیک جهادی میان القاعده و داعش برای وارد کردن ضربات سریع و مهلک به ما شروع خواهد شد.

وی درباره طالبان اعلام کرد: آن‌ها مانند آمریکا تساهل مذهبی را نمی‌پذیرند. ما معتقدیم که زنان حق دارند برای تحقق رویا‌های خود تلاش کنند، ولی آن‌ها به این مساله اعتقادی ندارند. ما به تنوع مذهبی معتقدیم، ولی آن‌ها به برتری مذهبی معتقدند. می‌دانم که این موضوع احمقانه به نظر می‌رسد، اما آن‌ها به نیرو‌ها و توانایی‌های شان اعتقاد دارند و آن‌ها به راحتی در طول زمان پیروز نخواهند شد، اما نگرانی من این است که چه تعداد از ما باید بمیریم تا تهدید را درک کنیم.

این سناتور آمریکایی اذعان کرد: من به شما اعلام می‌کنم که زمان طولانی گذشته و منابع مالی زیادی هم صرف شده است بیش از ۶ هزار نظامی ما در عراق و افغانستان کشته شده اند ما اشتباهات بزرگی را مرتکب شده ایم، اما آن چه می‌توانم بگویم این است که در طول ۲۰ سال گذشته از سرزمین مان در برابر تهدیدات از افغانستان محافظت کرده ایم، زیرا ما در افغانستان بودیم و با افغان‌ها همکاری می‌کردیم و افغان‌ها هم عوامل این تهدید‌ها را نمی‌پذیرفتند، اما اکنون دیگر حضوری در این کشور نداریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار